Lojistik Avantajını Gördü, Gelecek Planında Türkiye’yi Ön Plana Çıkardı
12 ülkede üretim faaliyeti bulunan İtalyan kombi üreticisi
Ferroli’nin küresel krizde atadığı CEO’su Angelo
Milanello, “Gelecek planlarımızı Türkiye’ye göre yapıyoruz. İşçilik
maliyetleriniz önemli değil, lojistik olarak çok avantajlısınız” dedi.
İtalya’nın 55 yıllık ısıtma ve iklimlendirme devi Ferroli’nin, küresel kriz
sürecinde organizasyon yapısında gerçekleştirdiği değişiklikle Kasım 2009’da
oluşturduğu CEO’luk koltuğuna oturan Angelo Milanello, şirketin gelecek
planlarını, Türkiye operasyonlarını inceledikten sonra netleştireceklerini
söyledi. Milanello, “2009 sonunda göreve başladım, ilk iki ayımı şirketi
tanımakla geçirdikten sonra ilk olarak bizim için en önemli ülkelerden biri olan
Türkiye’ye geldim. Çünkü gelecek planlarımızı Türkiye’ye göre yapıyoruz” dedi.
“Krizden etkilenmeyen ülke olmadığı gibi etkilenmeyen şirket de yok” diyen
Milanello şöyle devam etti: “Dünyanın hemen her ülkesinde ihracat ve üretim
faaliyetlerimizden dolayı ilişkimiz var. Krizden sonraki süreçte Türkiye bizim
özellikle başa çekeceğimiz ülkelerden biri olacak. Burada harika bir ekibimiz
var. Bu ekiple gelip tanışmak istedim. 2010 ve yakın vade stratejimizi birlikte
belirleyeceğiz.”
Çin ve Türkiye
Uluslararası arenada Türkiye’nin Çin ile kıyaslanması konusuna da değinen
Angelo Milanello “Türkiye’de işçilik ücretlerinin yüksek oluşu konuşuluyor. Bana
göre Türkiye söz konusu olduğunda başka faktörler ortaya çıkıyor” dedi ve şöyle
devam etti: “Ürettiğiniz malı ne kadar sürede ve kaça mal ederek istediğiniz
pazara ulaştırabiliyorsunuz? Bu çok önemli. Biz bu aşamada, lojistik
maliyetlerini göz önünde bulunduruyoruz. Ulaştırma maliyetleri bizim
sektörümüzde çok yüksek. İşte bu nedenle Türkiye bu açıdan harika bir
pozisyonda. Çin’in ise farklı özellikleri var, her ikisi de bizim büyümek
istediğimiz ve yeni dönemde öncelik verdiğimiz ülkeler.”
Planlarımız Türkiye’ye bağlı
2010 büyüme hedeflerine ve yakın geleceğine ilişkin tahminlerde muhafazakâr
davrandıklarını kaydeden Milanello “Çok ve hızlı büyüme hevesinin kontrol
edilmesi gereken bir dönemden geçiyoruz. O nedenle büyüme konusunda biraz daha
muhafazakârız. Ancak biz gelecek planlarımızı, önemli ölçüde Türkiye’nin gelecek
potansiyeline göre şekillendiriyoruz. Türkiye bizim için, hem Batı Avrupa’ya hem
doğudaki ülkelere mal tedariki yapacağımız bir üs olacak” ifadelerini
kullandı.
Türkiye’de çift haneli küçüldük, bundan sonra çift haneli
büyürüz
Göreve gelir gelmez Ferroli’nin finansal durumunu incelediğini ve kriz
sürecinde en etkili önlemleri aldığını söyleyen Milanello, “Şu anda tümüyle ana
işimize odaklandık. Nakit akışını, borçluluk durumunu ve bankalarla
ilişkilerimizi gözden geçirdik, almamız gereken önlemleri aldık. 2009, bizim
açımızdan bazı ülkelerde çift haneli küçülmeler olsa da Türkiye için daha iyi
bir yıldı” şeklinde konuştu. 2010’da pazarda yüksek oranlı büyüme beklemediğini
söyleyen Milanello, Türkiye’ye ilişkin ise şunları kaydetti: “Dünyada hızlı
büyüme konusunda heves göremiyorum, belki ikinci yarıda büyüme biraz hızlanır.
Bu yıl için kesin rakam vermek istemiyorum ama çift haneli büyüme bekliyorum.
Ciro hedefimiz 60 milyon Euro.”
Radarımız açık, kriz geçer geçmez yatırım için koşacağız
Türkiye’ye dönük yeni yatırım planları konusunda Ferroli’nin küresel ekonomik
şartları yakından izlediğini söyleyen Angelo Milanello, “Toparlanmanın kalıcı
olduğunu ve trendin iyiye doğru gidişinden emin olduğumuz andan itibaren yeni
yatırımları devreye sokacağız. Sadece Türkiye’deki toparlanmadan değil dünyadaki
toparlanmadan da bahsediyoruz. Şartlar yatırımlara aynı hızda devam etmeye şu
anda izin vermiyor” diye konuştu. Türkiye’deki yatırım planlarının büyük ölçüde
hazır, radarlarının açtık olduğunu aktaran Milanello, “Krizin etkileri azalır
azalmaz yatırım için koşmaya hazırız. Ferroli, son yatırımını 2008’de Türkiye’de
Düzce’deki fabrikada gerçekleştirdi. 30 milyon Euro’yu bulan bu yatırımın ikinci
evresi de hazır. Kriz sonrasında hemen devreye alacağız” dedi.
Türkiye eski dünya ile yeni dünya arasında bir köprü
Angelo Milanello, Türkiye’nin doğu ile batı arasındaki köprü rolüne yeni bir
boyut getirirken, şu ifadeleri kullanıyor: “Açıkça söylemek gerekirse en yalın
ifadeyle Türkiye yeni dünya ile eski dünya arasında gerçek köprü. Yani gelişmiş
ekonomiler (eski dünya) ile gelişmekte olan ekonomilere (yeni dünya) hem coğrafi
olarak hem de tarihi ve kültürel altayapı bakımından son derece yakın. Her iki
dünyayı da anlayan ender ülkelerden biri. Elbette kendisinin de çok büyük bir iç
pazarı var. Bütün bunlar uluslararası tüm şirketler için önemli.” Türkiye’yi
yakın vadede Ferroli’nin bölgesel üslerinden biri olarak konumlandırmayı
planladıklarını da kaydeden Milanello, “Türkiye, Avrupa için ya da daha uzak
ülkeler için bir üretim üssü olabilir. Yatırımlarımızın alt yapısını
oluştururken bu potansiyeli gözetiyoruz” diye konuştu.
Ağırlık, gelişmekte olan pazarlara kayacak
Küresel krizde Ferroli’nin uzun vadede büyüme stratejisini yeniden
tanımladığını kaydeden Milanello, “Krizde belirli yerlerde büyürken belirli
yerlerde de küçülme gördük. Yeni strateji ile coğrafi dağılımda denge
oluşturmayı amaçlıyoruz. Gelişmiş pazarlardaki ağırlığımızı gelişmekte olan
pazarlara kaydıracağız. Krizden, görece daha fazla etkilenen Rusya ve Ukrayna’da
olmak, çok fayda sağlamadı. Uzun vadede farklı bölgelerdeki fırsatları
değerlendirmenin faydalarını göreceğiz” dedi.