Madem Altı Günde Halledilecekti, Niye Bu Kadar İnsan Öldü?
‘İşyeri ve çalışanların hayatı için ciddi ve önlenemez tehlikelere yok
açacak’ koşullar bulunduğu için mühürlenen Selah Tersanesi’nin ‘süresiz’ diye
açıklanan cezası altı gün sonra bitti. Tersanenin eksiklerini tamamladığı
belirtilerek mühürleri söküldü. Selah’ın,
‘faaliyetlerin durdurulmasına neden olan noksanlıkları’ altı gün içinde ortadan
kaldırması kimseye inandırıcı gelmiyor. İşyeri hekimi Dr. Özcan “O zaman her
tersane için altı gün izin alalım, her tersaneyi güvenlikli bir iş ortamına
getirelim” diyor. Gemi İnşaat Sanayiciler Birliği (GİSBİR) Başkanı Murat Bayrak
ise gerekli değişikliklerin tamamlandığı görüşünde?En
düşündürücü olan ise 1985’ten beri 96 işçinin öldüğü tersanelerde Selah
işçilerinin, güvenliği olmadığını bile bile işyerlerinin açılmasından duyduğu
mutluluk...
Selah Tersanesi’nde 9 Mayıs’ta İzzet Güder, 17 Mayıs’ta da
Deniz Kaşıkeman iş kazasında öldü. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İstanbul
Bölge Müdürlüğü 21 Mayıs’ta, ‘işyeri ve çalışanlarının hayatı için ciddi ve
önlenemez tehlikelere yol açacak, başta parlama ve patlama tehlikesi olmak
üzere, malzeme düşmesi, yüksekten düşme ve elektrik akımına maruz kalmaya
yönelik tehlikeler giderilinceye kadar’ Selah’ı
mühürledi.
25 görevli halletti! Kapatmadan altı gün sonra dün
sürpriz bir şekilde Selah’ın mühürleri söküldü. İşveren, kapatıldıktan
sonra 25 görevlinin tersaneye girerek eksiklikleri giderdiğini belirten ve
faaliyetin başlamasını talep eden dilekçesini İş Teftiş İstanbul Grup
Başkanlığı’na verdi. Bunun üzerine iş müfettişi Murat Bakır, ‘işyerinde
faaliyetlerin durdurulmasına neden olan noksanlıkların ikmal edilmesi sonucu
kapatmaya neden olan etkenlerin ortadan kalktığı’ görüşündeki raporunu bölge
müdürlüğüne iletti. Bölge Müdürü Atakan Tanış, tersanenin faaliyete başlaması
için kaymakamlığa yazı gönderdi ve ölüm tersanesi tekrar açıldı.
Mühür
söküldüğünde tersanenin önünde sürekli tehlike içinde çalışmaya devam edecek
işçilerin sevinci vardı. Biri kameralara “Çalışmadığımız zaman para alamıyoruz”
dedi. Bir diğeri, “Ailelerimiz var, bakmak zorunda olduğumuz insanlar var. Ekmek
götürmemiz gerekiyor” diyordu.
İşyeri Uzmanı ve Önlem Dergisi Genel
Yayın Yönetmeni Serkan Küçük’e göre, altı gün içinde ancak şu eksiklikler
giderilebilir: “Malzemenin düşmemesi için file çekilir, elektrik kabloları
muhafaza içine alınır, iskele sistemi yenilenebilir, kimyasal maddeler
depolanabilir. ?Ama bu önlemler alınsa bile ölümlerde azalma olmaz. Tehlikeyi
yönetecek olan, işverendir. İşverenler eğitimsiz. Bu, altı günde olmaz.”
İşyeri hekimi Dr. Özcan Baripoğlu ise altı günde alınan önlemlerin
Tuzla’daki sorunları çözeceğine ihtimal vermiyor. Baripoğlu, “Ekipman aynı,
çalışan aynı, altyapı aynı olduğu halde günü kurtaracak yaklaşımla hayatı
rahatlatmak mümkün değil” diyor.
GİSBİR: Altı gün fazla GİSBİR Başkanı Murat Bayrak ise altı günde eksiklerin giderilebileceğinde
ısrarlı:?“25 kişi eksiklerin düzeltilmesi için çalışmış. İki üç günde de
yapılabilirdi. Altı gün uzun bir süre diye düşünüyorum. Bürokratik engellere
takılınca da uzuyor, yoksa daha çabuk açılırdı. Örneğin, orada bir tankın yeri
değişecekti, onu hemen yarım günde değiştirmişler. Başka ıvır zıvır işler vardı,
onları da tamamladılar. Tersanede yedi kusur görüldü, onlar düzeltildi. Kişisel
fikrim öyle ki, bazen fuzuli şeyleri de tedbir diye yaptırıyorlar. Lüzumlu şeyi
istemiyor, lüzumsuz şeyi istiyorlar.”
Tersane sahibi Kaptanoğlu Grubu
Genel Koordinatörü Muhsin Divan “Eski raporlara bakın. Daha ciddi kusurlar
bulunduğu zaman ne geçici ne kısmi ceza vermemişler. Sıkışınca bu cezaları
verdiler” dedi. Gemi Mühendisleri Odası Başkanı Tansel Timur ise “Selah’ta son
kapatmaya neden sayılan kusurlar, burada meydana gelmiş kazaları önlemeyle
ilgili hususlar değil. Bu güvenlik kültürünün oluşmasına bağlı” diye
konuştu.