İkisi de şehrin ortasından geçiyordu. Her ikisinin de etrafındaki yapılaşma
ile yatakları istila edildi ve kirlendi. Farklı bölgelerde aynı kaderi paylaşan
Ayamama Deresi ve Porsuk Çayı'nın yolları 2001 yılında ayrıldı. Daha önce
yaşanan felaketlere rağmen bir türlü ıslah edilmeyen Ayamama, 24 kişinin
hayatına ve 1 milyar doların üzerinde maddi zarara mal olurken, Avrupa Yatırım
Bankası'ndan alınan krediyle 2001 yılında yeniden doğan Porsuk, şimdi
Eskişehirlilere plaj ve gondol sefası yaşatıyor.
Yıllarca taşarak zarara neden olan Porsuk'un intikamını önlemek için sekiz
yıl önce harekete geçen Eskişehir Belediyesi, Avrupa Yatırım Bankası'ndan aldığı
250 milyon dolarlık kredinin 50 milyon dolarını ıslah için harcadı. Avrupa'daki
örneklerinden bile daha iyi projelendirilerek tamamlanan Porsuk ıslah
çalışmaları şimdi Türkiye'de birçok şehir ve ülke için referans kabul edilmeye
başlandı.
Uzmanların, "Islah örneklerini uzakta aramaya gerek yok, örnek yanı
başımızda" dediği Porsuk'un Romanya'nın bile dikkatini çektiğini belirten
Eskişehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen, "Porsuk'un ıslahı, gerçekten
istenirse neler yapılabileceğinin iyi bir kanıtı. Çok çalıştık ama aldığımız
sonuçlar mükemmele yakın. Antalya, Alanya, Sivas gibi birçok il bizden proje
danışmanlığı istiyor. Romanya'dan yetkililer bizimle temasa geçti. Ama sele
teslim olan İstanbul'dan bir talep gelmedi" açıklamasını
yapıyor.
Porsuk en iyi örnek
Bugün irili ufaklı birçok belediyenin peşinde olduğu Porsuk'un ıslah projesi
3.5 yıl sürdü. 1960'ların sonuna kadar Eskişehirlilerin balık tuttuğu ve yüzmeyi
öğrendiği Porsuk Çayı daha sonraki yıllarda, sanayi atıkları, evsel atıklar,
şehir kanalizasyonu ve yağmur suyu hatlarının kaçak bağlantıları sonucu açık bir
kanalizasyon ve çöplük halini almıştı. Porsuk ayrıca kent içi geçişi boyunca, su
sızıntıları nedeniyle çevresindeki binaların temellerinde zemin sıvılaştırmasına
bağlı tehlikeler oluşturuyordu. Doğal yatağının bazı kısımlarının önceki
belediye yönetimlerince park yapmak için doldurulmasından dolayı kent için
taşkın tehdidi de yaratıyordu. Bütün bunların önüne geçmek için harekete geçen
Eskişehir Belediyesi, 2001 yılında Avrupa Yatırım Bankası'nın kapısını çaldı.
Islah projesinin etüt çalışmalarının 2 yıl sürdüğünü anlatan Büyükerşen,
"Porsuk'a borcumuzu ödedik. Bu proje gerçekten istenilirse neler
yapılabileceğinin iyi bir kanıtı. Çok çalıştık ama aldığımız sonuçlar mükemmele
yakın. Bu projemizi örnek alan belediyeler var. İnceliyorlar. Büyüklü küçüklü
birçok belediyeye bilgi yardımında bulunuyoruz. İstanbul Belediyesi de talep
ederse projenin ayrıntılarını paylaşırız" diyor.
Ulaşımda
da alternatif oldu
Yapılan çalışmalar ile Porsuk'un geçmiş yıllarda olduğu gibi Eskişehir'e
yeniden katma değer katmaya başladığını ifade eden Büyükerşen, nehrin ulaşım
için de bir alternatif haline geldiğini belirtiyor. Büyükerşen şu açıklamayı
yapıyor: "Porsuk'ta 10 kilometrelik mesafede botlar çalışıyor. Nehre, hat
seviyelerini dikkate alarak iskeleler yaptık. Hidrolik kapaklarla havuz gibi
kullanılarak, bir nevi su asansörleri sayesinde de yol açtık. Botlar, belli
havuzlara girerek, daha yukarıdaki su seviyelerine çıkıp yollarına devam
ediyorlar. Belli yerlerde ya da dönüşlerde ise bot, havuzların içerisine
giriyor. Suyu boşaltıyor havuz, alt kademedeki su seviyesine inip yola devam
ediyor. Bu sistem Türkiye'de ilk defa Eskişehir'de başladı" diye konuşuyor.
Porsuk'un ıslaha en iyi örnek olduğunu söyleyen Mimarlar Odası İstanbul
Büyükkent Şubesi Başkanı Eyüp Muhçu ise "Belediye bir plan dâhilinde Porsuk'un
çevresindeki üretim noktalarının bir kısmını yıktı, bir kısmını ise dereye zarar
vermeyecek şekilde yapılandırdı. Derenin çevresi de kaçak yapılaştırmadan
arındırılarak, dere kapatılmaya ihtiyaç duyulmadan çevresi yeşil alan olarak
düzenlendi" açıklamasını yapıyor.