Şehrin Panoları ve KTSM üretim ortaklığı kapsamında kolektif sanat hafızasını güçlendirmeyi ve geçmişin izlerini bugünün şehirlerinde görünür kılmayı hedefliyor. Türkiye’deki seramik ve mozaik panolarını kültürel hafızayı belgeleyen bir arşiv olarak görünür kılacak proje; dijital arşiv web sitesi (www.sehrinpanolari.com), kamusal alanda sanat yürüyüşleri, sanatçılarla yapılacak sözlü tarih görüşmeleri, araştırma yazıları ve atölye çalışmalarıyla bu mirası gelecek kuşaklara aktarmaya odaklanıyor. Kadıköy’de İlgi Adalan, Yalçın Tokay, Taci Alpaslan, Cevdet Altuğ, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Eren Eyüboğlu ve anonim sanatçılara ait seramik ve mozaik panolar yer alıyor; benzer örneklere Ankara ve İzmir başta olmak üzere Türkiye’nin farklı şehirlerinde de rastlanıyor. Sanatçılarla yapılan görüşmeler, büyük boyutlu panoların çoğunun 1950–1980 yılları arasında Çan’daki Kaleseramik Fabrikası’nda üretildiğini ortaya koyuyor.
Kale Grubu Kurumsal İletişim ve Etki Yatırımları Direktörü Simge Abay, “Şehrin Panoları, şehrin belleğini oluşturan ve çoğu zaman fark etmeden yanından geçtiğimiz eserleri görünür kılıyor. Biz de KTSM olarak bu kolektif hafızanın korunmasına katkı sunmaktan ve geçmişle bugünü buluşturan bu yolculuğun parçası olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz.” dedi.
Şehrin Panoları Kurucu Ortağı Nurtaç Buluç ise “Bir dönemin hafızasını oluşturan mimarlık ve sanat iş birlikleri, kentsel mekânda toplumsal diyaloğu ve farkındalığı güçlendiren eserler olarak karşımıza çıkıyor. 2019’dan bu yana bu eserleri araştırıyor, belgeliyor, arşivliyor ve korumaya çalışıyoruz. Türkiye’nin farklı şehirlerindeki insanların da fark edip bizlerle pay laşmasıyla, Şehrin Panoları kısa sürede büyük bir kitle kaynak projesine dönüştü. Bu ortak yolculukta artık KTSM ile birlikteyiz; eserleri korumak ve görünür kılmak için bir arada olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz.” dedi.
Şehrin Panoları
Şehrin Panoları, bir dönemin kültür hafızasını korumak, mevcut eserleri belgelemek ve görünür kılmak amacıyla 2019 yılında Nurtaç Buluç ve Mustafa Ergül tarafından kuruldu. Türkiye’deki seramik ve mozaik panolar, 1950’li yıllarda başlayan mimarlık–sanat iş birliğinin; kamusal yapılardaki kimlik arayışını, hızla artan şehirleşmeyle birlikte apartmanlara taşınarak anonimleşen dönüşümünü yansıtan kolektif bir estetik miras olarak öne çıkıyor.
Proje bu kapsamda; dijital arşiv web sitesi (www.sehrinpanolari.com), kamusal alanda sanat yürüyüşleri, farklı kurum ve platformlarda söyleşiler, İstanbul ve İzmir’de seramik sana tçılarıyla yapılan sözlü tarih görüşmeleri, sanatçı arşiv çalışmaları, mimarlık-sanat araştırma yazıları ve seramik pano atölyeleriyle bir dönemin sanat hafızasını gelecek kuşaklara aktarmayı amaçlıyor.