Madem Altı Günde Halledilecekti, Niye Bu Kadar İnsan Öldü?



İşyeri ve çalışanların hayatı için ciddi ve önlenemez tehlikelere yok açacak’ koşullar bulunduğu için mühürlenen Selah Tersanesi’nin ‘süresiz’ diye açıklanan cezası altı gün sonra bitti. Tersanenin eksiklerini tamamladığı belirtilerek mühürleri söküldü. Selah’ın, ‘faaliyetlerin durdurulmasına neden olan noksanlıkları’ altı gün içinde ortadan kaldırması kimseye inandırıcı gelmiyor. İşyeri hekimi Dr. Özcan “O zaman her tersane için altı gün izin alalım, her tersaneyi güvenlikli bir iş ortamına getirelim” diyor. Gemi İnşaat Sanayiciler Birliği (GİSBİR) Başkanı Murat Bayrak ise gerekli değişikliklerin tamamlandığı görüşünde? En düşündürücü olan ise 1985’ten beri 96 işçinin öldüğü tersanelerde Selah işçilerinin, güvenliği olmadığını bile bile işyerlerinin açılmasından duyduğu mutluluk...

Selah Tersanesi’nde 9 Mayıs’ta İzzet Güder, 17 Mayıs’ta da Deniz Kaşıkeman iş kazasında öldü. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İstanbul Bölge Müdürlüğü 21 Mayıs’ta, ‘işyeri ve çalışanlarının hayatı için ciddi ve önlenemez tehlikelere yol açacak, başta parlama ve patlama tehlikesi olmak üzere, malzeme düşmesi, yüksekten düşme ve elektrik akımına maruz kalmaya yönelik tehlikeler giderilinceye kadar’ Selah’
ı mühürledi.

25 görevli halletti!
Kapatmadan altı gün sonra dün sürpriz bir şekilde Selah’
ın mühürleri söküldü. İşveren, kapatıldıktan sonra 25 görevlinin tersaneye girerek eksiklikleri giderdiğini belirten ve faaliyetin başlamasını talep eden dilekçesini İş Teftiş İstanbul Grup Başkanlığı’na verdi. Bunun üzerine iş müfettişi Murat Bakır, ‘işyerinde faaliyetlerin durdurulmasına neden olan noksanlıkların ikmal edilmesi sonucu kapatmaya neden olan etkenlerin ortadan kalktığı’ görüşündeki raporunu bölge müdürlüğüne iletti. Bölge Müdürü Atakan Tanış, tersanenin faaliyete başlaması için kaymakamlığa yazı gönderdi ve ölüm tersanesi tekrar açıldı.

Mühür söküldüğünde tersanenin önünde sürekli tehlike içinde çalışmaya devam edecek işçilerin sevinci vardı. Biri kameralara “Çalışmadığımız zaman para alamıyoruz” dedi. Bir diğeri, “Ailelerimiz var, bakmak zorunda olduğumuz insanlar var. Ekmek götürmemiz gerekiyor” diyordu.

İşyeri Uzmanı ve Önlem Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Serkan Küçük’e göre, altı gün içinde ancak şu eksiklikler giderilebilir: “Malzemenin düşmemesi için file çekilir, elektrik kabloları muhafaza içine alınır, iskele sistemi yenilenebilir, kimyasal maddeler depolanabilir. ?Ama bu önlemler alınsa bile ölümlerde azalma olmaz. Tehlikeyi yönetecek olan, işverendir. İşverenler eğitimsiz. Bu, altı günde olmaz.”

İşyeri hekimi Dr. Özcan Baripoğlu ise altı günde alınan önlemlerin Tuzla’daki sorunları çözeceğine ihtimal vermiyor. Baripoğlu, “Ekipman aynı, çalışan aynı, altyapı aynı olduğu halde günü kurtaracak yaklaşımla hayatı rahatlatmak mümkün değil” diyor.

GİSBİR: Altı gün fazla
GİSBİR Başkanı Murat Bayrak ise altı günde eksiklerin giderilebileceğinde ısrarlı:?“25 kişi eksiklerin düzeltilmesi için çalışmış. İki üç günde de yapılabilirdi. Altı gün uzun bir süre diye düşünüyorum. Bürokratik engellere takılınca da uzuyor, yoksa daha çabuk açılırdı. Örneğin, orada bir tankın yeri değişecekti, onu hemen yarım günde değiştirmişler. Başka ıvır zıvır işler vardı, onları da tamamladılar. Tersanede yedi kusur görüldü, onlar düzeltildi. Kişisel fikrim öyle ki, bazen fuzuli şeyleri de tedbir diye yaptırıyorlar. Lüzumlu şeyi istemiyor, lüzumsuz şeyi istiyorlar.”

Tersane sahibi Kaptanoğlu Grubu Genel Koordinatörü Muhsin Divan “Eski raporlara bakın. Daha ciddi kusurlar bulunduğu zaman ne geçici ne kısmi ceza vermemişler. Sıkışınca bu cezaları verdiler” dedi. Gemi Mühendisleri Odası Başkanı Tansel Timur ise “Selah’ta son kapatmaya neden sayılan kusurlar, burada meydana gelmiş kazaları önlemeyle ilgili hususlar değil. Bu güvenlik kültürünün oluşmasına bağlı” diye konuştu.