Marmaray'da Skandal İsraf!



10 vagondan oluşan trenlerin ana istasyonlar olan Ayrılıkçeşme ve Kazlıçeşme’de dönüş yapabilecekleri altyapı olmadığı için atıl durumda bekletildiği belirlendi.

2004 yılında yapımına başlanan Halkalı ve Gebze arasında uzanan 76 kilometrelik Marmaray projesinin sadece 13 kilometrelik kısmı kullanıma açıldı.

Hizmete girdiği günden beri altyapı eksikliğiyle tartışmalara yol açan asrın projesiyle ilgili yeni bir skandal ortaya çıktı. Türkiye Güney Kore'den ithal ettiği 440 vagonu 2012 yılında Türkiye'ye getirdi.

Cihan Acar'ın Bugün'de yer alan haberine göre 5'li ve 10'lu vagonlar olmak üzere getirilen trenlerden 12 adet 5 vagonlu tren 29 Ekim 2013 tarihinde hizmete girdi. Fakat geriye kalan 38 adet 10'lu vagon henüz uygun bir tren ray sistemi olmadığı için 3 yıldır kullanılamadı.

Boyları uzun geldi

Boyları 244 metre olan 10'lu vagonlar Marmaray hat üzerinde dönüş manevra alanı olmadığı için şu anda Haydarpaşa Garı’nda atıl bir şekilde bekletiliyor.

Tanesi 12 milyon euro olduğu tahmin edilen bu 10'lu vagonların 3 yıldır çürümeye terk edildiğine dikkat çeken Birleşik Taşımacılar Sendikası Genel Sekreteri Hasan Bektaş şu çarpıcı açıklamalarda bulundu: "İçinde çok hassas elektronik cihazlar olan bu trenler 3 yıldır burada. Kar, yağmur yağıyor ve zarar görüyor sonuç olarak. Projede belirlendiği gibi trenler çalışmıyor.

Sistemler kontrol edilmedi

Bu onlu setler dediğimiz trenler şu anda Ayrılıkçeşme Kazlıçeşme arasında kullanılabilecek durumda değil. Boyları uzun olduğu için Ayrılıkçeşme’ye gittiğinde oradan geri dönüş için manevra yapacak alan yok.

Aynı durum Kazlıçeşme için de geçerli. Bunlar burada bekletiliyorlar. Bundan da önemlisi tren içi ekipmanları tam olarak bitmedi. Bir buçuk aydan beri bu trenler için geceleri deneme sürüşleri yapılmaya başlandı. Ama henüz olumlu sonuç alınamadı"

Marmaray'ın kullanılamayan trenlerinin Güney Kore'den geldiğinden beri hiç bir teste tabi tutulmadığına dikkat çeken Bektaş, tren işletmeciliği yapmayan bir kurumun bu trenleri satın aldığını belirtti.

Birçok eksiklik var

Bu sebeple trenlerin kontrolü yapılsa dahi sisteme tam uyum sağlayamayacağını belirten Bektaş şöyle devam etti:

"Dolayısıyla bu trenlerin hepsi sistemden geçse bile bazı sistemler yine bu trenlere uymayacak. Bu trenlerin üzerindeki sistemlerin burada takılması gerekiyor.

Daha önce de Güney Kore'de denenmediği için önce Türkiye'de deneniyor. Hala birçok eksiklik var.”

Kaderine terk edildiler

Marmaray'da kullanılmak üzere getirilen trenlerin üç yıl önce Türkiye'ye getirildiği bilgisini veren Bektaş, "Kullanılmayan 10'lu vagonlar yaklaşık iki yıl Edirne ve İzmit'te bekletildi. Daha sonra ise bir kısmı Haydarpaşa garına getirilerek bekletilmeye alındı. Şu anda Marmaray hattında 12 adet 5'li vagon kullanıma alındı. Fakat geriye kalanları bu şekilde bekletiliyor. Milli servet olan bu trenler bu şekilde beklediği yerde çürüyor. Trenlerin içindeki bulunan değerli sinyalizasyon ve sistem ekipmanları zamanla zarar görüyor. Düşünün bir sıfır araba evinizin önünde durdukça çürüyor” şeklinde konuştu.

Pamukova kazasından önce çok uyardık

2000 yılında yaşanan Pamukova faciasını hatırlatan Bektaş şunları anlattı: "O zaman da biz defalarca böyle bir projenin olmaması gerektiğini söyledik. Daha sonra 41 vatandaşımızın canına mal oldu. Birilerine siyasi şov yapacağım diye bu ülkenin kaynakları bu ülkenin insanları böyle heba edilmemesi lazım."

Ülkeye en büyük ihanettir

Henüz bitmemiş bir projenin kullanıma açılmasının hata olduğunu söyleyen 35 yıllık makinist Bektaş, " Türkiye şartlarına uymayan bir tren sistemi gidip Güney Kore'den alındı. Bu bana göre bu ülke için yapılmış en büyük ihanettir. Trenimiz var ama onu yürütecek yolumuz yok. Burada parça parça iş yapılıyor. Marmaray şu anda açıldı çalışıyor ama her gün test yapılıyor. Daha bitmemiş bir sürü sistem eksikliği var. Bir iki yıl daha beklenseydi tam bittikten sonra açılsaydı çok daha iyi olurdu" dedi.