İhaleler Yandaşlara



Hükümet, ihale mevzuatını bir kez daha değiştirerek yeterli deneyimi olmayan firmaların kamu ihalelerine katılımlarını kolaylaştırıcı düzenlemeler yapmaya hazırlanıyor. “Yapım İşleri İhale Yönetmeliği”nin değiştirilmesine dönük hazırlanan taslak yönetmelikte, firmaların kamu ile ihtilaflı işlerinin de “iş deneyimleri” arasında sayılmasına yol açacak düzenleme getiriliyor. Firmalar, ihtilaflı işlerden kazandıkları bu iş deneyimlerini, yeni kamu ihalelerinde yeterlilik şartını yerine getirmede kullanabilecek.

Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından hazırlanan “Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”in 9. maddesi ile Yapım İşleri Yönetmeliği’nin 44. maddesinin 5. fıkrasındaki “işlerin gerçekleşen kısımlarının miktar, nitelik ve tutarıyla ilgili bir ihtilaf ve nizanın bulunmaması” hükmü kaldırılacak.

Söz konusu yönetmeliğin 44. maddesi, kamu ihalelerine katılacak firmaların, söz konusu ihalelerde yeterli tecrübesi olduğunu gösteren “iş deneyim belgelerinin düzenleme koşulları” ile ilgili. Yönetmelikte “Belge düzenleme koşulları” başlığıyla yer alan 44. maddenin 5. fıkrası şöyle:

“Devam eden işlerde iş durum belgesi düzenlenebilmesi için; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, toplam sözleşme bedelinin en az yüzde 80’lik kısmının gerçekleştirilmiş olması ve yapılan işlerin kusursuz olarak gerçekleştirilerek bedelinin ödenmiş ya da tahakkuka bağlanmış olması, işlerin gerçekleşen kısımlarının miktar, nitelik ve tutarıyla ilgili bir ihtilaf ve nizanın bulunmaması, iş durum belgesine esas teşkil edecek kontrollük tespitinde sözleşmeye, projeye, fen ve sanat kurallarına aykırılık teşkil eden açık kusur ve eksiklikler bulunmadığının belirlenmesi koşulları aranır.”

OECD: Şeffaflaşma önemli
(ANKA)

OECD Türkiye’de kamu ihalelerinin daha saydam hale getirilmesinin önemine dikkat çekti. OECD’nin “Bir Bakışta Devlet” raporuna göre, Türkiye’de kamu istihdamı çok düşük. Ekonomideki devlet payının diğer OECD ülkeleriyle karşılaştırıldığında daha küçük olduğu, genel kamu harcamalarının GSYİH’nin yüzde 40’ından düşük olduğu belirtilen raporda, şu saptamalar yer aldı:

* İşgücünün yüzde 11’iyle Türkiye’de kamu istihdamı, OECD ortalamasının (yüzde 15) oldukça gerisinde. OECD’de oranlar kamu istihdamında yüzde 6.7 ile yüzde 29.3 arasında.

* Türkiye aynı zamanda istihdamın en merkezi olduğu sistemlerden birini oluşturuyor. Kamu çalışanlarının yüzde 87.8’i merkezi düzeyde çalışıyor.

* Türkiye’nin 2008’de GSYİH’sinin yüzde 9’unu ihaleler için harcadığı göz önüne alındığında, kamu ihalelerinde daha fazla saydamlığın başarılması önemli. Tüm kamu ihale süreci boyunca saydamlığın yeterli bir derecede sağlanması hile, yolsuzluk ve kamu kaynaklarının kötü yönetimi risklerini asgariye indirmek ve potansiyel tedarikçilere eşit muamele yapılması ve adaleti teminde kritik öneme sahip.