"Galataport’ta Biz de Karar Aşamasındayız"

Galataport ihalesini kazanan Ofer’li konsorsiyumun 5 ortağından biri olan Global Menkul Değerler’in patronu Mehmet Kutman, kendilerinin de karar aşamasında olduklarını açıkladı. Kutman, "Konsorsiyumun 5 ortağı olarak İstanbul’da biraraya gelip, 4.5 ay önce kazandığımız ihalede ’devam ya da tamam’ kararı alacağız. İhale yenilenirse kimse bu teklifleri vermez" dedi.

Global Menkul Değerler Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kutman, hukuki ve siyasi darboğaza giren Galataport ihalesinde, 3,5 milyar Euro ile en yüksek teklifi veren konsorsiyum olarak, kendilerinin de bir karar arifesinde olduklarını açıkladı. Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener’in YPK kararını imzalamaması nedeniyle, ihalenin iptale doğru gittiğini geçen hafta Hürriyet duyurmuştu. Mehmet Kutman, son gelişmeler üzerine; birkaç gün içinde Royal Caribbian Cruises önderliğindeki konsorsiyum ortaklarıyla, İstanbul’da biraraya gelerek "Ne olacak?" sorusuna yanıt arayacaklarını söyledi.

İhaleden çekilme de var:
Haftasonuna kadar yapılması beklenen toplantıda Royal Caribbian Cruises, Limak İnşaat, Çeçen İnşaat, General Growth ve Kutman; üzerinden 4.5 ay geçen ihaleye, Konsorsiyum olarak "devam edip etmeme yönünde" nihai tutumlarını belirleyecek. Konsorsiyum, Danıştay kararıyla hukuki, Şener’in itirazı ile de siyasi darboğaza giren Galataport projesinde, "ihaleden çekilme" de dahil olmak üzere bütün olasılıkları tartışacak.

Piyasa yanıltıldı:
Kutman, ihaleye ilişkin yargı sürecine "birşey diyemeyeceğini" belirterek, şöyle dedi: "Ama rakamsal olarak iptalini gerektiren hiçbir durum yok. Verdiğimiz fiyat konusunda piyasa yanıltılmıştır. İhale süreci herkes için eşitti. Biz bu ihaleye, dokuz adet evrak sandığıyla girdik. Verdiğimiz teklifte toplam 600-700 kilo evrak vardı. Rakibimizin evrakı 20 kiloydu."

Yıllık gelir 35 milyon dolar:
Kutman verdikleri teklifi Ankara Esenboğa Havalimanı projesine verilen teklifleri baz alarak şöyle analiz etti: "2005 Kasım rakamlarına göre; Ankara havalimanına dış hatlardan 1 milyon 115 bin 269 dış, iç hatlardan da 2 milyon 405 bin 523 kişi DHMİ’nin yolcu başına havalimanı çalıştırma parası, yurtdışından gelenler için 15, yurtiçi için de 3 dolar. Yani yaklaşık 22-25 milyon dolar. Tabii DHMİ bunu biletlere yansıtıyor. Kişi başına 10 dolardan, Ankara’da havaalanı için 25 milyon dolar ayakbastı parası. 40 ile 60 milyon dolar geliri var. Bu havalimanı, ihale edildiği gibi 17 yıl bedava çalıştıracak. Galataport’ta ise inşaat süresi olan beşinci yıldan itibaren toplam gelir 30-35 milyon dolar. Toplam yatırım 600 milyon dolar. Maalesef TDİ ödenecek her yılki rakamı söyleyeceğine, toplam rakamı söyledi."

Ofer ile Unakıtan enerjiyi konuştu
Mehmet Kutman, aylardır tartışılan Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Eyal Ofer görüşmelerinde "Bir kez bile Galataport konusunun gündeme gelmediğini" söyledi. Kutman, "O zaman Maliye Bakanı ile makamında ne görüştünüz? Ziyaretinizin sebebi neydi?" sorumuza ise, "Bakan Bey’in makamında Eyal Bey’in ve benim olduğum iki görüşme yapıldı. Ama o ziyaretlerin konusu ne Galataport’tu ne de Tüpraş’tı. Bambaşka bir konuydu. O ziyaretlerin gündemi enerji işleriydi. Şu anda detaya girmek istemiyorum. Ama Eyal Bey enerji projeleriyle çok ilgili" yanıtı verdi.

Galataport projesinin, sadece bir kez Başbakan Tayyip Erdoğan başkanlığında dönemin Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu’nun da yer aldığı toplantıda gündeme geldiğini söyleyen Kutman, "O toplantının konusu da mimari proje ve çizimlerdi. Beyoğlu sentezine uygun çizimler yaptırmıştır. Kabul görmedi" diye konuştu. Kutman, önemle vurgulamak istediği bir konunun da Eyal Ofer ile Royal Caribbian ilişkisi olduğunu belirterek, "Eyal Ofer, bu şirketin sahibi değil, yüzde 20 ile küçük ortağıdır" dedi.

Burası mezbelelik olur depremde suya kayar
Mehmet Kutman, "İstanbul Türkiye’nin en önemli şehri" diyerek, şöyle konuştu: "Bu çanaktaki böyle bir yer mezbele gibi kalacak. Bizim ofis, Galata limanının tam karşısında. Gece olunca hanım çalışanlar buradan çıkamıyor. Bu bölge 18. yüzyıldan kalma sütunların üzerinde. Bir deprem olsa, Allah korusun, bütün bu bölge olduğu gibi suya gider."

Teminat sağlam olacaktı ama oralara gelemedik
Galataport ihalesinde konsorsiyumun verdiği teklifte "devletin teminat açısından zayıf olduğu" iddialarını Kutman, şöyle yanıtladı: "Konuşulacaktı, ama o sürece gelemedik ki. Konsorsiyum üyelerinin özvarlıkları 80-90 milyar dolar. Piyasa değerleri ise 300-400 milyar dolar. Bu da bir fikir verir."