Köprü ve Otoyol Özelleştirmesi Yasayı Bekliyor

Otoyollar ve üzerindeki hizmet tesisleri ile köprülerin 25 yıl süreyle işletme hakkı verilmesi yoluyla özelleştirilmesi ihalelerinin açılması için TBMM'de bulunan tasarının yasalaşması bekleniyor. Danışman firmanın çalışmalarını tamamladığı özelleştirmeye ilişkin yol haritası ve strateji raporunun hazır olduğu belirtilirken, şu aşamada değer tespit raporunun beklendiği ifade ediliyor.
 
İhale öncesinde ise Özelleştirme Yüksek Kurulu'nda stratejiye ilişkin karar alınacağı kaydediliyor.

Mevcut sözleşmeler de alıcıya devredilecek

Söz konusu özelleştirme, köprüler ile toplam yaklaşık 2 bin kilometre yolu ve üzerindeki 72 istasyonu, baz istasyonlarını, fiber optik kabloları ve reklam panolarının işletme hakkını içeriyor.

25 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi öngörülen özelleştirmede, köprü ve otoyollar üzerindeki hizmetlere ilişkin mevcut sözleşmeler de alıcıya devredilecek.

İhale için TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu'nda kabul edilen Erişme Kontrollü Karayolları Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın yasalaşmasının beklenirken, otoyollar, köprüler ve bunlarda bulunan işletme ve bakım tesisleri ile hizmet tesisleriyle varlıkların özelleştirilmesi, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nca (ÖİB) gerçekleştirilecek.

Köprü ve otoyol özelleştirmesi imtiyaz niteliğinde olacak ve imzalanacak sözleşmeler de imtiyaz sözleşmesi olarak düzenlenecek.

İşletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilecek otoyollar altı ana güzergah üzerinde yer alıyor ve bağlantı yollarıyla birlikte toplam bin 860 kilometreyi buluyor.

Özelleştirme sonucu elde edilen gelirler, ÖİB tarafından yapılacak harcamalar düşüldükten sonra Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğundaki yolların yapım ve bakım hizmetlerinde kullanılmak üzere Hazine'ye aktarılacak.

Özelleştirme Yasası çerçevesinde işletme hakkı verilen otoyollarda bağlantılar, işletici şirketin başvurusu üzerine veya resen Karayolları Genel Müdürlüğü'nün kararıyla kurulacak veya kaldırılacak.
 
Özelleştirme sonucu işletme hakkı verilen otoyol ve köprülerde işletme hakkının başladığı takvim yılında uygulanacak ücretler, sözleşmelerde belirlenecek hükümlere göre güncellenerek uygulanacak.

İzleyen takvim yılları için geçiş ücretleri, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere sözleşmelerde belirlenen tarife veya usullere göre tespit edilerek uygulanacak. İşletme hakkı verilen otoyolların sözleşme süresince ücretli otoyol vasfı korunacak.

Köprü ve otoyollarla dev firmalar ilgileniyor

Köprü ve otoyol özelleştirmesi ile dünyanın birçok ülkesinden dev firmalar ilgileniyor. Bu firmalar arasında, Avustralya'dan Macquarie Infrastructure ve İspanya'dan Abertis bulunuyor.

Ayrıca köprü ve otoyollarla, Portekizli Brisa, Japon Itochu Corp ve İtalya'dan Atlantia şirketlerinin ilgilendiği açıklanmıştı.