''İstanbul Büyükşehir Yasası, Diğer Büyükşehir Yasalarından Çok Daha Farklı Olmalı''



İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Büyükşehir Yasası'nın yeniden gözden geçirilmesi ve diğer büyükşehir yasalarından çok daha farklı olması gerektiğini belirterek, ''Bakanlıkların plan yapma yetkisi kalkmalı. 100 binlik planları bir yol haritası olarak koymaya çalışan bir şehrin bundan sonraki süreçte müdahaleye hiç tahammülü yok''dedi.

İstanbul Sanayi Odasının (İSO) şubat ayı meclis toplantısında, 'Dünya Şehri İstanbulumuz'un ve İstanbul'da Sanayinin Bugünü ve Geleceği' başlıklı bir konuşma yapan Topbaş, günümüzde yerel yönetimlerin ve yerel rekabetin ön planda olduğunu, artık ülkelerin değil, şehirlerin yarıştığı bir dünya olduğunu, göreve geldiğinde ''İstanbul'u, New York, Tokyo, Londra ile yarıştıracağız'' dediğini ve İstanbul'un nüfusu hızla artan bir cazibe merkezi olduğunu anlattı.

Görev süreleri içinde İstanbul Büyükşehir Belediyesinin bugüne kadar yaptığı yatırım toplamının 36 milyar lira olduğunu ve bu yıl 7 milyar lira yatırım öngördüklerini belirten Topbaş, yıl sonuna kadar toplam 43 milyar liralık bir yatırım gerçekleştirmiş olacaklarını kaydetti.

Topbaş, şunları kaydetti:

''Çarpık yapılanma, trafik ve altyapı problemleri, sel baskınları... Bunlar plansız kentleşmenin sonucu. En büyük handikabımız ülke planlarının olmaması. Ülke planı olacak ki bölge planları ve kent planları ortaya çıksın. Bunlar olmayınca belediye başkanlarının 5 yıllık süre içindeki deneyimleri ve kente kattıklarıyla yetinmek zorunda kalınıyor''.

İstanbul'un bugün geldiği noktaya işaret ederek, İstanbul Büyükşehir Yasası'nın yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini, diğer Büyükşehir yasalarından çok daha farklı olması gerektiğini vurgulayan Kadir Topbaş, ''Bakanlıkların plan yapma yetkisi kalkmalı. İstanbul'un 100 binlik çevre düzeni planını yaptık. Bu planları bir yol haritası olarak koymaya çalışan bir şehrin bundan sonraki süreçte müdahaleye hiç tahammülü yok'' dedi.

Sistemin doğru gitmesi için bu planların uygulanması gerektiğini ifade eden Kadir Topbaş, şöyle devam etti:

''Bugünkü sanayi alanlarınız gelecekte de asla değişmemek üzere yeni imar talebi istemediğinizi taahhüt ediniz, biz onu zımbalayalım. Onlar da ilerde dönüşemesin, yeni imar hakkı almasın. Siz 'bizi muhafaza edin' deyin, biz gelip bir karar koyalım ve gelecek kuşaklar da burada imar hakkında bulunmasın. Buna var mısınız? Kabul diyorsanız oturup konuşalım. Açık ve net söylüyorum. Sanayi bölgeleri değişmesin diyorsanız, buna varız. Türkiye ekonomik ve sanayi açıdan gelişiyor. Sanayi büyümek istiyor, büyüdükçe çevreyi etkiliyor.

Planlarda öngördüğümüz tarzda bir takım merkezler, alt merkezler oluşturmaya çalışıyoruz. Bunlardan birisi Cendere Vadisi. 200 hektarlık alan. Oradaki arazi değerlerinin ne olduğunu bilen birisiyim. Kartal'da 550 hektarlık alan yeni bir bölge, 4.5 milyon insana cevap verecek yeni bir merkez olmasını öngördüğümüz plan çalışması var. Bu alanın 5.000'likleri geçti. Çalışmaları sürdürüyoruz. Biz 'Kartal'daki dönüşümden vazgeçiyoruz' dersek oradaki arazi değeri ne olur. Oradaki sanayi buna razı mı? Bu şehirde nitelikli iş gücüne ihtiyaç duyan sanayi barınmalı ama bunu yaparken yeni sanayi alanları ihdas etme imkanımız yok. Havzalar ve çevre ciddi tehdit altında... Kendi tarım alanlarını bitirme noktasına gelmiş bir kentten bahsediyoruz''.

''Sizler çocuklarınızın konuta ihtiyacı olmayacağı garantisini verin, yeni inşaat yapılmasın''

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, mimar olarak bu şehrin geleceğini farklı noktaya taşımayı kendine amaç edindiğini, bugüne kadar 231 kavşak bitirdiklerini, 24 tanesinin de devam ettiğini söyledi.

