"Marmaray'ı Besleyecek Yardımcı Hatların İyi Planlanması Gerekiyor"

Bu haliyle Marmaray Projesi hayata geçerse ne gibi sorunlar ortaya çıkabilir?
Yaşanan sorunları minimize etmek için iyi bir tren işletmeciliği yapmak gerekecek. Sistem kapasitesinin hem kent içi trafiğine, hem de ana hat trafiğine yeterli olacağı konusunda şüphelerim var. Çünkü tüp geçişinin iki hat olması bir dar boğaz yaratacak ve kapasiteyi sınırlayacak. Önemli sorunlardan bir tanesi de Marmaray’ın yeteri kadar yolcu çekip çekmeyeceği. Ben beklentilerin boşa çıkacağını düşünüyorum. Bakın, bir projenin fizibıl olup olmadığını saptamak için bir takım ölçütler vardır. Gebze - Halkalı arasında oluşturulacak olan bu koridor üzerinde, saatte 75 bin yolcu taşınacağı öngörülüyor. Böyle yüksek kapasiteli bir sistem, gerçekten çok sayıda yolcu çekecek ve Boğaz köprülerindeki sıkışıklığı azaltacak mı? Fizibilite raporları hazırlanırken heyet öngörüsü yapılır; fayda maliyet analizi hesaplanır.

Bu yapılırken neye bakılır?
Var olana bakmak yeterli değildir; geleceğe yönelik olarak öngörü yapmak gerekir. 10, 15 veya 20 yıllık bir zaman dilimi içinde sistemi kullanacak olan yolcu sayısı tahmin edilir. Bu tahmin de hattın geçeceği bölgedeki nüfusun özelliklerine ve arazi kullanımına bağlı olarak belirlenir. Baktığımız zaman bu koridorun güneyi deniz... Bu koridordaki yolcu hareketliliğinin yoğunluğu konusunda bir fikrim yok. Ancak bu konuda çalışma yapmış olan belediyenin elinde veriler olabilir. Bana söylenen, 15 yıl içinde bu koridorda bir yolcu hareketliliği olacağı yönünde...

Bahsedilen bu koridor üzerinde Zeytinburnu, Pendik, Kartal gibi bölgelerde bir takım ticaret alanları yaratılmak isteniyor. Gelecekte bu bölgeler için bir ulaşım koridoru yaratılmak isteniyor olabilir mi?
Olabilir. Buraların trafik üreteceği ve aynı zamanda trafik çekeceği düşünülürse, o zaman tabii ki bugünkünden çok daha fazla bir yolcu yoğunluğuyla karşı karşıya kalacağız demektir. Ama yine de yüksek yolcu çekim merkezi olan koridorun kuzeyindeki bölgeler kendi başına bırakılmış olacak. Tarihi Yarımada ve Haliç’in kuzeyindeki talebin karşılanması için, hatta dik yönde bir besleyici otobüs hizmetinin mutlaka verilmesi gerekiyor. Bu her iki yaka için de geçerli... Marmaray koridoruna insanların çekilmesi ve bu koridorun verimli şekilde kullanılması için hattı besleyecek yardımcı hatların da planlanması gerekiyor. Bildiğim kadarıyla bu konuda da herhangi bir çalışma yok. Biz kendimizce bir şeyler yapıyoruz. Örneğin, bir öğrenci şu anda bu konuda bir yüksek lisans tezi yazıyor. Daha sonra ilgili kurumlara bu tezleri göndereceğiz. Faydalanıp faydalanmayacakları kendi bilecekleri iş...

Marmaray, karayoluyla iyi entegre edilirse bahsettiğiniz problemler büyük ölçüde çözülür mü?
Evet, hattın daha verimli kullanılması sağlanabilir bu şekilde. Marmaray’ın belirli bir takım avantajları da olacaktır. Çünkü sürekliliği olan bir hat ve zirve saatlerinde 2 - 2.5 dakikada bir tren olacak. Yani çok hızlı bir şekilde Anadolu’dan Avrupa’ya geçmek ve sonrasında Marmaray’la çok iyi entegre edilmiş besleyici bir otobüs hattıyla varacağınız yere ulaşmak mümkün olabilir. Ama bunların organize olması gerekiyor.

Besleyici hattan kastınız metrobüs gibi bir sistem mi?
Besleyici otobüs hattı metrobüs değil. Hattı dikine kesen ve Marmaray’ı besleyecek bir hattan bahsediyorum. Ama benzer bir yöntem metrobüs için de kullanılmalı. Besleyici hatların iyi bir şekilde planlanması ve belirli istasyonları beslemesi gerekiyor ki insanlar yaşadıkları bölgelerden istasyona gelebilsin ve buradan da varmak istedikleri noktaya gidebilsinler.

İstanbul’da ulaşım sorunu bu kadar büyük boyutlara ulaşmışken, tam anlamıyla birbirine entegre olmuş ve iyi çalışan bir sistem kurmak mümkün mü?
Kolay olmayabilir ama teknik anlamda mümkün tabii... Entegrasyon çok çeşitli biçimlerde sağlanmalı; farklı biçimdeki sistemlerin, durakların, istasyonların birbirine yakın olması ve yolcuların bir duraktan diğerine çok zorlanmadan geçiş yapabilmesine fiziksel entegrasyon diyoruz. Şu anda İstanbul’da fiziksel entegrasyonda ciddi sorunlar var. Bir sistemden diğerine geçiş yapmak için çoğunlukla alt veya üst geçitten geçmek gerekiyor. İki sistemin durakları birbirine yakın yerlere konunca entegrasyon sağlandığı düşünülüyor. Ayrıca çizelge, yani zaman entegrasyonunun sağlanması gerekiyor. Sistemler arası geçişlerde, makul diyebileceğimiz bir süre bekledikten sonra aktarma yapılmalı. Yani taşıt hareket planlarının birbirlerine uyumlu olması gerekiyor. Son olarak üçüncüsü de ücret entegrasyonu -ki bence bunu belediye Akbil ile başarılı bir şekilde uyguluyor.

Marmaray Projesi’yle birlikte, en başta Haydarpaşa ve Sirkeci Garları olmak üzere, pek çok tarihi gar ve istasyon binasının atıl kalacağı, yerlerinin değişeceği ve hatta yıkılacağı söyleniyor. Kent kültürü açısından değerlendirdiğinizde, bir İstanbullu olarak duygularınızı öğrenmek istiyorum.
Bildiğim kadarıyla Haydarpaşa ve Sirkeci Garları işlevlerini tamamen yitirecekler. Yapılan planlama bu sonucu doğuruyor. Demiryolu işlevi ortadan kalkacak; çünkü demiryolu bağlantıları olmayacak. Bakın bu binaların sahip oldukları tarihi bir işlev var. "Asrın projesi"nin böylesine bir tarih ve kültür katliamına aracılık etmemesi gerekir. Bu bir katliam bence... Marmaray bunu hak etmiyor. Marmaray, iki kıtayı birleştiren bir demiryolu bağlantısı olarak teknik anlamda bir işlev üstleniyor. Ancak bunun sonucunda tarihi ve merkezi iki tren garını işlevsiz hale getirmek çok doğru değil. Zaten buna gerek de yok. Çünkü bu iki istasyon Marmaray hattına bağlanabilir. Ana hat tren istasyonları olarak kullanılabilirler. Bunlar bizim demiryolu kültürümüz ve aynı zamanda tarihimiz. Bence sahip çıkmak gerekiyor.