Kırklareli tren istasyonu yok olmanın eşiğinde... Treni soracak
olursanız, o elli senedir Godot’yu bekliyor... (Fotoğraflar: Cem
Göçmen)
Cumhuriyet devrinde Trakya’ya yapılan yegane demiryolu
yatırımı olan Kırklareli tren istasyonu yok olmanın eşiğinde.
Görkemli gar binasından çok istasyonun devasa büyüklükteki arazisi iştah
kabartıyor. 1930’lu yıllarda ilk açıldığında “üç vagonla” gidip gelen tren,
şehri İstanbul ve Edirne’ye bağlıyordu. Ayrıca Babaeski ve Alpullu’ya da düzenli
seferler vardı.
1934’teki Trakya Olayları sırasında Kırklareli tren
istasyonu Yahudilerin can pazarı olmuştu. 3-4-5 Ağustos tarihlerinde mallarını
bırakıp canlarını kurtarmak için istasyona koştuklarında, her zaman üç vagonlu
olan trenin bir düzine vagonla takviye edildiğine tanık oldular. Üç gün içinde
Kırklareli’nde tek Yahudi kalmamıştı. Bu olay istasyonun mazisinden acı bir
hatıradır.
Sonra
burası karayolları için gözden çıkarıldı, trenler gelmez oldu, rayların arasında
ısırganlar, baldıranlar yükselmeye başladı. Kırklareli
Belediyesi çöplüğe dönüşen araziyi nihayet park haline getirdi. Şimdi
burada festivaller, şenlikler düzenleniyor, güreş müsabakaları yapılıyor. Ahali
buraya çıkan yola çok güzel bir ad takmış: “Albeni Görbeni
Caddesi”, insanlar yazları süslenip püslenip burada piyasa yapıyor,
çocuklar burada oynuyor.
Treni soracak olursanız, o elli senedir
Godot’yu bekliyor. Gerçi bundan iki yıl önce zoraki bir tren geldi ama bu bir
“promosyon” ziyaretiydi. Bunun için çobanlar demiryoluna bağladıkları keçileri
topladılar, çimenler biçildi, çalı-çırpı arasında kaybolmuş olan raylar meydana
çıkarıldı ve belediye bandosunun çaldığı İzmir marşı eşliğinde “Hürriyet Treni”
istasyona giriş yaptı. O zaman istasyonun kurtarılması, demiryoluna tekrar can
verilmesi için bol bol nutuklar atıldı. Tren gittikten verilen sözler unutuldu.
Yıllardır yerel çıkar gruplarının arsasına göz koyduğu
Kırklareli tren istasyonu, TCDD mülkü olduğu için belediye
meclisi entrikalarıyla “hiç” edilemedi. Arsızca nice talepler oldu fakat
pastanın dilimi o kadar büyüktü ki, Ankara bunu taşra eşrafına yedirmezdi.
Nitekim yeni çıkarılan bir kanuna göre TOKİ,
Özelleştirme İdaresi ve TCDD eğer bir arsaya
göz koyarsa, kendi imar planını uygulayabiliyor. Şimdi sırada Kırklareli Tren
İstasyonu var, ahali bu konuda ikiye ayrılmış; kimisi “TOKİ gelsin,
gençlere iş çıkar” diyor, kimileri ise umutsuzca Godot’yu bekliyor...