‘Haydarpaşa Halkındır’: Haydarpaşa “Gar” olarak kullanılsın!



Haydarpaşa Tren Garı ve Limanı’nın ticaret ve turizm alanı olarak dönüştürülmesi projesine karşı olan emek ve meslek örgütleri ile çeşitli siyasi partiler, Haydarpaşa Dayanışması çağrısıyla, ‘Haydarpaşa Halkındır! Talana, Rantiyeye, Geçit Vermeyeceğiz’ sloganıyla 20 Şubat saat 19:00’da Kadıköy İskele Meydanı’ndan Haydarpaşa Garı’na kadar meşaleli yürüyüş düzenlendi.

9 yıldır Haydarpaşa’yı savunan Haydarpaşa Dayanışması adına yapılan basın açıklamasında, Koruma Amaçlı Plan’ın yürütmesinin durdurulması ve iptali amacı ile dava açıldığı ve yargının ‘bağımsız ve hukuk normlarını esas alan’ bir karar sürecini hızla işletmesini beklediklerini ifade ettiler. Yürüyüşün ardından tiyatro gösterisi ve müzik dinletisi gerçekleştirildi.

Haydarpaşa’ya Brüksel’den destek

Haydarpaşa Garı’nın otel ve AVM’ye dönüştürülmesine karşı çıkan Haydarpaşa Dayanışma’sı gönüllüleri bugün Brüksel’de Avrupa Parlamentosu (AP) önünde protesto gösterisi gerçekleştirdi. Protesto gösterisinde Haydarpaşa Dayanışması adına Haydarpaşa Garı’nın tren istasyonu olarak kalmasından yana oldukları, Haydarpaşa’nın ana hatlarıyla tren istasyonu olarak devam edebileceği, Haydarpaşa’nın sadece Türkiye’nin değil Avrupa’nın da kültürel bir mirası olduğu kaydedildi.

Haydarpaşa’da kısa süreç

2010 yılının Kasım ayında restorasyon sırasında çıkan yangında garın çatısı ile 4. katı kullanılamaz hale gelmişti.

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Projesi kapsamında İstanbul-Eskişehir bölümündeki demiryolu çalışmaları nedeniyle, 1 Şubat 2012’de tren seferlerine son verilmişti.

Haydarpaşa Garı ve Liman Dönüşüm Projesi 13 Eylül 2012 tarihinde İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi'nden geçmişti. Birkaç gün sonra da Haydarpaşa Garı’nın aslında 12 Eylül 2012 tarihinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na devredildiği öğrenilmişti. Yani belediye meclisinin kararını, TCDD’nin özelleştirme kararını bilerek almış olduğu ortaya çıkmış oldu.

Bu kararlar üzerine Haydarpaşa Dayanışması tarafından 5 Ekim Cuma akşamı Haydarpaşaport İçin Davacıyız` başlıklı bir meşaleli yürüyüş gerçekleştirilmişti.

İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, Büyükşehir Belediyesi'nin hazırladığı "Haydarpaşa Garı" ile "Kadıköy Meydanı ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı"na itiraz eden İstanbulluların dilekçelerini 20 Şubat’ta reddettiğini açıkladı. Bunun üzerine Kadıköy Belediye Selami Öztürk kararla ilgili hukuki yollara başvuracaklarını söyledi.

Haydarpaşa Liman Projesi neleri içeriyor?

12 Kasım 2012 tarihinde askıya çıkan Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı'nda Haydarpaşa Gar Binası Kültürel Tesis, Turizm, Konaklama Alanı olarak ayrılmış. Plan bütününde konaklama tesisleri, alanın en az yüzde 60’ını kapsayacak şekilde bölge yapılaşmaya açılmış oluyor.

Harem Otogarı`ndan, Kadıköy Moda`ya kadar olan alanı kapsayan planda Haydarpaşa‘ya uluslararası turistik gezilerin yapıldığı kruvaziyer liman yapılması da planlanıyor.

Plan notlarında “Haydarpaşa Gar Binasının zemin katı ve ihtiyaç duyulduğu takdirde üst katları, TCDD işletmesinin gar hizmetleri için kullanılacaktır. Gar binasının geri kalan kısmı ve zemin katları ise tarihi, kültürel ve sosyal altyapısı ile ön plana çıkacak (konser, kongre, sergi ve müze vb.), kültür merkezi, sosyal tesis ve konaklama tesisi olarak kullanılacaktır.” gibi belirgin olmayan ifadeler yer alıyor.

Haydarpaşa Garı, 1908'de İstanbul - Bağdat Demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak inşa edilen tren garıdır. İki Alman mimar tarafından hazırlanan proje kabul edilmiş ve garın yapımında Alman ustalarla İtalyan taş ustaları birlikte çalışmıştır.