İstikbal'den Rusya ve Ukrayna'ya Yatırım Atağı



Rusya ve Ukrayna'da yatırım görüşmelerinde sona yaklaşan İstikbal Mobilya, ihracat atağını da sürdürüyor. 84 ülkeye 150 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren şirket, Hindistan ve Çin'e de mobilya satacak. Boydak Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve İstikbal Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Memduh Boydak,  2008 yılının ilk altı ayını piyasalardaki likidite krizi, siyasi istikrarsızlıktaki bozulma eğiliminden dolayı yoğun rekabet içinde geçirdiklerini, maliyetleri düşürmeye ve verimliliği artırmaya önem verdiklerini söyledi.

Boydak Grubu'nun 8 sektörde 28 şirketle faaliyet gösterdiğini ifade eden Boydak, “Tüm şirketlerimizin bütçelerinde ilk 6 aylık verilerde olağanüstü problem gözükmüyor. Satış hedeflerimizi yakaladık, ama karlılıkta biraz düşüş var. 2008 yılı sonunda 350 milyon dolar ihracat, yaklaşık 4 milyar YTL ciro hedefimiz var. Bu geçen yıla göre yüzde 30'a yakın büyüme, ama hepsi organik büyüme değil” dedi.

Memduh Boydak, grup olarak Avrupa'dan Afrika'ya kadar 110'dan fazla ülkeye ihracat yaptıklarına dikkati çekti.

“Mobilyada ihracat hedefi 150 milyon Dolar”

İstiklal Mobilya'nın 84 ülkeye ihracat gerçekleştirdiğini vurgulayan Boydak, mobilya grubunun 2008 sonu ihracat hedefinin 150 milyon dolar olduğunu bildirdi.

Yeni girmeyi düşündükleri pazarlar bulunduğunu, şu anda Hindistan ve Çin pazarını derinlemesine incelediklerini belirten Boydak, şunları söyledi:

“Hindistan'ın 1 milyardan fazla nüfusu, son dönemdeki ekonomik çıkışları bizi heyecanlandırıyor. Refah düzeyinin üstünde yaşayan nüfusu bile Türkiye nüfusunun iki katını geçiyor. Hindistan şu ana kadar ihmal ettiğimiz bir pazar, burayı yakın takibe aldık. 2008 son çeyreğinde oraya mobilya ihracatımız olacak. Uzun vadede belki yatırım imkanları da olabilir, önce ürünlerimize ilgiyi görmemiz lazım. Hindistan bizim için ilk, Çin de ikinci öncelikli pazar. Çin hep alım yapılan bir pazar olarak değerlendiriliyor biz ise satış yapabilmenin yollarını arıyoruz.”

“Rusya ve Ukrayna yatırımı hız kazandı”

Mobilya grubunda yurt içinde kapasite artırımı, teknoloji yenileme yatırımları olacağını ifade eden Memduh Boydak, şunları kaydetti:
“Ancak, yurt dışında bazı ülkelerde yatırım çalışmalarımız var. Rusya ve Ukrayna, bizim şu anda yatırımla ilgili yoğun fokus olduğumuz bölgeler. Görüşmelerimiz, araştırmalarımız devam ediyor. Görüşmelerimiz belli seviyeye geldi. Tam netleştiği zaman açıklayacağız. Yerel değerleri iyi bilen bir ortakla girmeyi tercih ediyoruz, ama bunun olmadığı yerde kendi tecrübemiz o ülkelerde faaliyet göstermeye yeterli olacak.”

“Yunanistan, İstikbal Mobilya kullanıyor”

Dünya markası olma yolunda ilerleyen İstikbal Mobilya'nın, yurt dışında mağaza sayısını hızla artırdığını belirten Boydak, İstikbal'in oturma gruplarından yatak ve ev tekstiline, mutfaktan banyoya ve aksesuarlarına kadar her türlü ürününün Yunanistan'da da büyük ilgi gördüğünü söyledi.

Boydak, Yunanistan'da şu anda 12 tane mağazaları olduğunu açıklayarak, şöyle dedi:
"Devletler arası ilişkiler, iş dünyasına da halka da pozitif yansıyor. Şu anda izlenen dış politikayı takdir ediyoruz. Yunanistan buna çok güzel bir örnek. Yunanistan'a 10 yıl önce de ürün satardık ama şimdilerde büyük mağazalarımız var. Yunanistan'da mağaza sayımızı 30'a çıkaracağız".

“Mobilyada (kullan, at) modası”

Mobilya Sanayicileri Derneği'nin başkanı da olan Memduh Boydak, Türkiye'de mobilya sektörünün gelişin bir endüstri olduğunu ve büyük gruplar dahil birçok şirketin sektörde yatırım yaptığını vurgulayarak, tüketimin de hızlı olduğuna işaret etti.

Boydak, şunları kaydetti:
“Türkiye'de mobilya sektörünün büyüklüğü 8 milyar YTL, bu yıl yüzde 8 büyüme bekliyoruz. Mobilya ihracatımız 1 milyar 100 milyon dolar seviyesine çıktı, son zamanlarda büyük artış trendi var, kısa dönemde 2,5-3 milyar dolara ulaşır. Dünya mobilya pazarının büyüklüğü 300 milyar dolara yakın. 2050 yılında mobilya tüketiminin 1 trilyon 250 milyar dolar seviyesine ulaşacağı söyleniyor. Artık, mobilya sektöründe “kullan, at” mobilyalar gündeme gelecek.”
Tüketim alışkanlığının hızla değiştiğine işaret eden Boydak, “Bunu Türkiye'den de çok net görebiliriz; eskiden insanlar o kadar uzun zaman kullanırdı ki 'annemin mobilyası' diye duygusal bağ kurarlardı. Ama şimdilerde 3-5 yıl kullandıktan sonra moda kavramı 'kullan, at' deyimini hayatımıza soktu. Mobilya, hızlı tüketim ürünü olmaya doğru gidiyor” dedi.