Kabataş-Mahmutbey Metrosu Yap-İşlet-Devret Modeliyle Yapılacak
Son yıllarda özel sektör eliyle "Yap-İşlet-Devret" (YİD)
modeliyle birçok önemli projeye imza atıldı. Özellikle Çevre, Enerji,
Bayındırlık ve Ulaştırma bakanlıkları YİD modeliyle yapımı milyarlarca doları
bulan önemli yatırımları genel bütçeye yük getirmeden özel sektör yardımıyla
gerçekleştiriyor. YİD modeline, gerçekleştirdiği yatırımlarla Avrupa'da birçok
ülke yatırımcısının gözdesi durumuna gelen İstanbul Büyükşehir
Belediyesi de başvuruyor. Belediye, kentin en ciddi problemi olan
ulaşıma çözüm için geliştirilen ve yapımı milyarlarca lirayı bulan metro
projelerinin YİD modeliyle yapılması için çalışmalar yürütüyor. Bu kapsamda
yapılan fizibilite ve uygulama projelerinin ardından ihale aşamasına getirilen
Beşiktaş'tan Mahmutbey'e kadar uzanan metronun YİD modeliyle yapılmasına karar
verildi. İstanbul'un son 20 yılda nüfusunu 3 kat artırdığını belirten İBB Ulaşım
Daire Başkanı Dursun Balcıoğlu, "Kabataş-Beşiktaş-Mahmutbey
metromuz 24,5 kilometre uzunluğunda. Yaptığımız çalışmalarda ve yerli ve yabancı
yatırımcılarla yaptığımız görüşmeler sonucunda bu hattın yap-işlet-devret
modeline uygun olduğunu tespit ettik. Yakın zamanda bu hattımızı YİD modeliyle
ihaleye çıkarak hayata geçirmeyi düşünüyoruz." diye konuştu.
Projesi tamamlanan ve Devlet Planlama Teşkilatı yatırım programına alınan
84,5 kilometrelik metro hattı bulunduğunu belirten Balcıoğlu şu bilgileri verdi:
"Kent genelinde gerek işletmede olan gerekse inşaatı devam eden ve ihale
aşamasındaki raylı sistemlerimiz ile birlikte 10 yıllık bir süreçte 293
kilometrelik bir metro hattına kavuşacağız. Ulaşım ana planı verilerine göre
İstanbul'un nihai metro uzunluğu 630 kilometre olarak planlandı."
İstanbul'da trafik problemine çözüm için geliştirilen metro çalışmaları
kapsamında yaklaşık 54 kilometrelik hatta çalışmalar hızla devam ediyor.
Büyükşehir, metro hatları kapsamında DPT'ye onaylattığı 4 yeni hat için ihaleye
çıkmaya hazırlanıyor. Uygulamaya esas kesin projelerini yapıp ihaleye çıkabilmek
için finansman aranan 4 adet metro hattına toplam 7,5 milyar TL'lik kaynak
gerekiyor. Projelerden en önemli kaynak 2,4 milyar ile 24,5 km uzunluğundaki
Beşiktaş-Giyimkent-Mahmutbey Metrosu için gerekiyor. Büyükşehir, çalışmalarının
ardından bu hattın YİD modeli ile yapılmasına karar verdi. Ocak 2011 içinde
ihale hazırlığının başlayacağı, ihale işleminin 2011 yılı ilk yarısında
tamamlanması hedefleniyor. Kabataş'tan başlayarak sırasıyla Beşiktaş, Şişli,
Giyimkent-Bağcılar'dan Mahmutbey'e uzanan 24,5 kilometrelik hatta 19 istasyon
bulunuyor. İstanbul'un metro çalışmalarında diğer büyük projesi
Beylikdüzü-Bakırköy metro hattı için 2,2 milyar, ihale sıralamasında ilk sırayı
alan Üsküdar-Ümraniye hattı ise 1,9 milyar maliyetinde. Projeler arasında en
mütevazı bütçe Olimpiyatköy stadını Marmaray'a bağlayacak olan 9 km
uzunluğundaki Bakırköy-Kirazlı metrosuna ait. Proje için 800 milyon TL
gerekiyor.
Karayolları da YİD modelini kullanıyor
Karayolları Genel Müdürlüğü de Türkiye'yi yeni karayolu ağlarıyla donatacak
24 önemli projeyi Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle hayata geçirecek. YİD modeli
ile ihale edilmesi planlanan projelerin toplam uzunluğu 9 bin 380 kilometreye
ulaşacak. Finansmanı YİD ihalesiyle özel sektörden temin edilecek projelerin
toplam maliyetinin kamulaştırma bedelleri dahil 83 milyar doları bulması
bekleniyor. Karayollarında YİD modeliyle yürütülen en önemli projelerin başında
Kazlıçeşme'den girip Göztepe'den çıkan lastik tekerlekli araçlar için Boğaz'ı
geçme projesi geliyor. Proje ile iki kıta, denizin altından bir karayolu tüneli
ile birbirine bağlanacak.
Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Demiryolları, Limanlar ve Havameydanları İnşaatı
Genel Müdürlüğü'nce (DLH) yap-işlet-devret modeli ile yapılacak Karayolu Boğaz
Karayolu Tünel Geçişi Projesi ihalesini Yapı Merkezi ile Güney Kore'den
SKEC-Samwhan-Hansin-Namkwang-Kukdong şirketlerinden oluşan TKJV Türk-Kore Ortak
Girişimi kazanmıştı. Yaklaşık 1 milyar dolara mal olması beklenen ve lastik
tekerlekli araçların kullanacağı tünel geçişi, Türk-Kore ortak girişimi
tarafından 4 yıl 7 ayda tamamlanacak. Projenin inşaat aşaması dahil toplam
işletme süresi ise 30 yıl 6 ay 9 gün olacak.