Havayolu Şirketlerinin İç Hatlardaki Rekabeti Atıl Alanları Kıymetlendirdi



Havayolu şirketlerinin iç hatlardaki rekabeti Anadolu’daki atıl havaalanlarını canlandırdı. Firmalar, daha önce yolcu sayısı düşük olduğu için kullanılmayan havaalanlarına yerel yönetimlerin de desteğiyle uçmaya başladı. Havayollarının iç hatlardaki rekabeti, firmaları farklı pazar arayışlarına itiyor.

Amansız rekabet sonrası fiyatların 55 milyona kadar düşmesi, özel havayolu şirketlerinin gözünü Anadolu'da bulunan atıl havaalanlarına çevirdi. Firmalar, yolcu potansiyeli düşük olduğu için kullanılmayan havaalanlarına yerel yönetimlerin de desteğiyle uçmaya başladı. Isparta, Uşak, Mardin, Şanlıurfa, Kars, Sivas, Konya, Siirt, Erzincan özel havayolu şirketleri tarafından sefer düzenlenen illerden bazıları. Bu yıl destinasyon sayısı daha da genişleyecek.

Türkiye'de rekabetin en yoğun yaşandığı sektörlerin başında havayolu taşımacılığı geliyor. Özellikle iç hatlarda uçan özel havayolu şirketleri, rekabeti iliklerine kadar yaşıyor. Üç yıl öncesine kadar 150-200 YTL arasında değişen bilet fiyatları, firma sayısına paralel olarak oluşan amansız rekabet sonrası 55-66 YTL'ye kadar geriledi. İç hatlarda uçan Fly Air, Atlasjet, Onur Air ve Pegasus gibi özel havayolu şirketleri ayakta durabilmek için düşük koltuk kapasiteli, küçük uçakları filolarına kattı. Fiyatların daha da aşağı çekilmesi için tüketiciye gelir durumuna göre ekonomik ve birinci sınıf uçuş imkanları sunuldu. Antalya, İzmir, Ankara, Erzurum ve daha pek çok ilden İstanbul'a karşılıklı olarak hemen hemen otobüs bileti bedeliyle uçulması vatandaşların da havayolunu tercih etmesine neden oldu.

İç hatlarda uçan özel havayolu firmalarının hemen hemen tamamının aynı bölgeleri tercih etmesi, pazarın da zorlanmasına neden oldu. Firmaların taşıdıkları yolcu adedi, sefer sayılarına bağlı olarak oransal anlamda geriledi. Özellikle kış aylarında yolcu potansiyelinin büyük oranda düşmesi trilyonluk yatırımlar yaparak sektöre giren firmaları farklı pazar arayışlarına itti. Mayıs ayıyla birlikte başlayan yaz dönemi süresince tam kapasiteyle çalışan özel havayolu firmaları, durgun geçen 7 aylık kış sezonunu ‘daha rantabl' değerlendirmek için gözünü Anadolu'nun atıl havaalanlarına dikti. Son dönemde havayolu şirketleri, bilinen belli başlı güzergahların dışında Mardin, Kars, Isparta, Uşak, Şanlıurfa, Siirt, Ağrı, Sinop ve Erzincan gibi illerin de semalarında görünmeye başladı. Bu listeye önümüzdeki aylarda Çanakkale, Muğla ve Balıkesir gibi iller de eklenebilir.

Fly Air, Mardin'den sonra geçtiğimiz ay uçuş hattına Şanlıurfa ve Isparta'yı da ekledi. Fly Air, her iki ilden de İstanbul'a karşılıklı haftada üç sefer düzenliyor. Firma, uçmayı düşündüğü yerlerde yerel yönetimler ve odalarla görüşmeler yaparak, zarar etmesi halinde kendisine destek olunduğu takdirde uçabileceğini söylüyor. Yerel yönetimler, boş kalan koltukların bedelini ödemeyi kabul ederlerse uçuşlar başlıyor. Yolcu potansiyeli Isparta'ya nazaran daha iyi olan Şanlıurfa'da hedef, sefer sayısını haftada 7'ye çıkarmak. Salı, perşembe ve cumartesi gerçekleştirilen ilk uçuşlarda fiyatlar promosyon amaçlı olarak 99 YTL'ye gerçekleştiriliyor. Isparta uçuşlarında ise bilet fiyatları 88 YTL.

Fly Air İç Hatlar Genel Müdür Yardımcısı Cengiz Bora, iç hatlarda süren amansız rekabetin kendilerini farklı pazar arayışlarına ittiğini söylüyor. Yazın iyi olan talebin kış aylarında büyük oranda düştüğünü anlatan Cengiz Bora, trilyonluk yatırımların atıl kalmaması için kullanılmayan havaalanlarına yoğunlaştıklarını söylüyor. “İç hatlarda rekabet acımasız. Herkes birbirinin gözünü oymaya çalışıyor. İsteyen istediği yere uçuyor. Böyle olmamalı. Bilet fiyatları 55 milyona kadar düştü. Bu nereye kadar gidecek? Durum böyle olunca farklı pazarlar, kimsenin uçmadığı havaalanları aramaya başlıyorsunuz.” diyor.

Bir önceki yıl temmuz ayında iç hat seferlerine başlayan Atlasjet, ilk seferlerini İstanbul karşılıklı, Antalya, Trabzon, Bodrum ve İzmir'e düzenledi. Atlas, iç hatlardaki uçuş destinasyonlarına bir süre sonra Adana, Van, Malatya, Sivas, Kars'ı ekledi. Rekabetin iyice yoğunlaştığı 2005 senesinde yelpazeyi iyice genişleten Atlasjet, son olarak Konya, Siirt ve Erzincan'a da uçuşlar düzenlemeye başladı. Atlasjet Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Murat Ersoy, yurtiçinde tarifeli seferlere başlamalarındaki en büyük etkeni bu pazarlardaki büyük boşluk ve yazın uçakların 5 ay uçup, diğer 7 ay yatması olarak gösteriyor. Tarifeli seferlerin başlamasıyla birlikte 12 ay boyunca uçma imkanının olduğunu ve kaynakların daha rantabl kullanıldığını anlatan Murat Ersoy, uçuş destinasyonlarını genişletirken birçok unsuru dikkate aldıklarını aktarıyor.