Metrodaki Siyasi Kavga İzmir'in Altını Oyuyor

İzmir'de 1990 yılında ilk kazması vurulan metroda giderek büyüyen kavga, insan hayatını tehdit eder hale geldi. 2007'de en düşük fiyatı vererek metronun 5.5 km'lik hattının ihalesini alan ancak işi zamanında bitiremeyen Bozoğlu firmasının sözleşmesinin iptalinin ardından, İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin çökme tehlikesine karşı yaptığı davet usulü ihaleyi de Kamu İhale Kurumu (KİK) iptal etti. İhaleyi Bozoğlu'nun paravan şirketinin iptal ettirdiği ve KİK'in hatalı tarihe dayanarak iptale imza attığı öne sürülüyor.

KİK ile İzmir Büyükşehir Belediyesi arasında başlayan dava sürecinin en az bir yıl süreceği belirtilirken uzmanlar kış aylarında yeraltı sularındaki hareketin betonarme kaplamaları yapılmamış bölgelerde büyük çökmelere yol açabileceğini, yaşanacak zemin çökmelerinin ise yolları ve o bölgedeki tüm apartmanları çökertebileceğini açıkladı.
 
'Paravan şirket' iddiası

İhalenin iptalini sağlayan Makro Yapı adlı şirketin ise sözleşmesi feshedilen Bozoğlu İnşaatın hemen üst katında faaliyet göstermesi dikkat çekti. Bunun üzerine yapılan araştırmada şirketin Bozoğlu'nun kontrolünde kâğıt üzerinde bir şirket olduğu şüphesi doğdu. Nitekim İzmir'de yerel bir gazete Makro Yapı adlı şirketin yöneticilerinin izini sürdüğünde müdür ve ortak olarak görünen Reyhan Ferahlı adlı kişinin, yedi-sekiz ay öncesine kadar Gültepe'de bir evde oturduğunu ortaya çıkardı ancak basının tüm çabalarına rağmen söz konusu kişiye ulaşılamadı.

Bu arada SGK kayıtlarına göre eline ayda net 550 lira geçen 39 yaşındaki Ferahlı'nın yıllardır Bozoğlu ailesine ait firmalarda çalıştığı ortaya çıktı. Kâğıt üzerindeki müdürün itiraz dilekçesi ile ihaleyi iptal eden KİK'in bir başka vahim hata daha yaptığı ortaya çıktı. KİK iptal gerekçesinde şikâyetçinin bir ay önce itiraz etmesini göstermişti.

Şikâyetçi Makro Yapı ise "Dosyayı almak için 2 Ekim'de Büyükşehir'e gittim, bana dosya vermediler" iddiasıyla KİK'e başvurdu. Ancak ihalenin yapıldığı tarih 5 Ekim. KİK ise 5 Kasım'da ihale yapılmış gibi gösterdi. KİK son olarak "Bu ihale 21-(b) kapsamına girmez" gerekçesi ile tüneller çökme tehlikesiyle karşı karşıya olmasına rağmen ihaleyi iptal etti.
 
Mahkemeler bir yıl sürecek

Adının açıklanmasını istemeyen KİK bürokratları tarihlerde hata yaptıklarını kabul etmekle birlikte Büyükşehir Belediyesi mahkemeye giderse kendilerinin de üst mahkemeye itiraz edeceklerini söylediler. Mahkemenin vereceği karar kurum açısından olumsuz çıksa dahi temyiz hakkı sonuna kadar kullanılacak. Bu da mahkemeleşme sürecinin bir yıla kadar uzayabileceğini gösteriyor. Ancak mahkemelerden karar çıkmasının gecikmesi durumunda çökme tehlikesi bulunan tünellerin başına gelebileceklerden kimse sorumlu olmayacak.


 
Yollar ve apartmanlar çökebilir

Tehlikenin ne kadar büyük olduğunu bu hafta açıklanacak mahkeme raporunun ortaya koyması bekleniyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi önceki firma Bozoğlu ile sorunlar yaşandığı süreçte, yaklaşık dört ay önce mahkemeye başvurarak, olası çökme tehlikesine karşı, inceleme yapılmasını istedi. Detayları ortaya koyacak rapor, riski de gözler önüne serecek. Raporda ana hatlarıyla riskin büyüyebileceğine dikkat çekildiği belirtiliyor. İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Prof. Dr. Ömer Zafer Alku, Poligon-Fahrettin Altay arasında püskürtme beton kaplanmış bölümde sorun yaşanabileceğini söyledi. Alku "Bu bölümün betonarmesi yapılmamış. Kışın yeraltı suları daha hareketli olacak, debi artacak. Zeminin suyla karşılaşması durumunda çeşitli tehlikeler yaşanabilir" dedi. Alku'ya göre acilen kaplama yapılması gerek. Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Gürkan Özden ise "Tünellerde betonarme kaplamaları henüz yapılmamış bölümlerin hiç durmadan, acil olarak bitirilmesi gerekir. Özellikle Üçyol-Poligon hattında yaşanacak zemin çökmeleri, yolları, o bölgedeki tüm apartmanları çökertebilir" uyarısında bulundu.

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu bu gelişmelere sert tepki göstererek bu işin altında başka şeyler olduğunu iddia etti. İhaleye itiraz eden firmanın (Makro Yapı), ihalesini fesh ettikleri firmayla (Bozoğlu) aynı adreste olduğunu hatırlatan Kocaoğlu, "İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin çok daha basit konularda yaptığı ihalelere yönelik itirazları reddeden KİK'in İzmir'e karşı tutumunu anlamakta zorlanıyoruz. Cumhurbaşkanı ve Başbakan'a çağrıda bulunuyorum. Derhal KİK'i kaldırsınlar" dedi. İzmir Büyükşehir eski belediye başkanlarından Dr. Burhan Özfatura da yaptığı bir açıklamada Kocaoğlu`na hak verdi. Özfatura "Burada bir takım çıkar ilişkileri var. İtiraz eden firma Bozoğlu`nun paravan şirketi de olabilir" dedi.
 
Yanlış seçimler metroyu çamura sapladı

- İlk kazması 1990 yılında vuruldu. Yüksel Çakmur döneminde projelendirildi. Burhan Özfatura başlattı.
- Metronun açılışı 2000 yılında Ahmet Priştina döneminde oldu.
- Özfatura'nın ilk projeden çıkardığı Üçyol-Üçkuyular hattına Aziz Kocaoğlu döneminde başlandı.
- Üçyol-Üçkuyular metro hattının temeli, 2005'in haziran ayında atıldı.
- İhaleyi 91 milyon TL'ye kazanan TMSF kontrolündeki Bayındır İnşaat, içine düştüğü ekonomik kriz nedeniyle bitiremedi.
- 2007 Mart ayındaki yeniden açılan "anahtar teslim" ihale, 136.5 milyon lirayla en düşük teklifi veren Bozoğlu İnşaat'ta kaldı.
- Metronun 2008 sonuna kadar tamamlanması hedeflendi. İşler Bozoğlu İnşaat'ın planladığı gibi gitmeyince onun da sözleşmesi bu yıl iptal edildi.
- Bu arada açılan tünelde betonlama işlerinin "acilen" yapılması gerekiyordu ve bu işler iki aşamalı olarak önceki ay Öztaş İnşaat'a ihale edildi.
- Metroda son sıkıntı, bu ihalenin Kamu İhale Kurumu (KİK) tarafından iptal edilmesiyle koptu.