Mahalleli "ODTÜ" Davasını Açtı



Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin inşaatını sürdürdüğü 8 şeritli otoban projesinin tehdidi altındaki Yüzüncü Yıl ve Çiğdem mahallesi sakinleri, projenin ihalesine karşı hukuki süreci başlattı. Ankara İdare Mahkemesi’ne yapılan dava müracaatının ardından yapılan basın açıklamasında mahalle sakinleri, projenin hukuksuzluğunu bir defa daha gözler önüne serdi.

Kaçak inşaat hazırlığı

Birgün Gazetesi'nin haberine göre, Yüzüncü Yıl İnisiyatifi ve Çiğdem Mahallesi halkı adına yapılan basın açıklamasında, askıya çıkartılmamış, halkın görüş ve önerisine sunulmamış, ancak askıdan indiği tarih itibariyle kesinleşebilecek bir projenin, bundan bir yıl önce ihale edilmesinin şaşkınlığının yaşandığı belirtildi. 13 Haziran 2012’de, yani plan değişikliklerinin kabulünden tam bir yıl önce yapılan ihaleyi, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin tüm inşaat işlerini üstlenen Söğüt İnşaat’ın aldığına dikkat çeken mahalleliler, Belediye’nin kaçak inşaatın hazırlıklarına bir yıl önceden başladığını ifade etti. İhalenin ve ihaleye sebep işlemlerin yürütmesinin durdurulması istemiyle açılan dava, Ankara 10. İdare Mahkemesi’nde görülecek.

İhale tamamen usulsüz: Gökçek’in halka sorma yükümlülüğü var

ODTÜ Yolu olarak bilinen ve 100. Yıl ile Çiğdem mahallelerinin yaşam alanı olma özelliklerini ortadan kaldıracak projenin ihalesiyle ilgili hukuksuzlukları, açılan davanın avukatlarından Fevzi Özlüer, anlattı. Özlüer, ihalede yapılan üç büyük hukuksuzluğu şöyle özetledi:

*2012’de ihaleye çıkan işin giderlerinin Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin 2012 kesin bütçesinde gösterilmesi gerekiyordu. Ancak ne 2012 bütçesinde, ne de 2013 bütçesinde Söğüt İnşaat’ın aldığı ihaleye ilişkin bir gider kalemi yer almıyor. 2013 bütçesinde yer alan 20 milyon TL’lik gider ise, Eskişehir Yolu ile Konya Yolu’nu bağlayan, 100. Yıl ve Çiğdem mahallelerinden geçen yola değil, yıllardır tartışılan, ODTÜ içinden geçecek diğer yola ait. ODTÜ Rektörü Ahmet Acar, Eskişehir Yolu’ndan Gölbaşı doğrultusunda ODTÜ arazisinden geçecek bu yolun yapılmayacağını söylüyor fakat belediye bu yolun bütçesini ayırmış durumda.

*Yapım işleri ihalelerine çıkılırken, teknik şartname ve yönetmelikler doğrultusunda 1/1000 ölçekli onaylı planlar olması gerekir. Uygulamalar bu planlara göre yapılır ve ihale bedelleri de 1/1000’lik planlar üzerinden belirlenir. Bu ihalenin bedeli belirlenirken 1994 tarihli 1/5000 ve 2007 tarihli 1/25000 üst ölçekli planlar kaynak alınıyor ve bir hukuksuzluğa imza atılmış oluyor. Üst ölçekli planlarda 4 şeritli görünen yolu, alt ölçekli planda 8 şeritli hale getirmeye çalışıyorlar ve ihaleyi de 8 şerit üzerinden hazırlıyorlar. İhale tarihinde 1/1000’lik alt ölçekli plan ortada olmadığı için, bu ihalenin bedeli tamamen uydurma bir şekilde belirlendi.

*Proje, 8 şeritli bir otoban olduğu için Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) Raporu almak zorundadır. Proje, şehirlerarası yolları birbirine bağlandığından ve 1. Kademe yol olduğu için ÇED’e tabidir. Melih Gökçek, “Şimdiye dek hiç sormadık, şimdi mi halka soracağız?” diyor. Evet, aynen öyle; ÇED yükümlülüğünden ötürü Gökçek bu planı halka sormak durumundadır.