Otoyollar ve üzerindeki hizmet tesisleri ile köprülerin
25 yıl süreyle işletme hakkı verilmesi yoluyla özelleştirilmesi ihalelerinin
açılması için TBMM'de bulunan tasarının yasalaşması bekleniyor.
Danışman firmanın çalışmalarını tamamladığı özelleştirmeye ilişkin yol haritası
ve strateji raporunun hazır olduğu belirtilirken, şu aşamada değer tespit
raporunun beklendiği ifade ediliyor.
İhale öncesinde ise
Özelleştirme Yüksek Kurulu'nda stratejiye ilişkin karar
alınacağı kaydediliyor.
Mevcut sözleşmeler de alıcıya devredilecek
Söz konusu özelleştirme, köprüler ile toplam yaklaşık 2 bin kilometre yolu ve
üzerindeki 72 istasyonu, baz istasyonlarını, fiber optik kabloları ve reklam
panolarının işletme hakkını içeriyor.
25 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi öngörülen özelleştirmede, köprü ve
otoyollar üzerindeki hizmetlere ilişkin mevcut sözleşmeler de alıcıya
devredilecek.
İhale için TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu'nda kabul
edilen Erişme Kontrollü Karayolları Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın yasalaşmasının beklenirken, otoyollar,
köprüler ve bunlarda bulunan işletme ve bakım tesisleri ile hizmet tesisleriyle
varlıkların özelleştirilmesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nca (ÖİB)
gerçekleştirilecek.
Köprü ve otoyol özelleştirmesi imtiyaz niteliğinde olacak ve imzalanacak
sözleşmeler de imtiyaz sözleşmesi olarak düzenlenecek.
İşletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilecek otoyollar altı ana güzergah
üzerinde yer alıyor ve bağlantı yollarıyla birlikte toplam bin 860 kilometreyi
buluyor.
Özelleştirme sonucu elde edilen gelirler, ÖİB tarafından yapılacak harcamalar
düşüldükten sonra Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğundaki yolların
yapım ve bakım hizmetlerinde kullanılmak üzere Hazine'ye aktarılacak.
Özelleştirme Yasası çerçevesinde işletme hakkı verilen otoyollarda
bağlantılar, işletici şirketin başvurusu üzerine veya resen Karayolları Genel
Müdürlüğü'nün kararıyla kurulacak veya kaldırılacak.
Özelleştirme
sonucu işletme hakkı verilen otoyol ve köprülerde işletme hakkının başladığı
takvim yılında uygulanacak ücretler, sözleşmelerde belirlenecek hükümlere göre
güncellenerek uygulanacak.
İzleyen takvim yılları için geçiş ücretleri, her takvim yılı başından geçerli
olmak üzere sözleşmelerde belirlenen tarife veya usullere göre tespit edilerek
uygulanacak. İşletme hakkı verilen otoyolların sözleşme süresince ücretli otoyol
vasfı korunacak.
Köprü ve otoyollarla dev firmalar ilgileniyor
Köprü ve otoyol özelleştirmesi ile dünyanın birçok ülkesinden dev firmalar
ilgileniyor. Bu firmalar arasında, Avustralya'dan Macquarie Infrastructure ve
İspanya'dan Abertis bulunuyor.
Ayrıca köprü ve otoyollarla, Portekizli Brisa, Japon Itochu Corp ve
İtalya'dan Atlantia şirketlerinin ilgilendiği açıklanmıştı.