Köprü için Referandum!



Ulaştırma Bakanlığı'nın trafik yoğunluğunun fazla olduğu bölgelerde yapılmasını planladığı, İstanbul ve Çanakkale boğazları ile Körfez'e de birer köprü yapımını kapsayan 6 yeni otoyolun güzergâhı belli oldu. İstanbul'a yapılacak üçüncü köprü için ağırlıklı olarak Sarıyer-Anadolu Kavağı güzergâhı üzerinde durulurken, bu konudaki tartışmalar da başladı.

Uzmanların konuyla ilgili görüşleri şöyle:

Hodri meydan

Oktay Ekinci (Eski Mimarlar Odası Genel Başkanı, Tarihi Kentler Birliği Danışmanı)

Sayın Başbakan referandum sürecinde, 'Kentlerle ilgili çok önemli projeleri de referanduma tabi tutalım' dedi. Şimdi bu sözünü hatırlatıyorum. İstanbul'a üçüncü köprünün yapılmaması gerektiği konusunda kamuoyunda çok geniş bir mutabakat var. Başbakan'a şunu öneriyorum. Sadece İstanbul'daki değil Türkiye'deki bütün mimar, şehir plancıları, ulaşım uzmanları ve bütün mühendisler arasında bir referandum yapsın. Bunlar yaklaşık 350 bin kişidir. Hodri meydan.

Erdoğan'a sorular
Başbakan belediye başkanıyken aynı yıllarda ben de İstanbul Mimarlar Odası Başkanı'ydım. Bizim de katılmamızla 1995'te 1 / 50 bin ölçekli bir İstanbul planı hazırlandı. Erdoğan'ın belediye başkanıyken onayladığı bu imar planına destek verdik. Nedeni, bu planın İstanbul Boğazı'na üçüncü köprüyü açıkça reddetmesindendi.
Erdoğan da İstanbul'a üçüncü köprünün kesinlikle olmayacağını bu plana dayanarak ilan etmiş ve istemediğini söylemişti. Sayın Başbakan, o dönem bu paftaları basın toplantısında duvarlara astı. Ben de yanına oturdum. O paftayı göstererek kamuoyuna, 'Aslolan Marmaray ile raylı sistemdir. Biz ona destek vereceğiz. Bu üçüncü köprü ve bağlantı yollarını istemiyoruz' diye kendisi ilan etmiştir. Başbakan'ın o günden bugüne düşüncesini değiştiren nedir? O düşüncesine rağmen şimdi üçüncü köprüyü yeniden gündeme getirmesini öneren bilim insanları kimlerdir? İsmen istiyorum.

Planda yok

Ali Rıza Nurhan (Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi İkinci Başkanı)

Üçüncü köprüyle ilgili son günlerde yeni bir gündem oluştu. Bunun altında Başbakan'ın kendi özel isteği ve sayın bakanların bunu emir telakki etmesi var. Sayın Başbakan ve bakanlar, bu işin olmasını isterken İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bünyesinde 1/100 bin ölçekli planlar yapılıp onaylandı. Bu planlarda üçüncü köprü hiçbir şekilde görünmüyor.

Dolayısıyla burada da bir tezat var. Bir ay önce katıldığım bir toplantıda, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün yetkilileri, üçüncü köprünün aslında yapılmaması gerektiğinin, yapılacaksa da kuzeyden kesinlikle yapılmaması gerektiğinin altını çizdi. Devletin üç kurumu arasında çelişki yaratan açıklamalar söz konusu.
Başbakan kendi adının verilmesini mi bekliyor da bu kadar üstüne düşüyor bu köprünün? İstanbul'un kuzeyinde yer alan 2B alanların süratle el değiştirmiş durumda. Sayın Başbakan 2B alanlarını satılacağını söylüyor. Bu ikisi birleştirildiğinde, İstanbul için farklı bir projenin söz konusu olduğu ortaya çıkıyor.