İzmir Metrosu Bakanlar Kurulu'nda 'Durdu'



İzmir Metrosu'nda, zemin ve müteahhitlerden kaynaklanan gecikmelere, bu kez de İçişleri Bakanlığı ve Bakanlar Kurulu onaylarının çıkmaması eklendi. DHA'nın haberine göre, İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin yaklaşık 7 aydır beklediği keşif artışı talebine onay gecikince, Üçyol- Üçkuyular hattı 1. Etap metro yapım çalışmalarını üstlenen ÖZTAŞ firması, hattın tamamının kalıcı betonlarının dökümü ve rayların döşenmesi çalışmalarını mali sıkıntı nedeniyle durdurdu.

İzmir'de Üçyol- Üçkuyular hattının 1'inci etap ihalesi kapsamında yapılan iki istasyon, tünel inşaatı, rayların döşenmesiyle ilgili yüzde 20'lik kendi yetkisindeki keşif artışını daha önceden onaylayan Büyükşehir Belediyesi, inşaat sürecinde çıkan ek imalat ve harcamalarla ilgili yüzde 19.35'lik bir artış için 31 Ağustos'ta İzmir Valiliği'ne bir yazıyla başvurdu. Valilik, 4 Eylül'de yüzde 40'a kadar olan keşif artışlarına onay yetkisi olan Bakanlar Kurulu'na sunulmak üzere yazıyı İçişleri Bakanlığı'na gönderdi.

Yıldırım, 'Kasımda onaylanacak' demişti ama...

Keşif artışıyla ilgili olarak Ankara'dan önce olumlu haberler geldi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, İzmir Milletvekili Binali Yıldırım, geçen Kasım ayında yaptığı bir konuşmada Büyükşehir Belediyesi'nin metro keşif artışını onaylayacaklarını kamuoyuna açıkladı. Yıldırım'ın bu açıklamasının ardından aylar geçti. Metro inşaatında keşif artış talebiyle ilgili inceleme yapılması ve rapor hazırlanmasına karşın Mart ayının sonuna doğru yaklaşılırken henüz Bakanlar Kurulu'ndan onay çıkmadı.

Gecikme nedeni Bakan değişimi mi?

Keşif artışı talebinin İçişleri Bakanlığı'ndaki görev değişimi nedeniyle geciktiği de iddia edildi. İçişleri Bakanlığı'nda yazı hazırlanmasına karşın İdris Naim Şahin'in bakanlıktan alınması üzerine talebin Bakanlar Kurulu'na gönderilmediği, Büyükşehir Belediyesi'nin talebiyle ilgili kararı Şahin'den sonra bu koltuğa oturan İçişleri Bakanı Muammer Güler'in vereceği öne sürüldü. Ancak, Güler'in göreve başlamasının üzerinden 1.5 ay geçmesine karşın keşif artışı talebinin akıbeti sır oldu.

Öztaş çalışmalarını durdurdu

İzmir Metrosu inşaatının 2013 yılında tamamlanması beklenirken, sadece keşif artışı onayının gelmesinden kaynaklanan 7 aylık sorun, metroda şimdiden gecikmeye neden oldu. Bakanlar Kurulu'ndan onay çıkmaması nedeniyle müteahhit firma ÖZTAŞ A.Ş. hakedişlerinin resmi karşılığı olmadığı için hattın geriye kalan kalıcı betonlarının atılması ile raylarının döşenmesi için yürütülen çalışmaları durdurdu.

Sözleşme feshedilirse, metro 2014'e kalır

ÖZTAŞ'ın kalan bölümlerle ilgili inşaata yeniden başlaması için ya Bakanlar Kurulu onayının gelmesi beklenecek ya da firma ile olan sözleşme feshedilerek, 1. etap inşaatlar için yeniden ihaleye çıkılacak. Bu durumda metro inşaatı, bürokratik işlemlerin de araya girmesiyle 2014 yılından önce bitmeyecek.

Öte yandan hattın 3 istasyonu kapsayan 2. etap inşaatları sürüyor. Bu kısımla ilgili maddi sıkıntı yok.

İstanbul'a 3 günde onay İzmir'e 7 ayda yok

İzmir Büyükşehir Belediyesi aylardır keşif artışı talebine yanıt alamazken, Bakanlar Kurulu'nun İstanbul'da 4. Levent- Darrüşşafaka Metro Projesi kapsamında İstanbul Metrosu III. Aşama 4. Levent- Ayazağa Kesimi, Seyrantepe Depo Sahası ve Depo Bağlantı Hatları İkmal inşaatı ve Elektromekanik Sistemler Temin, Montaj ve İşletmeye Alma işleri Projesi'nde 'sözleşme bedelinin yüzde 31.30'u kadar' iş artışına Ağustos ayında 3 gün içinde izin vermesi dikkat çekti. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın 23 Ağustos 2012 tarihindeki yazısı üzerine Bakanlar Kurulu'nca 27 Ağustos'da onay verilmesi İzmir'in yaklaşık 7 aydır benzer onayı alamaması tepki çekti.