Haydarpaşa Garı'nın Çatısı 'Deniz Suyuna' Karıştı



Tarihî Haydarpaşa Garı'nda geçtiğimiz kasım ayında çıkan yangın sonrası tüm bina ve yakın çevresine yönelik Rölöve-Restitüsyon-Restorasyon (RRR) çalışmaları İTÜ Teknokent Akademik firması TechnoBee denetiminde devam ediyor. Yangın sonrası hazırlanan ön hasar tespit raporu ise üzücü bir gerçeği ortaya koyuyor. Yangın söndürme çalışmaları sırasında kullanılan deniz suyu tuz içeriği nedeniyle, yapısal elemanlarda önemli hasarlar, bozulmalar meydana getirmiş.

Haydarpaşa Garı ile ilgili ön rapor, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi öğretim üyeleri inşaat yüksek mühendisi Prof. Dr. Oğuz Cem Çelik ve yüksek mimar-restoratör Doç. Dr. Yegân Kâhya tarafından tamamlandı. 140 sayfalık ön hasar tespit raporuyla ilgili bilgi veren Prof. Dr. Cem Çelik, garda, özellikle üst katlarda yaşanan hasarın önemli bir bölümünün söndürme çalışmaları sırasında meydana geldiğini söylüyor. Çelik, "Yangının ardından yoğun yağmurlu günlerin yaşanması, geçici çatı yapılıncaya kadar kısa bir süre de olsa zorunlu olarak açık kalması ve yangın söndürme sırasında binanın çok su almış olması yapı için olumsuz bir durum oluşturuyor. Binanın özellikle üst katlarında ve cephelerde, taşıyıcı elemanların bünyesine su tamamen işlemiş durumda." diyor.

Yapının yangın gören katlarındaki çelik kirişli volta döşeme sisteminde kapsamlı bir yükleme deneyi yaptıklarını belirten Çelik, "Yükleme deneyleri başarıyla sonuçlandı. Amacımız, yangından dolayı çeliğin mekanik özelliklerindeki olası değişiklikleri belirlemek ve gerekiyorsa restorasyon aşamasında iyileştirmeler yapmaktır." diye konuşuyor.