Galata Köprüsü Tehlikede



İTÜ Makine ve İnşaat Fakültelerinden dokuz bilim adamı tarafından yeni Galata Köprüsü'nde yapılan incelemelerin sonuçları açıklandı. Raporda, yapılan ölçüm ve hesaplamalara göre varılan sonuçlar şöyle özetlendi:
"oKöprü kanatları, kapalı durumda iken, normal trafik akışı sırasında tehlikeli bir durum göstermemektedir.
o Köprünün hareketli kanatlarında açma-kapama işlemi sırasında ortaya çıkan ciddi bir titreşim problemi vardır. Bu titreşimler sırasında köprü kanadının bağlandığı mafsallar civarından büyük darbe gürültüleri gelmektedir. Bu titreşimler, bilimsel yönden 'rezonans olayı' olarak tanımlanmakta, mühendislik tasarım ve uygulamalarında kesinlikle istenmeyen bir olay olarak bilinmektedir.
o Köprü kanatlarının açma-kapama işlemi sırasında aşırı gerilmelerin oluştuğu noktalar bulunmaktadır. Bu noktalarda oluşan gerilmeler, kabul edilebilir sınır değerlerin üzerine çıkmaktadır.
o Yukarıda özetlenen titreşim ve gerilme problemleri çözülmeden yeni Galata Köprüsü'nde yapılacak açma-kapama işlemleri tehlikeli ve önlem alınmadığı taktirde hasarın büyümesi bakımından da risklidir."

Köprünün Astarı Yüzünden Pahalı
Yeni Galata Köprüsü ile Eminönü ve Karaköy meydanlarının yapımı işi için 1998 yılına kadar toplam 141 milyon mark tutarında kredi kullanıldı. Raylı sistemin projeden çıkarılması sonucunda Alman hükümetinin resmi kredi kuruluşundan kaynak alınamaması nedeniyle harcanan kredinin büyük kısmı piyasadaki borç veren kuruluşlardan edinilmiş yüksek faizli kredi. Söz konusu tutarda, 15 milyon marklık Hazine tarafından edinilmiş köprü kredisi de bulunuyor. Yine 1998 yılına kadar harcanan ortalama 141 milyon markın içinde köprüyü yapan STFA-Thyssen konsorsiyumuna yapılan 32 milyon marklık fazla ödeme de yer alıyor. Konsorsiyuma fazladan ödendiği müfettiş raporları ve mahkeme kararlarıyla saptanan, ancak hâlâ büyük kısmı alınamayan 32 milyon markın dökümü şöyle:
1. Fazla hakediş (Sözleşmenin 59. maddesine aykırı uygulama): 13.977.223.74 mark.
2. Gemi çarpmasına karşı alınan önlemlere dönük imalat: 10.545.202.13 mark.
3. Jet Grauting imalatından: 2.835.874.20 mark.
4. 46 No'lu hakediş raporundaki mükerrer ödemeden: 1.203.784.20 mark.
5. Fazla ödemelerden kaynaklanan KDV: 3.639.576.53 mark.
Yapımına 1984'te başlanan ve 1992'de trafiğe açılan yeni Galata Köprüsü 1998 yılında kanatların açılıp kapanmasından kaynaklanan hasarların saptanması üzerine bakıma alınmıştı. Köprünün kanatlarının dört yıldır açılamaması nedeniyle Haliç tersanelerinde faaliyet de durmuş bulunuyor.