Kocaeli'nin Gebze ilçesinde aynı aileden 4 kişinin öldüğü, 1 kişinin ise yaralı kurtarıldığı 7 katlı binanın çökmesinin üzerinden bir hafta geçti. Binanın enkaz kaldırma çalışmaları ve bölgede incelemeler sürerken, 21 bina, 28 iş yeri ve 79 bağımsız birimin boşaltılması mahallede endişeleri artırdı. Yetkililer çökmenin 'metro inşaatından kaynaklandığı" yönünde net bir açıklama yapmasa da izlenen yol ve uzmanların açıklamaları bu yöndeki iddiaları güçlendirdi.
BirGün’den Sibel Bahçetepe’nin haberine göre; yurttaşların metro inşaatından kaynaklı binalarında sorunlar oluştuğuna dair CİMER'e daha önceden şikâyette bulunduğu ortaya çıkmış ancak herhangi bir önlem alınmaması dikkat çekmişti.
Yetkililer olaya ilişkin halen net bir açıklama yapmazken, olay yeri ve çevresinde Kocaeli, Gebze Teknik, İTÜ, Çanakkale, Eskişehir gibi üniversitelerden oluşan ekibin zeminde ve metro inşaatında bir problem olup olmadığı yönünde incelemeler yaptığı öğrenildi. Çöken binanın enkazının kaldırıldığı ve bazı binaların tedbir amaçlı tahliye edildiği bölgede, ekiplerin tarama çalışmalarının da sürdüğü kaydedildi. Uzman ekiplerin de belirli periyotlar halinde cihazlarla zeminde ölçüm gerçekleştirdiği öğrenildi. Ekiplerin, bölgede 500 metreye kadar alanda 1000'in üzerindeki binada taramalar yaptığı ve jeoradar ile yapıların ‘röntgenini’ çektiği belirtildi. Jeodezik ölçüm cihazıyla binalarda anlık deformasyon ve hareketliliklerin de belirli aralıkla ölçülüp rapor edildiği kaydedildi.
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Yönetim Kurulu Başkanı Nusret Suna, BirGün'e yaptığı açıklamada binanın 2012 yılında inşa edildiğini ve 2013'te ise iskan aldığını anımsatarak "100 metrekare oturum alanlı bir bina. Bu binada 12 seneden bu zamana kadar hiçbir olumsuz durum gözlemlenmemiş. Ta ki metro inşaatına kadar. Son zamanlarda alt kattaki eczane sahibinin birtakım şikâyetleri olduğu ve bunu fotoğraflarla da gösterdiğini gördük. Binanın ön cephesindeki taşıyıcı alimünyum kaplamasında bir bombeleşme hareketi oluşmuş, bunun ardından da bina yıkıldı" dedi.
Binanın yıkılma şekline dikkat çeken Suna, şöyle devam etti: "Binanın önündeki taşıycı elemanın altında büyük bir çökme var. Bu çökmeye uyum sağlayamadığı için dönmeler oluşmuş ve arka tarafı öne doğru yatmış. Yatan yerde de binanın karkası (bir yapıda taşıyıcı iskeleti oluşturan çelik veya betonarme yapı elemanları) ayakta duruyor. Yani karkas vaziyette yattı bina, çökme vaziyetinde değil. Bina devrilerek yıkıldı. Bu da bize gösteriyor ki binanın ön tarafında zeminde bir boşalma var. Bir oturmadan dolayı bina çöküyor. "
Metro inşaatının güzergahına da değinen İMO Başkanı Nusret Suna, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Metro inşaatları, maden veya tünel kazısı gibi inşaatlarda klasik inşaatların dışında önlemler alınması gerekir. Metronun güzergahı, bu güzergahın üstündeki yapılar ve etki alanındaki yapılar belirlenir. Bu binalar incelenerek yaklaşık oturmaları hesap edilir. Binanın risk durumu, ne kadar oturacağına bakılır ki çok ufak rakamlardır. Sonra bu metro güzergahından etkilenen bölgenin altındaki zemin cinsine göre de bir takım hesaplar yapılır. Metro kazısından ve zeminin özelliğinden dolayı oturmalar, üstündeki yapı riskli durumda mı değil mi bu analizler yapılır, bunlar ayıklanır, ya kamu eliyle yıkılır ya boşaltılır. Bu dünyanın her yerinde böyledir. Bu tür inşaatlar ezbere, 'alttan tünel kazdım geçtim' demekle olmaz."
Haberin tamamına linkten ulaşılabilir.