Hata İBB'de, Faturası Bizde!



16 Kasım’dan itibaren uygulanmaya başlanan metrobüs zammının İstanbul 10. İdare Mahkemesi'nin kararıyla durdurulmasının ardından gözler UKOME’nin 25 Ocak tarihinde yapacağı toplantıya çevrildi. Mahkemenin “zammın haklı gerekçelerinin bulunmadığı”nı belirtmesinin ardından, İBB aynı gün bir basın bülteni yayınlamış, kararı görüşmek üzere Topbaş’ın 25 Ocak tarihinde UKOME’yi toplantıya çağırdığını duyurmuştu.

İETT Genel Müdürlüğü’nün ilgili yazısı üzerine 3 Kasım tarihinde Ulaşım Daire Başkanlığı’nın 22 üyelik UKOME heyetine vermiş olduğu raporla teklif edilen yeni ücret tarifesi, o gün heyette bulunan 17 üyeden 15’i tarafından kabul edilmişti, 2 üye ise zam kararına karşı oy kullanmıştı. 11 üyesi Kadir Topbaş veya yerine başkanlık edecek bir üye ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin belirlediği daire başkanları ve genel müdürlerinden oluşan heyetin, 6 üyesi Ulaştırma Bakanlığı, 3 üyesi Savunma Bakanlığı, 1 üyesi İçişleri Bakanlığı ve 1 üyesi ise belirlenecek bir ilçe belediye başkanından oluşuyor.

Gerekçesi 'tartışılan otobüsler'

İETT Genel Müdürlüğü’nün zam kararının alınması için UKOME’ye verdiği teklifte “2006 Temmuz ayından itibaren mevcut Aylık Akbil ile ortalama 150 biniş yapılmakta iken, yolculardan gelebilecek tepkileri önlemek amacıyla 200 binişlik sınır getirildiği” belirtiliyor.

Ayrıca metrobüs zammına ilişkin ise önceki “tarifeler belirlenirken altyapı, yeni otobüsler vb. maliyetlerin göz ardı edildiği” belirtiliyor. Hollandalı firmadan alınan ve halen eğimi yüksek yerlerde kullanılamadığından metrobüs hatlarında verimli çalıştırılamayan Phileas marka 50 otobüsten dolayı gelir-gider dengesinin bozulduğu ve yeni ücret tarife teklifinin bunu sağlamaya dönük olduğu ifade ediliyor.

3 Kasım tarihinde İBB Genel Sekreteri Adem Baştürk’ün başkanlık ettiği toplantıya Savunma ve Ulaştırma Bakanlığı’ndan birer, Büyükşehir Belediyesi’nden 2 üye ile ilçe belediye başkanı katılmamışlardı.

Toplantıya katılıp zam kararına onay veren 15 üyeden 9’u Kadir Topbaş’ın atadığı Daire Başkanları ve Genel Müdürlerden oluşurken, 5 tanesi Ulaştırma Bakanlığı, 1’i ise Savunma Bakanlığı tarafından görevlendirilmişti. Zam kararına onay vermeyen 2 üyeden biri Sahil Güvenlik Komutanı H. Avni Cındık ve Karayolları Genel Müdürlüğü Temsilcisi Hikmet Erkut’tu. (haber.sol.org.tr)



Zam kararını yaygınlaştıracaklar mı?

Metrobüse zam kararının alındığı 3 Kasım tarihli toplantıda tek binişlik elektronik biletlerin çıkartılması ve bu biletlerde de metrobüste olduğu gibi 2 TL’lik fiyat uygulanması düşünülüyordu.

Ulaşım Daire Başkanlığı’na bağlı Toplu Taşıma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün sunduğu teklif UKOME heyetince değerlendirildi.

Ancak gerekli teknik altyapının hazırlanmadığı gerekçesiyle ertelendi. Eğer karar uygulanırsa, İETT, Özel Halk Otobüsleri, İDO ve Özel Deniz Otobüslerinde tek binişlik elektronik kart uygulamasına geçilecek ve bu biletlerin fiyatı da 2 TL olacak.

Yıldız Teknik Üniversitesi ve metrobüs zammı

İBB son dönemde özellikle Yıldız Teknik Üniversitesi’nden kadro ithal ediyor. Metrobüse zam kararı alındığı toplantıya başkanlık eden İBB’nin Genel Sekreteri Adem Baştürk profesörlük ünvanını YTÜ’den almış ve Çevre Mühendisliği Bölümü’nde bölüm başkanlığı yaparken, Tayyip Erdoğan’ın Belediye Başkanlığı yaptığı dönemde Belediye’de Genel Sekreter Yardımcılığı’na getirilmişti.

2009 yılının ortalarında imam hatipli Hayri Baraçlı ise YTÜ’de rektör yardımcılığı görevini yürütürken İETT’nin Genel Müdürlüğü’ne getirildi. Baraçlı’nın göreve gelir gelmez ilk icraatlarından biri metrobüse zam kararını onaylamak oldu.

Ocak ayı itibariyle İSKİ’nin Genel Müdürlüğü’ne getirilen YTÜ İnşaat Fakültesi dekanı Ahmet Demirci de daha önce Adem Baştürk gibi Çevre Mühendisliği bölüm başkanıydı. En son YTÜ'den bir kaç öğrenci hakkında, metrobüs zammını protesto ettiği gerekçesiyle soruşturulma başlatılması ise akıllarda kalan başka bir ayrıntı.