İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İSKİ), 5 firmanın birden gizli kalması gereken en düşük teklif sınırında, kuruşu kuruşuna aynı rakamı teklif olarak vermelerini "Bazı firmaların eşit teklif vermiş olmaları idaremizin tasarrufu değildir" açıklamasıyla değerlendirdi.
İSKİ'den konuyla ilgili olarak yapılan açıklamada, dün Referans'ta yayımlanan
Avrupa 8. Kısım Müteferrik İçmesuyu İnşaatı İhalesi haberi
değerlendirildi. Açıklamada ihalenin açık ihale usulü ile 24 Nisan 2008'de 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu ve bu kanun gereğince yayımlanan yönetmelik ve
tebliğlere uygun olarak gerçekleştirildiği ifade edildi. İSKİ'nin açıklamasında,
nasıl olup da firmaların kuruşu kuruşuna aynı teklifi vermeleri konusunda yorum
yapmaktan kaçınılırken "Soruşturma konusu ihaleye katılan bazı firmaların eşit
teklif vermiş olmaları idaremizin tasarrufu değildir" denilmekle
yetinildi.
KİK'in saptamalarına
değinilmedi
İSKİ açıklamasında, ihale komisyonunun söz konusu ihaleyi ilgili mevzuat maddelerine uygun olarak yaptığı belirtilirken Kamu İhale Kurumu'nun (KİK) iptal edilmesi gerektiğini belirttiği, fakat iptal yetkisi bulunmadığı için İçişleri Bakanlığı'na bildirdiği inceleme sonucuna yönelik kararla ilgili hiçbir ifadeye yer verilmedi.
KİK'e ihalenin incelenmesi için başvuran kuruluşlar arasında Maliye Bakanlığı
Özel Kalem Müdürlüğü de bulunuyordu. Kamu İhale Kurumu'nun kararında İSKİ
ihalesinde 5 firmanın birden aşırı düşük teklif sınır değerinde kuruşu kuruşuna
aynı teklifi vermesinin "dikkat çekici olduğu" belirtilmiş ve ihalenin "İdareler
ihalelerde saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenilirlik, gizlilik, kamuoyu
denetimi, ihtiyacın uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların
verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur" maddesine uymadığı için iptal
edilmesi gerektiği vurgulanmıştı. Kamu İhale Kurumu, ihaleye katılan 68
istekliden 54'ünün teklifinin dikkate alınmamasında da "mevzuata uygun olmayan
yönler" bulunduğunu belirlemişti. KİK, yetkisi olmaması nedeniyle ihaleyi iptal
edemeyeceğini belirtirken mevzuata aykırılıklarla ilgili olarak gereğinin
yapılması için konunun İçişleri Bakanlığı'na bildirilmesine karar
vermişti.
İSKİ'ye göre gizlilik
gerekmiyor
İSKİ'nin açıklamasında, en düşük teklif sınırının gizli kalmasıyla ilgili bir kanuni zorunluluk bulunmadığı imasının yapılması da dikkat çekti. İSKİ açıklamasında "Gizli kalması gereken en düşük teklif sınırı gibi bir ibare 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nda yer almamaktadır" denildi. Ancak mevzuata göre ise en düşük teklif sınırı "yaklaşık maliyet" ve "diğer katılımcıların teklifleri" gibi ihale sürecinde gizli kalması gereken unsurlarla oluşturulan bir formül sonucu elde ediliyor ve dolayısıyla gizli kabul ediliyor. Kamu İhale Genel Tebliği'nin "aşırı düşük teklif değerlendirmesi" isimli H maddesinde, aşırı düşük teklif sınırının formülleri yer alıyor. Bilgi veren bir yetkili, aşırı düşük teklif sınırının hem yaklaşık maliyet hem de diğer yarışmacıların fiyatlarının da içinde yer aldığı bir formülle belirlendiğine dikkat çekerek aşırı düşük teklif sınırının kuruşu kuruşuna bilinmesinin ve bu doğrultuda teklifler gelmesinin "gizli kalması gereken bilgilerin gizli kalmadığı anlamına geldiğini" vurguladı.