Karayolları sistemine yaptıkları yatırımın 6 milyar lira civarında, metro yatırımlarının toplamının şu anda 5.5 milyar dolar olduğunu ve bunun 1.5 milyar dolarlık bölümünün kaldığını, diğerlerini tamamladıklarını aktaran Topbaş, ''Metro için 5 milyar dolarlık bir yatırım ihalesinin hazırlığı içindeyiz. 4 ayrı aks ihale edilecek. Şirketlerimizi özelleştirdiğimizde elde edeceğimiz kaynağı bu kentin altyapı problemlerini çözmek için kullanacağız'' dedi.

İstanbul'a çok konut yapıldığı için eleştiri aldıklarına da işaret eden Topbaş, ''Sizler çocuklarınızın konuta ihtiyacı olmayacağı garantisini verin, yeni inşaat yapılmasın. Kenti yönetenler olarak bütün hesapları yapmak zorundayız. Türkiye'de her bin kişiden 220 kişinin arabası var ama bugün yarın her bin kişiden 450 kişinin arabası olacak. 16.5 milyar lira toplu taşımaya yatırım yaptık. İstanbul'un planlarda 635 kilometre raylı sisteme ihtiyacı var. Bunun için de kaynağa ihtiyacı var. Bir kilometre metronun maliyeti 65 milyon dolar. Şu anda takriben 1.5 milyar dolar olan Kabataş-Beşiktaş-Çağlayan-Mecidiyeköy-Alibeyköy-Gaziosmanpaşa-Tekstilkent-Mahmutbe y arasında 24.5 kilometrelik metro ihalesine çıkıyoruz'' diye konuştu.

Kentsel dönüşüm

Başkan Topbaş, kentin deprem riski taşıyor olmasının en büyük sıkıntı olduğunu, bu nedenle 2011'de kentsel dönüşümle ilgili ciddi adımlar atacaklarını söyledi.

Kartal'daki 550 hektarlık alandaki yeni bölge düzenlemeleri, Cendere Vadisi, Maltepe ve Küçükçekmece'deki dönüşüm alanlarının temelinde hem kentin yenilenmesi ve risklerden kurtulması fikrinin bulunduğunu ancak muhalefetin seçim sürecinde ''Sizin yerlerinizi peşkeş çekecekler, sizleri sürecekler'' diyerek korku ve endişeye dayalı bir siyaset yürüttüğünü ve bu nedenle de dönüşüm çalışmalarında Kartal, Sarıyer ve Maltepe'de sonuç alamadıklarını söyledi.

Topbaş, ''İstanbul'da deprem riskini şehrin yenilenmesi için kullanabiliriz diye düşündüğümüz bu fırsatı maalesef elimizden kaçırdık. Arzu ederdik ki muhalefet 'kentsel dönüşüme ihtiyaç var ama yöntem yanlış' deseydi konuşurduk. Kartal'da tedirgin olan vatandaşların arazilerini dışarıda bırakarak, evet diyen sanayicilerin arazisinde dönüşümü başlattık. Cendere ile ilgili planlar 14 Ocak'ta Meclis'ten geçti. Orası da müthiş bir alt bölge olacak. Teknoparkların ve bilişim vadisi tarzında mükemmel bir nokta olacak... Feniküler ile Seyrantepe metro istasyonuna bağlayacağız. Dere ıslahlarını yapacağız'' dedi.

Belediye olarak depreme yönelik olarak altyapılarını, köprüleri, viyadükleri düzenlediklerini, ancak vatandaşların bireysel olarak depreme ne kadar hazır olduğunun sorulması gerektiğini ifade eden Topbaş, Fikirtepe, Esenyut, Göngören, Küçükçekmece, Beyoğlu, Okmeydanı ve Bakırköy'de dönüşümü gerçekleştirmek istediklerini, ancak düşündüklerini gerçekleştiremedikleri için vatandaşların imar haklarına iyileşme yaparak dönüşüm yoluna gittiklerini söyledi.

Fikirtepe'de 200 metrekareden birleşecek parsel sayısına göre emsal verdiklerini ve bunun da ciddi destek gördüğünü ve meclisten de oy birliğiyle geçtiğini anlatan Topbaş, ''Fikirtepe İstanbul'un en önemli noktası. O bölge nasıl gelişecek göreceğiz. Bunu İstanbul'un her tarafına yaygınlaştırmak, bu dönüşümü gerçekleştirmek istiyoruz. Bu dönüşümü sanayinin olduğu yerlere de yaymak istiyoruz. İstanbul'da değerleri artan arazilerin yeni fonksiyonlara dönüşmesi lazım. 2014 seçimlerine gelindiğinde bugünden çok farklı İstanbul olacak'' dedi.