İşte 2030 Ulaşım Ana Planı!



Büyükşehir Belediyesi iki yıldır üzerinde titizlikle çalıştığı Ulaşım Ana Planı’nı tamamladı. Uzman ekiplerin bilimsel verilerle hazırladığı plan, Antalya’nın 15-20 yıldaki ulaşım sisteminin nasıl gelişeceğini öngörüyor, atılması gereken adımları ortaya koyuyor. 1995 yılından beri 4 kez hazırlanmaya çalışılan ulaşım ana planlarından bazıları tamamlanamadı, bazıları ise bilimsel verilere dayanmadan oluşturuldu. Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Mustafa Akaydın’ın adaylık sürecinde vatandaşlara yapmayı söz verdiği Ulaşım Ana Planı ile uygulanacak eylemlerin çerçevesi belirlendi, gelecekteki kent ulaşım yapısının ana hatları çizildi.

Kentin ana hatları çizilecek

Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın, Kentiçi ve Yakın Çevresi Ulaşım Ana Planı’nın hazırlanmasının önemli bir adım olduğunu söyledi. Akaydın, “Çünkü Ulaşım Ana Planı, bir kentin gelecek 15-20 yılda ulaşım sistemini nasıl geliştirmesi gerektiğini, ulaşımla ilgili ilkeleri, politikaları ve projelerini tanımlayan en önemli yasal belgedir. Ulaşım Ana Planı ile uygulanacak eylemlerin çerçevesi belirlenmekte, gelecekteki kentin ana hatları çizilmektedir” diye konuştu.

Hedef çağdaş bir kent

Başkan Mustafa Akaydın, planın hazırlanmasından önce ulaşım sisteminin sorunlarının belirlenip, kısa dönemde geliştirilebilecek çözümlerin geliştirilmesi amacıyla önce Toplu Ulaşım Yapılanma Projesi’ni uygulamaya koyduklarını hatırlattı. Akaydın, şöyle konuştu: “Toplu Ulaşımla Bütünleşik Yaya ve Bisiklet Planı’nı hazırladık ve adım adım uygulamaya koyuyoruz. Son aşama olarak da Antalya Kentiçi ve Yakın Çevresi Ulaşım Ana Planı’nı tamamlamış bulunuyoruz. Bu plan 1/50 bin ve 1/25 bin ölçekli Antalya Nazım İmar Planları ile birlikte ve onlarla uyumlu olarak çağdaş bilimsel teknikler ve yaklaşımlarla hazırlandı. Kentin gelecekte daha kolay yaşanır ve sürdürülebilir ulaşım politikalarıyla daha çağdaş bir kent olması hedeflendi.”

Kente hayırlı olsun

Akaydın, Antalya Kentiçi ve Yakın Çevresi Ulaşım Ana Planı çalışmasının asıl önemli özelliğinin ise Büyükşehir Belediyesi bünyesi içinde oluşturulan bir birimde, teknik personel, sağlanan özel yazılım ve donanımla yapılması olduğunu kaydetti. Başkan Akaydın, görüşlerini şöyle açıkladı: “Kent için önerilen büyük projelerin ulaşım sistemine etkilerinin önceden değerlendirilmesi, imar plan değişikliği yapılmadan olası olumsuz etkilerin belirlenerek gerekli önlemlerin alınması veya bu projelerin değiştirilmesi konusundaki uygulamalar artık kendi personelimiz tarafından gerçekleştirilecek. Bu boyutuyla da Antalya Büyükşehir Belediyesi ülkemizdeki birkaç yerel yönetimden biri olmuştur. 2030 yılı hedeflenerek hazırlanan ve Nazım İmar Planı ile öngörülen gelişmelere cevap veren Antalya Kentiçi ve Yakın Çevresi Ulaşım Ana Planı’nın hemşerilerimize hayırlı olmasını dilerim.”

