Lojistik Avantajını Gördü, Gelecek Planında Türkiye’yi Ön Plana Çıkardı



12 ülkede üretim faaliyeti bulunan İtalyan kombi üreticisi Ferroli’nin küresel krizde atadığı CEO’su Angelo Milanello, “Gelecek planlarımızı Türkiye’ye göre yapıyoruz. İşçilik maliyetleriniz önemli değil, lojistik olarak çok avantajlısınız” dedi.

İtalya’nın 55 yıllık ısıtma ve iklimlendirme devi Ferroli’nin, küresel kriz sürecinde organizasyon yapısında gerçekleştirdiği değişiklikle Kasım 2009’da oluşturduğu CEO’luk koltuğuna oturan Angelo Milanello, şirketin gelecek planlarını, Türkiye operasyonlarını inceledikten sonra netleştireceklerini söyledi. Milanello, “2009 sonunda göreve başladım, ilk iki ayımı şirketi tanımakla geçirdikten sonra ilk olarak bizim için en önemli ülkelerden biri olan Türkiye’ye geldim. Çünkü gelecek planlarımızı Türkiye’ye göre yapıyoruz” dedi. “Krizden etkilenmeyen ülke olmadığı gibi etkilenmeyen şirket de yok” diyen Milanello şöyle devam etti: “Dünyanın hemen her ülkesinde ihracat ve üretim faaliyetlerimizden dolayı ilişkimiz var. Krizden sonraki süreçte Türkiye bizim özellikle başa çekeceğimiz ülkelerden biri olacak. Burada harika bir ekibimiz var. Bu ekiple gelip tanışmak istedim. 2010 ve yakın vade stratejimizi birlikte belirleyeceğiz.”

Çin ve Türkiye

Uluslararası arenada Türkiye’nin Çin ile kıyaslanması konusuna da değinen Angelo Milanello “Türkiye’de işçilik ücretlerinin yüksek oluşu konuşuluyor. Bana göre Türkiye söz konusu olduğunda başka faktörler ortaya çıkıyor” dedi ve şöyle devam etti: “Ürettiğiniz malı ne kadar sürede ve kaça mal ederek istediğiniz pazara ulaştırabiliyorsunuz? Bu çok önemli. Biz bu aşamada, lojistik maliyetlerini göz önünde bulunduruyoruz. Ulaştırma maliyetleri bizim sektörümüzde çok yüksek. İşte bu nedenle Türkiye bu açıdan harika bir pozisyonda. Çin’in ise farklı özellikleri var, her ikisi de bizim büyümek istediğimiz ve yeni dönemde öncelik verdiğimiz ülkeler.”

Planlarımız Türkiye’ye bağlı

2010 büyüme hedeflerine ve yakın geleceğine ilişkin tahminlerde muhafazakâr davrandıklarını kaydeden Milanello “Çok ve hızlı büyüme hevesinin kontrol edilmesi gereken bir dönemden geçiyoruz. O nedenle büyüme konusunda biraz daha muhafazakârız. Ancak biz gelecek planlarımızı, önemli ölçüde Türkiye’nin gelecek potansiyeline göre şekillendiriyoruz. Türkiye bizim için, hem Batı Avrupa’ya hem doğudaki ülkelere mal tedariki yapacağımız bir üs olacak” ifadelerini kullandı.

Türkiye’de çift haneli küçüldük, bundan sonra çift haneli büyürüz

Göreve gelir gelmez Ferroli’nin finansal durumunu incelediğini ve kriz sürecinde en etkili önlemleri aldığını söyleyen Milanello, “Şu anda tümüyle ana işimize odaklandık. Nakit akışını, borçluluk durumunu ve bankalarla ilişkilerimizi gözden geçirdik, almamız gereken önlemleri aldık. 2009, bizim açımızdan bazı ülkelerde çift haneli küçülmeler olsa da Türkiye için daha iyi bir yıldı” şeklinde konuştu. 2010’da pazarda yüksek oranlı büyüme beklemediğini söyleyen Milanello, Türkiye’ye ilişkin ise şunları kaydetti: “Dünyada hızlı büyüme konusunda heves göremiyorum, belki ikinci yarıda büyüme biraz hızlanır. Bu yıl için kesin rakam vermek istemiyorum ama çift haneli büyüme bekliyorum. Ciro hedefimiz 60 milyon Euro.”

Radarımız açık, kriz geçer geçmez yatırım için koşacağız

Türkiye’ye dönük yeni yatırım planları konusunda Ferroli’nin küresel ekonomik şartları yakından izlediğini söyleyen Angelo Milanello, “Toparlanmanın kalıcı olduğunu ve trendin iyiye doğru gidişinden emin olduğumuz andan itibaren yeni yatırımları devreye sokacağız. Sadece Türkiye’deki toparlanmadan değil dünyadaki toparlanmadan da bahsediyoruz. Şartlar yatırımlara aynı hızda devam etmeye şu anda izin vermiyor” diye konuştu. Türkiye’deki yatırım planlarının büyük ölçüde hazır, radarlarının açtık olduğunu aktaran Milanello, “Krizin etkileri azalır azalmaz yatırım için koşmaya hazırız. Ferroli, son yatırımını 2008’de Türkiye’de Düzce’deki fabrikada gerçekleştirdi. 30 milyon Euro’yu bulan bu yatırımın ikinci evresi de hazır. Kriz sonrasında hemen devreye alacağız” dedi.

Türkiye eski dünya ile yeni dünya arasında bir köprü

Angelo Milanello, Türkiye’nin doğu ile batı arasındaki köprü rolüne yeni bir boyut getirirken, şu ifadeleri kullanıyor: “Açıkça söylemek gerekirse en yalın ifadeyle Türkiye yeni dünya ile eski dünya arasında gerçek köprü. Yani gelişmiş ekonomiler (eski dünya) ile gelişmekte olan ekonomilere (yeni dünya) hem coğrafi olarak hem de tarihi ve kültürel altayapı bakımından son derece yakın. Her iki dünyayı da anlayan ender ülkelerden biri. Elbette kendisinin de çok büyük bir iç pazarı var. Bütün bunlar uluslararası tüm şirketler için önemli.” Türkiye’yi yakın vadede Ferroli’nin bölgesel üslerinden biri olarak konumlandırmayı planladıklarını da kaydeden Milanello, “Türkiye, Avrupa için ya da daha uzak ülkeler için bir üretim üssü olabilir. Yatırımlarımızın alt yapısını oluştururken bu potansiyeli gözetiyoruz” diye konuştu.

Ağırlık, gelişmekte olan pazarlara kayacak

Küresel krizde Ferroli’nin uzun vadede büyüme stratejisini yeniden tanımladığını kaydeden Milanello, “Krizde belirli yerlerde büyürken belirli yerlerde de küçülme gördük. Yeni strateji ile coğrafi dağılımda denge oluşturmayı amaçlıyoruz. Gelişmiş pazarlardaki ağırlığımızı gelişmekte olan pazarlara kaydıracağız. Krizden, görece daha fazla etkilenen Rusya ve Ukrayna’da olmak, çok fayda sağlamadı. Uzun vadede farklı bölgelerdeki fırsatları değerlendirmenin faydalarını göreceğiz” dedi.