İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 2013 Bütçesi Kabul Edildi



İstanbul’da yapılan çalışmaların dünya gündeminde takip edildiğini kaydeden Topbaş, İstanbul’un dünyanın en etkili kentlerinden biri olduğunu belirtti. İstanbul’u dünya ile yarışır konuma sokmak için yoğun bir diploması ajandası oluşturduklarını kaydeden Topbaş, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Mısır, Pakistan gibi birçok ülkede yerel yönetim modeli olduğunu belirtti. Topbaş dünya kentlerinde teknoloji kullanımının önemine de değinerek, İstanbul’un akıllı kent olması için çalışmaların devam ettiğini söyledi.

Taksim Projesi

Taksim Yayalaştırma Projesi’nin açıklanmasından hemen ardından yabancı ajanslardan röportaj teklifi gelmeye başladığını anlatan Topbaş, projenin hızla ilerlediğini ve 8 aydan kısa sürede projeyi bitirmeyi hedeflediklerini söyledi. Trafiği yer altına alma olgusunun yeni olmadığının altını çizen Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Bedrettin Dalan zamanında yapılan proje yarışmaları var. Başbakanımızın belediye başkanlığı döneminde hazırlanan projeler var. Refik Halit Karay'ın 1943 yılında kaleme aldığı ‘Taksim'e yeraltı durağı’ başlıklı makalesinde bile bu talep var. Ünlü edebiyatçımız daha o yıllarda ‘çağdaşlık’ diyor, ‘yeraltı geçitleri’ diyor, ‘neden biz yapamıyoruz’ diye soruyor. İşte o yıllardan 1940'lı yıllardan bu yana herkesin gördüğü, hissettiği bu ihtiyaca cevap vermek bizlere nasip oluyor”. Topbaş trafiğin yer altına alındığı güzergah ile ilgili rakamlar da verdi. Çalışma bittikten sonra 1 saatte kat edilen güzergahın yarım saatte kat edileceğini belirten Topbaş, taşıt sayımları ve simülasyonun çalışmalarının yapıldığını söyledi.

Taksim Metrosu’ndan çıkan ve otobüsten inen insanların yoğun bir araç trafiğine maruz kaldığını belirten Topbaş, “Biz bu alanı ‘Taksim’deyiz’ denebilecek hale getiriyoruz. Ekonomik ve kültürel açıdan canlandırıyoruz.  İstiklal caddesinde, Galata’da, Talimhane’de olduğu gibi, meydanda da her şey eskisinden daha güzel olacak” dedi.

Kentsel Dönüşüm

Afet Yasası’nı tüm Türkiye genelinde tarihi bir adım olarak gördüğü anlatan Topbaş, kentsel dönüşümün siyaset üstü hayati bir mesele olduğunu, bu konu üzerinden siyaset yapmanın yanlış olduğunu ve Başbakan Erdoğan’ın bu konuda ciddi bir kararlılık gösterdiğini söyledi. 2013 bütçesinde yüzde 6’lık bir payın deprem önlemleri için ayrıldığı belirten Topbaş, halkı önemseyen bir yönetim anlayışı benimsediklerini vurguladı. İstanbul’un kaçak yapılaşmış bir kent olduğuna değinen Topbaş, kentin deprem bölgesi olarak anılmasının yerine “afete gebe bir kent” olarak anılması gerektiğini söyledi.

İstanbul’da kentsel dönüşümü deprem odaklı, stratejik ve tarihi kentsel dönüşüm olarak 3 ana başlıkta ele aldıklarını ve bu kapsamda projeler hazırladıklarını belirten Topbaş, İstanbulluların da kendilerine destek olduğunu söyledi.

Kentsel dönüşüm için kapsamlı projeler hazırladıklarını belirten Topbaş, halkı da dönüşümde yer almaya teşvik ettiklerini söyledi. Topbaş yeni geliştirilen yeni yöntemleri ise şöyle aktardı: “Halkı dönüşüme teşvik etmek için imar artışına dayalı kentsel dönüşüm, yerinde dönüşüm gibi yeni yöntemler geliştirdik. Fikirtepe’de özgün bir dönüşüm modeli geliştirdik. Burada 131 hektarlık alanda dönüşümü gerçekleştiriyoruz.  İnsanımız burada kentsel dönüşüme katılıyor. Eskisinden 2 kat değerli bir gayrimenkule sahip oluyor. Sümer Mahallesi örnek bir model oldu.  Burada 5,4 hektarlık bir alanı kente kazandırıyoruz. Bayrampaşa ve Okmeydanı’nda da çalışma başlattık. Bütün bunlar deprem odaklı kentsel dönüşüm çalışmaları”.

