Körfez Geçişi Onaylandı İzmit'e Asma Köprü Geliyor



Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 'İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi İhalesi' için 22 yıl 4 ay ile en düşük yapım ve işletme süresini veren "Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay' ortak girişim grubunun teklifini 'onay'ladı. Türkiye'nin, bugüne değin gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesi olarak gösterilen 'İzmit körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol İhalesi'nde Bakan onayı tamamlandı. Bakan Yıldırım'ın talimatı üzerine ekonominin rekor düzeyde daraldığı bir dönemde gerçekleştirilecek 6 milyar dolarlık yatırım için bugün, Karayolları Genel Müdürlüğü'nde konsorsiyum ortaklarının katılacağı bir imza töreni yapılacak. Törende, Karayolları Genel Müdürlüğü, proje hakkında sunum yapacak. Bakan Yıldırım'ın, törende ulaştırma alanında bundan sonra yapılacak projelerle ilgili de bilgi vermesi bekleniyor.

YPK'dan da onay bekleniyor

Yıldırım'ın onayının ardından ihale, Yüksek Planlama Kurulu'na (YPK) sunulacak. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, YPK'dan en kısa sürede gerekli onayın çıkacağı görüşünü dile getirdi. Yetkililer, temmuz ayında yükleniciyle sözleşme imzalamayı hedeflediklerini belirterek, "Projenin temeli en kısa sürede atılacak" dedi. Konsorsiyumda yer alan Göçay İnşaat'ın ortağı ve Müteahhitler Birliği Başkanı Erdal Eren, proje hakkında SABAH'ın sorularını yanıtladı.

Ortada kesin bir projenin olmadığına işaret eden Eren, "Ön projeyi yaptırdık. Uygulama projesi haline geldiğinde her şey kesinlik kazanacak" dedi. Projenin en önemli unsuru, İzmit'e inşa edilecek köprü olacak. Eren, İstanbul Boğaz Köprüsü gibi asma köprü inşa edileceğini belirterek, "İstanbul köprüsü gibi düşünün. 3 bin metre uzunluğunda olacak. İki ayağın arasındaki açıklık bin 700 metre olacak. İstanbul Boğaz Köprüsü'nden 200 metre büyük olacak. Dünyanın ikinci en uzun açıklıklı köprüsü olacak" dedi.

Seyahat süresi 3 saat kısalacak

İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu, Gebze'den başlayacak ve Körfez'i köprüyle geçerek Orhangazi'ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir'den geçerek İzmir'e uzanacak.
Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olacak. 6.5 saat olan İstanbul-İzmir seyahat süresi 3.5 saate inecek.
Seyahatin kısalmasıyla yıllık 870 milyon TL tasarruf sağlanacak.
Proje kapsamında İzmit'e, dünyanın en uzun asma köprüsü yapılacak
Gebze-Yalova arasında körfez geçişini kullanan otomobiller 35 $ geçiş ücreti ödeyecek. Otoyolda her kilometre başına da 0.05 $ talep edilecek.

İkinci olan konsorsiyum itiraz etmişti

19 Haziran'da yapılan 'İzmit Körfez Geçişi' ihalesi için yarışan iki konsorsiyumun teklifinde rekor fark ortaya çıkmıştı. Yap-İşlet-devret (YİD) modeliyle yapılan ihaleye, 'Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel ve Göçay İnşaat'tan oluşan girişim grubu, 22 yıl 4 aylık yapım ve işletme süresi teklifiyle kazanmıştı. Rakibi 'Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat'tan oluşan girişim grubu ise 34 yıl 9 aylık yapım ve işletme süresi teklifi vermişti. İhalede ikinci olan girişim grubu ihale sonası rakiplerinin teklif mektubu olarak nitelendirilecek bir zarf hazırlamadığını belirterek itiraz etmişti. Karayolları Genel Müdür Yardımcısı ve İhale Komisyonu Başkanı İhsan Akbıyık, komisyona sürekli müdahalenin doğru olmadığını belirterek herşeyin tutanaklara geçirildiğini kaydetmişti.