İnşaat Malzemeleri Fiyatlarındaki Artış



İstanbul Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Yalçıntaş, bir yılda inşaat demiri ve çimentonun tonunun yüzde 50'den fazla zamlandığını, agregadaki (kum ve çakıl karışımı) artışın ise yüzde 60'ı aştığını belirterek, bu kontrolsüz fiyat artışlarının, girdi maliyetleriyle ya da dünya piyasalarıyla açıklanamayacağını kaydetti.

Yazılı bir açıklama yapan Yalçıntaş, inşaat demiri, çimento ve agrega fiyatlarında anormal artışlar yaşandığına dikkati çekti.

Yalçıntaş, ''İnşaat demirinin tonu geçen yıl ocak ayında 780-800 liraydı. Bu yıl ise 1200 liranın üzerinde. Yani yüzde 50'nin üzerinde bir artışı var. Çimentonun tonu da yine neredeyse yüzde 50'lik artışla 100 liraya çıktı. Agregada da yüzde 60'dan fazla bir artış var. Bu kontrolsüz fiyat artışları, ne girdi maliyetleriyle ne de dünya piyasalarıyla açıklanabilir'' değerlendirmesinde bulundu.

Girdiler göz önüne alınarak yapılacak fiyat ayarlamalarının normal olduğunu, spekülatif ve suni artışların ise önlenmesi gerektiğini ifade eden Yalçıntaş, enerji girdi maliyetinin bir yılda ortalama yüzde 20 civarında arttığını, ancak demir ve çimentonun diğer girdilerde, yüzde 6-10 arasında değişen artışlar yaşandığını belirtti. Yalçıntaş, ''Girdi fiyatları artmadığı halde, inşaata talep artıyor diye fiyatları anormal şekilde artırmak doğru değil. İyi giden havaların da etkisiyle inşaat sektöründeki hareketlenme yeni zamlar için bir fırsat olarak değerlendirilmemeli'' ifadelerini kullandı.

Bu anormal artışların özel sektörün yanı sıra yatırım yapan kamu sektörüne de olumsuz etkileyeceğini ve kısa sürede makro ekonomik verilere de yansıyabileceğini kaydeden Yalçıntaş, şu görüşleri paylaştı:

''İnşaat, ekonominin can damarlarından birisi. Son dönemlerde de oldukça hareketli. Sektörde, konut projesini inşaata daha başlamadan satmış bulunan birçok firma var. Yapılan zamlar konut maliyetlerine de yansıyacaktır. Daha da önemlisi, devletin altyapı yatırımları yoğun bir şekilde devam ediyor. Enerji yatırımlarında da büyük bir canlanma var. Baraj yatırımları çok artmış durumda. Taahhütle iş alan firmalar, karşılarına bu maliyetler çıkınca sıkıntıya düşecektir.''