İstanbul Ulaşımına 22.6 milyar YTL Yatırım Yapılacak

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), başını en çok ağrıtan ve en çok eleştirildiği konu olan ulaşıma 2015 yılına kadar 22.6 milyar YTL'lik yatırım yapmayı planlıyor. Biten çalışmalara yaklaşık 2 milyar YTL yatıran İBB'nin ulaşımla ilgili devam eden çalışmalarının toplam tutarı yaklaşık 6 milyar YTL iken, planlanan çalışmalara ise toplam 14 milyar YTL'lik yatırım yapılması hedefleniyor. 160 adet yeni yolun yapılmasının planlandığı bu dönemde, 212 adet katlı kavşak yapılması, toplam 35 kilometrelik yeni tünellerin yapılması ve 160 bin araçlık yeni otoparkların yapılması hedefleniyor. Ulaşım çalışmalarını raylı toplu ulaşım sistemleri, lastik tekerlekli toplu ulaşım sistemleri ve denizyolu toplu ulaşım sistemleri olarak 3 ana başlıkta toplayan İBB, bu ana başlıkta şu an yapılmakta olanları ise şöyle sıralıyor:

Raylı ulaşım:
* İnşaatı devam eden ve plan aşamasında olan toplam raylı sistemlerle birlikte raylı sistemlerin toplam uzunluğunun 561 kilometreyi aşması hedefleniyor.
* Zeytinburnu-Kabataş tramvay hattı rehabilite ediliyor.
* Zeytinburnu tramvayı kısmen alta alınıyor.
* Tramvay makas ve sinyalizasyon sistemi iyileştiriliyor.

Lastik tekerlekli ulaşım:
* 100 adet metrobus alınıyor.
* 500 otobüs özelleştiriliyor.
* Bin yeni durak yapılıyor.
* 50 çift katlı otobüs alınıyor.

Denizyolu ulaşımı:

* 2 adet açık güverteli hızlı feribot alınıyor.
* 5 vapur alınıyor.
* Kadıköy İskelesi yenileniyor.
* Bostancı Terminali yenileniyor.

30 raylı sistem geliyor
2004 yılından sonra yaklaşık 9 kilometrelik yeni raylı sistemin hizmete girdiği İstanbul'da, inşaatı devam eden raylı sistem sayısı 8, toplam uzunluğu 85 kilometre. 2009 yılında tamamlanması öngörülen bu sistemlerin 72 kilometresi İBB raylı sistem hatları bünyesinde yapılırken, 13.5 kilometresi de Marmaray Tüp Geçidi bünyesinde yapılıyor. 2007 yılında İBB tarafından ihale edilecek olan raylı sistem sayısı 4 iken, bu rakam 2008 yılında 3 olacak. Sırasıyla 2012 ve 2015 yılında tamamlanacak olan bu sistemlerin toplam uzunluğu da 108 kilometreyi bulacak. 2023 yılında tamamlanması planlanan ve şu an etüd aşamasında olan raylı sistemlerin uzunluğu ise 176 kilometre. Böylece, İstanbul'da 2004 yılından sonra yapılan, şu anda inşaatı devam eden ve planlama aşamasında olan raylı sistemlerin toplam uzunluğu 561 kilometreye ulaşıyor.

5 tünel ihale aşamasında
İstanbul'da toplam uzunluğu 14.5 kilometre olan 5 tünelin yapımı ihale aşamasında. En uzunu yaklaşık 4.7 kilometre ile Fulya ve Levazım Sitesi arasında faaliyet gösterecek olan bu tüneller arasında ayrıca, Dolmabahçe-Fulya Tüneli, Levazım Sitesi-Akatlar Tüneli, Sarıyer Merkez-Çayırbaşı Tüneli ve Eyüp Tüneli yer alıyor. Buna ek olarak, toplam uzunluğu 12.7 kilometre olan 7 tünel yapılması planlanıyor. Etüd aşamasında olan bu tünellerin en uzunu yaklaşık 4.5 kilometre ile Baltalimanı- Ayazağa hattında faaliyet gösterecek olan tünel. Bu hattı, uzunluk bakımından sırasıyla Levazım Sitesi-Zincirlidere Tüneli, Tophane Tüneli, Taşkızak Tüneli, Eyüp Mezarlık Altından Geçen Tünel, Üsküdar Tüneli ve Sarıyer Tüneli takip edecek.