DOCUMANTARIST 2010 İstanbul Belegesel
Günleri, film gösterimleri ve yan etkinliklerle devam ediyor. Bugün
(24 Haziran) saat 18:00'da Akbank Aksanat'ta gerçekleştirilecek
'Kent ve Kamera' konulu atölyede yazar, akademisyen ve
belgeselci Uğur Kutay, belgesel sinemanın 20. yüzyıl başlarında
(sessiz sinema döneminde) ve günümüzde kente bakışını, çeşitli filmlerden
örneklerle karşılaştıracak. Etkinliğe katılım
ücretiz.
“Andrei'in Bakışı: Tarkovsky Sineması'nda
Psikanalitik-Semiyolojik Açılımlar” (2004) ve “Gerçeği Öldüren
Kamera: Belgesel Sinema ve Gerçeklik” (2009) adlı iki kitabı olan Uğur
Kutay, 'kent' ve 'kamera' ilişkisini şu sözlerle
yorumluyor:
"Modernizmin bir ürünü
olarak sinemanın ilk yaptığı, objektifini kent sokaklarına çevirmek olmuştu;
Trenin Gara Girişi, Fabrikadan Çıkan İşçiler gibi ilk örnekler, ‘hareketli
görüntü’ teknolojisiyle hareket yakalama arzusunun tezahürleriydi aslında. 20.
yüzyılın ilk çeyreğine damgasını vuran travmatik bir arzuydu bu. Travmatikti,
çünkü o 25 yılda insanlık tarihi boyunca harcanandan daha fazla enerji
harcanmış, bu enerjinin ortaya çıkardığı hareket de ulaşımdan politikaya,
iletişimden eğlence biçimlerine, eğitim ve beslenme alışkanlıklarına dek tüm
yönleriyle gündelik hayatı hızla dönüştürmüştü. Bu yüzden objektifler hareketin
merkezi olan kentlere çevrildiler, hareket ve ışığa övgü dolu kareler
yakaladılar.
Ne ilginçtir ki, aynı yüzyılın son derece dramatik bir
dönüşüm yaşanan ikinci yarısında ise kameralar, tam da kenti kent yapan o
hareketlilik yüzünden kentleri artık kaçılması gereken karadelik uzayları gibi
göstermeye başladı. Kameranın kente bakışındaki bu değişikliğin izini sürmek
önemli, çünkü böylece aynı anda hem kentlerin, hem toplumların, hem de sinemasal
bakış deneyiminin yaşadığı değişimi görme şansına sahip
olabiliriz."