Mobilyacı Krizin İlacını Yabancıya Satış Yapmakta Buldu



Toplu konut projeleri ve döviz kurunun olumlu etkisine rağmen kriz nedeniyle yurtiçi satışları yüzde 40 azalan Masko Mobilya Kenti, bu açığını ihracatla kapatmaya hazırlanıyor. Son 2 ayda yabancı müşteri sayısının yüzde 15 arttığına dikkat çeken Masko Yönetim Kurulu Başkanı Recep Güneykaya, "Bu dönemde yaptığımız kampanyalar piyasaya hareket getirdi. Ayrıca fiyatların YTL üzerinden olması dövizdeki yükselişi lehimize çevirdi. Döviz kuru karşısında YTL üzerinden belirlenen fiyatlar, yabancı müşterilerin ilgisini çekti. Yurtiçi satışlar azaldı ama yabancı müşterilerimiz arttı" dedi.

Bölgede yeni yapılan toplu konutların da pazarı büyüteceğini belirten Güneykaya, üretimi artırarak pazardaki talebi de körükleyeceklerini ifade etti. Güneykaya, "2009'dan umutluyuz. Ancak her ne kadar durum önümüzdeki dönem için parlak görünse de, yine de daha çok üretim yapabilmek ve mobilya sektörünün önünü açmak için KDV oranlarında indirime gidilmesi gerekiyor. Ayrıca istihdamın artması için SSK primlerinin aşağı çekilmesini bekliyoruz" diye konuştu.
    
Yeni yatırımlar pazarı büyütecek

Geçen ay Masko'da mağaza açan La Modella'nın işletmecisi Latif Uçar da, "2010'a kadar 5 mağaza açacağız. Küçülmek yerine yeni yatırımlarla büyümeyi planlıyoruz. 2009'da Yunanistan'a ihracata başlayacağız. Kriz Avrupa'da kaliteli ve ucuz Türk firmalarına talebi artırdı" şeklinde konuştu.

Masko'da geçen ay ikinci mağazasını açan Escara Mobilya'nın işletmecisi Esmeray Kaya da, 3 aydır yüzde 40'a varan düşüşün son 2 haftada toparlandığını dile getirdi. "Az kâr marjıyla satışlara devam edeceğiz. Ayrıca reklam kampanyalarımızı da artırdık. 2009'da bunun geri dönüşünü alacağız" diyen Kaya, krizde yatırımdan korkmak yerine bilinçli hamlelerle büyümenin mümkün olduğuna işaret etti.

Masko'nun yüzde 5'ini oluşturan yabancı markalardan Salon Mobilya'nın işletmecisi Ateş Eraltan ise, "Krizin büyük bir etkisini görmedik. Satın alımlarda ertelemeler var ama yerel seçimlerle beraber bu da son bulur" dedi.
    
Satışları yüzde 75 azalan var

Masko'daki üreticilerin çoğunluğu olumlu olsa da kentin en eski mağazası Güler Mobilya'nın işletmecisi Sadık Güler, satışlarının yüzde 75 azaldığını söyledi. Tüketicilerin butik firmalar yerine markalı mobilyayı tercih etmeye başladığına dikkat çeken Güler, "Butik üretim durdu. Rekabet çok yoğunlaştı. Yeni yatırımlar da çaresizlikten yapılıyor" dedi. Markanın kurucusu Yakup Güler ise, krize yönelik daha fazla sürüm, taksit artırımları gibi önlemleri ceplerinde sakladıklarını ifade etti.

Satışlarının yüzde 20 oranında düştüğünü belirten Sedir Mobilya'nın sahibi Hakkı Süngüç de, krizin etkisinin 2009 ortalarında kaybolacağını düşünüyor. Masko'da açılan ilk mağazanın da sahibi olan Süngüç, krizin etkilerini yüzde 20'ye varan indirimler, taksit seçenekleri ve özel kampanyalarla silmeye çalıştıklarını anlattı.