Ulaşım sisteminin davranışları ölçüldü

Çalışma ile ulaşım talep, tahmin, benzetim modeli için gerekli yazılım temin edildi ve kentin bilgisayar benzetim modeli kuruldu. Bu model sayesinde kentin beşer yıllık dilimler halinde tüm yollarındaki trafik hacimleri tahmin edildi. Karayolu şebekesinde oluşan sıkışıklıkların düzeyi belirlenerek, çözüm alternatifleri test edildi. Çalışma sonucunda kentin ulaşım sistemi davranışlarının ölçümüyle Ulaşım Ana Planı olarak kabul edilen gelişme seçeneği tamamlandı. Artık tüm güncellemeler ve yeniden işletimler belediye içinde oluşturulan birim tarafından yapılabilecek.

Avrupa'daki kentler gibi olacak

Antalya Ulaşım Ana Planı insan odaklı bir ulaşım politikası ile hazırlandı. Planla önerilmekte olan ve birbirini besleyen toplu taşım koridorları, yaya ve bisiklet ağı, otopark önerileri ile bir yandan özellikle kentin merkezi alanı özel araç trafiğinden arındırılırken, diğer yandan tüm kent için daha sürdürülebilir bir ulaşım sistemi oluşturuldu. Antalya ulaşımının bir Avrupa kenti ulaşım sistemi gibi geliştirilmesi için gerekli projeler tanımlandı.

Plan öneriler getirdi

2030 Yılı Ulaşım Ana Planı ile aşağıdaki öneriler geliştirildi:

Raylı Sistem: Antray’ın Fatih Yüksek Hızlı Tren İstasyonu’na uzatılması, Yüksek Hızlı Tren Fatih İstasyonu demiryolu bağlantısı, Yüksek Hızlı Tren Havalimanı İstasyonu demiryolu bağlantısı ve Liman demiryolu bağlantısının raylı sistemde uygulanması.

Metrobüs: Serik Caddesi (Aksu koridorunda) EXPO, Meydan arası Metrobüs, Yüzüncü Yıl Metrobüsü, Dumlupınar Bulvarı Metrobüsü ve Fatih-Döşemealtı metrobüsünün uygulanması.

Otobüs: Meydan-Mevlana Otobüs şeridi, Yüzüncü Yıl Bulvarı-Lara koridoru otobüs şeridi, Yüzüncü Yıl Bulvarı-Konyaaltı koridoru otobüs şeridi, kademeli hat sistemine geçişin tamamlanması, havuzlara geçişlerin tamamlanması ve yeni kırsal aktarma merkezlerinin (EXPO, Sarısu, Otogar) uygulanması.

Karayolu: Yeni Lara-Tedaş Bulvarı, Yeni İmar Yolları, Hal-Isparta Yolu koridoru, Gazi Bulvarı üzerinde beş adet köprülü kavşak (Kentsel mekanda kirlilik yaratacak viyadük geçişlerinden ve kent merkezine geçişleri hızlandıracak kuzey-güney yönlü geçişlerden kaçınılarak, doğu-batı yönlü alt geçitler öngörülüyor), Dumlupınar Bulvarı Otogar çıkışı katlı kavşağı ve Meltem Caddesi üniversite girişi alt geçidinin uygulanması

Otoparklar: Kent merkezi çevresinde yüzeysel ve katlı otoparklar.

Yaya: Merkez Toplu Taşıma Alanı Yayalaştırma Projeleri, Yaya Adaları Projeleri, Turistik Yaya Şebekesi Projesi, Akdeniz Bulvarı Yayalaştırma Projesi, Kaleiçi Düşey Yaya Kolaylıkları Projesi’nin uygulanması

Bisiklet: Bisiklet yolları ve şeritleri, bisiklet park yerleri, bisiklete uygun yol projeleri, Kent Bisikleti Projesi, Elektrikli Kent Bisikleti Projesi’nin uygulanması.

Motosiklet: Motosiklet merkez alanda denetlenmesi ve merkez çevresinde park yerlerinin uygulanması.

Özel Projeler: Zerdalilik-Liman turistik hattı ve Zerdalilik-Lara turistik hattının uygulanması.