Kurtarmaya 346 Milyar Verilmedi Temizlemeye Trilyonlar Harcanacak



Türkiye, İskenderun Körfezi'nde batan gemi için ağır bir fatura ödemeye hazırlanıyor.

346 milyar liralık icralık alacağı yüzünden İspanya'ya gönderilmeyen M/V Ulla adlı geminin çevreye verdiği zararı temizlemek için trilyonlar harcanacak.

Denizcilik Müsteşarlığı'ndan alınan bilgilere göre geminin hurdasının çıkarılması için operasyonun bir ay daha sürmesi gerekiyor. M/V Ulla'nın hurda değerinin 400 bin doları bulacağını belirten bir yetkili, yük ve gemi çıkarma masraflarının ise 3 milyon dolara ulaşacağını kaydetti. Çok sayıda denizcilik şirketinin, atığın temizlenmesi işini alabilmek için kamu kuruluşlarının kapılarını aşındırdığı bildirildi. Ulla ile birlikte denize gömülen 2 bin 200 ton atığın temizlenmesi için teklif hazırlayan şirketler 5 milyon ile 20 milyon Euro arasında para talep ediyor.

Çevre ve Orman Bakanlığı, Ulla adlı gemiyle birlikte denize gömülen atığın çevreye ve canlılara etkisini bilimsel açıdan ortaya koyabilmek için toplantı düzenliyor. Çarşamba günü TÜBİTAK, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı ve çeşitli üniversitelerden görevlilerin katılacağı toplantının ardından teknik bir rapor hazırlanacak. Raporun yayınlanmasının ardından geminin ve zehirli atığın nasıl temizleneceği tartışılacak.

Yıllardır gemi kurtarma çalışmaları yapan şirketler ise 20 milyon Euro'luk ücreti çok buldu. 1983 yılından bu yana gemi kurtarma işlerini yürüten Detek Deniz Teknolojisi Operasyon Müdürü Gökhan Erdem, İskenderun'daki batık gemi ve atıkların çıkarılmasının kolay olmadığını söyledi. Atık çıkarma çalışmalarının uzun sürebileceğini belirten Erdem, bunun için istenen 20 milyon Euro'nun çok fazla olduğunu söyledi. Erdem, gemi ve atığın 4 milyon dolara denizden çıkarılabileceğini kaydetti.

2000 yılında M/V Ulla adlı gemi İspanya'dan aldığı 2 bin 200 ton uçucu külü Cezayir'e götürmek üzere yola çıktı. Cezayir'in uçucu kül malzemesini kullanılamaz olduğu gerekçesiyle kabul etmemesi üzerine gemi rotasını İskenderun'a çevirdi. Ulla gemisinin yükü İskenderun Demir Çelik Fabrikası'na toz kömür olarak verilmek istendi. Yapılan analizde yükün toz kömür değil, termik santralların baca kurumlarının oluşturduğu tehlikeli toksit atık olduğu tespit edildi. Gemi mühürlenerek İsdemir Limanı'na bağlandı. Türkiye, atığın İspanya'ya iadesi için yasal süreci başlattı. Ulla gemisinin işletmecisi Mavi Deniz Taşımacılık Limitet Şirketi, İspanyol firmasından alacağı olan 342 milyar lira için İskenderun 3'üncü İcra Müdürlüğü'ne başvurdu. İcra müdürlüğü, 3 kişiyi bilirkişi heyeti olarak tayin etti. Geminin bedelinin belirlenmesi için inceleme yapan bilirkişi heyeti Mayıs 2004 tarihinde hazırladığı raporunda geminin her an batabileceği görüşüne yer verdi. Gemi, tabanında meydana gelen çürüme nedeniyle taşıdığı yaklaşık 2 bin 200 ton atıkla birlikte 6 Eylül 2004'te battı.