Kentsel dönüşüm çalışmalarıyla birlikte İstanbul’un cazibe merkezi haline geleceğine dikkat çeken Topbaş, inşaat sektöründe yeni istihdam alanlarının doğacağını ve işsizlik sorununun da önemli ölçüde çözüleceğini söyledi.

2013 İBB Bütçesi 8 Milyar TL

2012 yılına göre bütçede 9,6 artış sağlandığına dikkat çeken Topbaş, 2013 bütçesinde yatırıma 5 Milyar lira ayırdıklarını söyledi. Bugüne kadar 52 Milyar lira yatırım yapıldığını kaydeden Topbaş, “Bir de konsolide bütçemiz var. Buna İSKİ ve İETT bütçeleri de dahil. Böylece 2013 konsolide bütçe 13,6 milyar liraya ulaşıyor. Şirket cirolarını da eklersek bu rakam 23,4 milyar lira oluyor. Konsolide bütçeden yatırıma 8 milyar lira ayrıldı. Küresel krize rağmen bu büyük bir rakam. Yine yatırımcı bir bütçe hazırladığımızın göstergesi. Böylece 2013 sonunda toplam yatırım 60 milyar lira olacak" dedi.

Bütçede en büyük pay ulaşıma ayrıldı

Ulaşım sorununun tüm dünyanın sorunu olduğunu belirten Topbaş, ulaşım sorununu çözmek için bütçede en büyük payın ulaşıma ayrıldığını söyledi. İstanbul nüfusunun ve trafiğe çıkan araç sayısının artmasına rağmen trafikte kalınan sürenin azaldığına dikkat çeken Başkan Topbaş, “2004’te 57 dakika iken şimdi 49 dakikaya indi” dedi. Bunun önemli bir başarı olduğuna dikkat çeken Topbaş, yapılan ulaşım projelerinin Cumhuriyet tarihinde bir rekor olduğunu vurguladı. Şehrin medeniyet ölçüsünün toplu taşıma araçlarını kullanımı ile belirlendiğini hatırlatan Topbaş, ulaşım sorununun metro ağıyla çözüleceğini belirtti. Kadıköy-Kartal metrosunun ulaşım süresini 32 dakikaya düşürdüğünü anlatan Topbaş, ulaşımı kara yollarına bağımlı olmaktan çıkardıklarını belirtti.

Çevre yatırımları ikinci sırada

Ulaşımdan sonra en büyük payı çevreye ayırdıklarını söyleyen Topbaş, yeşil alanların yüzde 63 arttırıldığını ve kazanılan yeni yeşil alanın 20 milyon metrekare olduğunu belirtti. Topbaş su arıtma ve katı atık dönüştürme çalışmalarının da devam ettiğini söyledi. Çöp gazından elektrik santralleri kurulduğunu anlatan Topbaş, bu santrallerin günde yaklaşık 500 bin kilovat enerji ürettiğini söyledi.

Haliç Can Suyu Projesi ve Metro Köprüsü

Haliç Can Suyu Projesi yapılmadan önce insanların kötü kokudan rahatsız olduklarını belirten Kadir Topbaş, proje sonrasında Haliç’in bir cazibe merkezi olduğunu söyledi. Topbaş, projenin çevre ödülü projesi olduğunu ve projenin ilgili çevre örgütlerine takdim edilmesini istediğini belirtti.

Topbaş, çeşitli yayın organlarında çıkan “UNESCO Haliç metro köprüsüne karşı” haberlerine ilişkin şunları söyledi: "Haliç metro köprüsü ile ilgili UNESCO yetkilileri geldiler. Gelen yetkililer yapılan köprünün şekli veya boyutlarıyla ilgili değil, tamamen renk ve aydınlatılmasıyla ilgili bir çalışma yaptılar. 3 ayda bir gelen UNESCO yetkilileri bu köprünün tüm gelişim ve yapım sürecini takip etmekteler. Dün ekibimiz teşekkür aldı”.

İBB 2013 bütçesi oy çokluğuyla kabul edildi

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 8 milyar TL belirlenen bütçesinin yer aldığı komisyon raporu, 162 kabul, 61 red, toplamda 223 oy kullanımıyla oy çokluğuyla kabul edildi.

Kabul edilen rapora göre, 2013 İBB Bütçesi 8 milyar TL, İSKİ, İETT, bütçeleri dahil olunca konsolide bütçe 13.6 milyar TL, şirket ciroları da eklenince konsolide bütçe 23.4. milyar olarak belirlendi. Bütçede geçen yıla oranla yüzde 9.6 artış oldu.