İnşaatı süren Kadıköy-Kartal metrosu
çalışmalarını denetleyen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 2011
yılında hizmete girecek hattın Kadıköy ile Kartal arasını 29 dakikaya
indireceğini söyledi. Kozyatağı'ndaki metro şantiyesine
gelen Kadir Topbaş, asansörle yerin 38 metre aşağısında süren metro inşaatına
indi.
Çalışmaları denetleyen ve bilgi alan Topbaş, daha sonra yaptığı
açıklamada, Kadıköy-Kartal metrosunun bir an önce bitirilmesi için aralıksız 24
saat çalışmaların sürdüğünü ve hedeflerinin 2010'da deneme sürüşlerini başlatmak
olduğunu söyledi.
Topbaş, Kadıköy-Kartal hattında çok yoğun bir yolcu talebinin
bulunduğunu, hattın açıldığında günde 1 milyon yolcuyu hızlı, konforlu ve modern
bir biçimde taşıyacağını ifade ederek, "2011 yılında hizmete girecek hat,
Kadıköy ile Kartal arasını 29 dakikaya indirecek" dedi.
Uzunluğu 22 kilometreden fazla olan Kadıköy-Kartal metro
hattının kazı çalışmalarının büyük bir bölümünün bittiğini belirten Topbaş, 16
istasyonlu planlanan metro hattında 13 istasyonun inşaat çalışmalarının
sürdüğünü dile getirdi. Topbaş, 2 bin 450 kişinin 24 saat esasına göre büyük bir
hızla çalıştığını dile getirerek, "Günde 150 metreye varan kazılar yapılıyor ki
bu bir dünya rekorudur. Hattın toplam maliyeti ise 1 milyar 340 milyon dolardır"
diye konuştu.
Topbaş, Kadıköy-Kartal metro hattının Kadıköy Ayrılık Çeşmesi
İstasyonu'nda Marmaray ve banliyö hattıyla Kozyatağı istasyonunda
Dudullu-Bostancı metro hattıyla Kaynarca İstasyonu'nda ise Pendik-Sabiha Gökçen
Havaalanı–Sultanbeyli metro hattıyla entegre olacağını bildirdi.
Kartal'dan Taksim 57, Yenikapı 49
dakika
"Marmaray'ın da devreye girmesinin ardından Kartal'dan Sarıyer'e
ve Atatürk Havalimanı'na 79, Taksim'e 57, Yenikapı'ya 49, otogara ise 60
dakikada gidilebilecek" diyen Topbaş, raylı sistemde ekonomik krizi dikkate
almadan çalışmaları sürdürdüklerini belirterek, sözlerini şöyle
sürdürdü:
"İstanbul'daki diğer metro hatlarında da buradaki gibi yoğun bir
çalışma var. Çok yakın zamanda İstanbul'da ulaşım ve erişim imkanı çok daha iyi
noktalara gelecek. Ekonomik kriz nedeniyle tabii ki diğer yatırımlarda
adımlarımızı dikkatli atıyoruz. Ama metro gibi acil olan
işlerimizi asla bırakmıyoruz. İstanbul'da şu anda toplam maliyeti 3.5 milyar
dolar olan 54 kilometrelik raylı sistem yatırımımızın inşaatları devam ediyor.
Üsküdar-Ümraniye-Altunizade-Tepeüstü metro hattının hazırlıkları tamamlandı. Her
an ihalesini yapabiliriz."
Topbaş, bir taraftan Atatürk Olimpiyat Stadı-İkitelli
metrosunun, diğer taraftan Darüşşafaka hattının çalışmalarının da aynı biçimde
sürdüğünü kaydetti. New York'taki gibi bir düzenleme yaparak metronun sefer
aralıklarını 4.5 dakikadan 70 saniyeye indirdiklerini, bunun da hattın 3 katı
daha kapasiteli çalışması anlamına geldiğini belirten Topbaş, Kadıköy-Kartal
arasında inşaatı süren metro tünelleri için, 23 şaft (kazı başlama noktası) 60
ayna (tünel birleşme noktası) ve günde 100 metre tünel kazıldığını
aktardı.
"Köstebek" olarak bilinen 4 TBM makinesinin karşılıklı olarak
kazı çalışmalarını sürdüğünü, bu yıl sonunda kazı çalışmalarının tamamlanacağını
dile getiren Topbaş, Kadıköy-Kartal metrosunda 26 bin 685 metre tünel kazısının
6 bin 845 metresinin TBM-Tunnel Boring Machine (Zemin Basıncı Dengeli Tünel Açma
Makinesi) kullanılarak, 19 bin 840 metresinin ise NATM (Yeni Avusturya Tünel
Metodu) ile açıldığını sözlerine ekledi.