İhracatta Hedef Afrika ve Uzak Doğu Pazarı



Yurtbay Seramik Satış ve Pazarlama Müdürü Kemal Saygı ile seramik sektörünü ve Yurtbay'ın 2016 hedeflerini konuştuk.

Türkiye seramik sektörünün 2015'i nasıl geçirdiğinden bahseder misiniz?

Sektör, 2015 yılında da büyümeye ve genişlemeye devam etse de ülkemizde yaşanan ve her kesimi ilgilendiren toplumsal gelişmelerin neden olduğu endişe, sakin bir dönem geçirilmesine neden oldu. 2015 yılındaki iki genel seçime ve siyasi / ekonomik konjonktüre bağlı olarak iç piyasada bir durgunluk yaşandı. Bu durgunluk dönemlerinde sektördeki talep sadece öteleniyor. İç piyasada bu bekleyen talep, belirsizliklerin ortadan kalkması ile birlikte kısa zaman içerisinde satışa dönüşüyor. İkinci seçimden sonra bir toparlama oluşmaya başladı ve 2016’da devamının gelmesini ümit ediyoruz.

2016 için öngörüleriniz nelerdir? Yurtbay Seramik olarak yeni yatırımlarınız olacak mı?

2016 yılının ülkemiz ve Yurtbay Seramik için iyi geçeceğini öngörüyoruz. 2016 için koyduğumuz hedefleri, planlarımızı hayata geçirdiğimiz başarılı bir yıl olacağına inanıyoruz. Dünyadaki rakiplerine göre seramik ürünleri gerek fiyat, gerekse kalite bakımından daha iyi olan sektörün yaşadığı ihracat kaybının toparlanmasını bekliyor, iç pazarın büyüyeceğine inanıyoruz.

2016 yılında yeni fabrika yatırımımızın devreye alınmasıyla kapasite artışı sağlamayı, bayi sayımızı iki yüzün üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Ülkemiz seramik sektöründeki liderlik hedefimizi yineleyeceğiz. Teknolojik gelişmeleri yakından izlemeyi, özgün tasarımları son tüketiciye sunmayı sürdüreceğiz. AR-GE yatırımlarımıza devam edeceğiz. Çevreye saygılı üretim anlayışımızı sürdüreceğiz.

KemalKemal Saygı

"İhtisas fuarlarına katılarak ihracat pazarımızı büyüteceğiz"

Kaç ülkeye ihracat yapılıyor? İhracat pazarınızı geliştirmeye yönelik çalışmalarınız var mı?

TİM’in verilerine göre Türkiye’nin en çok ihracat gerçekleştiren 1.000 ihracatçısı arasında yer alıyoruz. Şirketimizin grup şirketlerine dahil olduğu ilk yıllardan bu yana yönetimimiz tarafından ihracatın önemi her zaman dile getirilmiş ve üretimin %40 oranında ihracata yönlendirilmesi prensibi benimsenmiştir. Yıllar içerisinde uluslararası pazarların büyüme ve gelişme süreçlerine göre bizim de ihracat oranlarımız farklılık göstermiş ve markamız 2014 yılında üretimin %42’si karşılığında toplam 50 ülkede ihracat faaliyetlerini sürdürmüştür. Aynı zamanda geçmiş yıllar itibarı ile tüm dünya genelinde başlattığımız marka tescil çalışmaları birçok ülkede tamamlanmıştır.

Bunun yanında sektörde ve firmamızda gerçekleşen gelişmeleri ve yenilikleri hali hazırda çalıştığımız ülke distribütörlerimize tanıtmak ve yeni satış kanalları oluşturmak amaçlı Türkiye, İtalya  ve Amerika da gerçekleştirilen 3 büyük ihtisas fuarına katılım gerçekleştirmekteyiz. İhtisas fuarlarının tüm dünyada oluşan ihtiyaçların takibi ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gereken ürün ve pazarlama çalışmalarının güncellenmesi sebebiyle önemine inanmakta ve mümkün olduğunca hedef pazarlarımızda bu fuarlara katılım gerçekleştirmekteyiz.

"İhracat yavaşladı"

Seramik sektörüyle ilgili kısa bir değerlendirme yapabilir misiniz? İç pazarda yaşanan euro-dolar hareketliliği ve dış pazarlarda çeşitli nedenlerle ortaya çıkan ekonomik durağanlık sektörü nasıl etkiledi?

Dolardaki yükseliş, piyasa açısından olumsuz birçok etki yaratmakla birlikte ihracatını sürdürebilen bizim gibi firmalarda bu olumsuzluklar dengelenebilmektedir. Sektör açısından en sıkıntılı durum, enerji girdi maliyetleri ve taşıma giderlerine yansıyan artışlar olmaktadır.

İhracattaki yavaşlama büyük ölçüde; Avrupa Birliği pazarındaki daralma, bölge ülkelerinde yaşanan sıkıntılar ve yurtdışı müteahhitlik işlerindeki gerilemeden kaynaklanıyor. Yeniden yükselişe geçebilmek ise, AB pazarındaki toparlanma, bölge ülkelerindeki siyasi risklerin ve sıkıntıların azalmasına bağlı.

Son yıllarda dünyanın birçok bölgesinde yaşanan olumsuz ve üzücü şartlar dolayısıyla maalesef bizler de yatırımlarını sürdürdüğümüz hedef pazarlarımızı kısa süre içinde değiştirmek zorunda kaldık. Özellikle Ortadoğu ve Rusya’da yaşanan olumsuzluklar ihracatımızı da olumsuz yönde etkiledi. Önümüzdeki dönemde çalışmalarımızı sürdürdüğümüz Amerika ve Avrupa pazarlarının yanında Afrika ve Uzak Doğu pazarlarında pazarlama faaliyetlerine devam etmekteyiz.

"Yeni ve özgün ürünler geliştirmeliyiz"

Hem firmanız adına hem de seramik sektörüyle ilgili 2017'ye dair iç pazar öngörülerinizi alabilir miyiz?

Günümüz seramik karo pazarında büyüyen ebatlar, sır ve dijital baskı uygulamalarında ortaya çıkan teknolojik gelişmelerle birlikte yeni ürün geliştirme çalışmalarını daha da önemli kılıyor. Mevcut ürün yelpazesini yenilemek ve satış gelirlerini de arttırarak sektörde devamlılığı sağlayabilmek, tüm firmalar için yeni ve özgün ürün geliştirmeyi zorunlu kılıyor. Yurtbay Seramik, tasarım ekibi ve teknik altyapısına yaptığı yatırımlarla, yeni ürünlerin geliştirilmesi ve pazara sunum süresinin kısaltılmasını, dolayısıyla bayi ve tali bayilerden gelen taleplerin hızla karşılanabilmesini sağlıyor. Yoğun rekabet ortamında yeni müşterilerin kazanılması maliyetinin yüksekliği, sadık müşterilerin arttırılması ve mevcut müşterilerin korunmasını daha önemli hale geliyor. Yurtbay Seramik’in 2016 yılının ikinci yarısında yeni fabrikanın devreye alınması, üretim kapasitesinin artmasıyla yurt içi satış hedefi, 12 milyon metrekare. Bayi sayısının ise 200’ün üzerine çıkması öngörülüyor.

Reklam Goruntulenme Bolumu