Modern Hattatın Allah'ı



Hat deyince bugüne kadar aklınıza kıvrımlı Arapça yazılar gelirdi belki ama mimar Ali Toy, hat sanatını mimari bakış açısıyla yorumlayarak başka bir tarz çıkardı karşımıza.

15 Mart'ta Ali Toy'un 15 eseri Almanya'da Münih'deki Garafelfing Sanat Galerisi'nde kaligrafi karma sergisinde sergilenmeye başladı. Bu sergi 30 Nisan'a kadar sürecek. 31 Mart'ta da Bursa Devlet Güzel Sanatlar Galerisi'nde 27'nci kişisel sergisini açacak.

Ali Toy'un ‘modern hat’ adını verdiği stilde yazdığı ‘‘Allah’’ ‘‘Muhammed’’ ‘‘Allahuekber’’ kelimeleri görenleri şaşırtıyor. Çünkü düz çizgilerden oluşan geometrik şekiller, üçgenler, kareler, daireler içinde yazılan yazıya aşina değiliz.

Prof. Dr. Ali Alparslan'dan hat eğitimi alan Yüksek Mimar Ali Toy, mimarlıkta çok önemli olan temel geometrik form ve çizgileri hat sanatına taşıdı. 18 yıldır hatla uğraşan Toy, klasik hat tekniklerinin yanı sıra, 1993'ten beri modern hat çalışmalarını yürütüyor. Batılı turistler modern, Japon turistler klasik hatları beğeniyor, Türk hatseverlerin yarısı modern, yarısı klasik hatlara talip oluyor.

Ali Toy hat sanatının bugününü şöyle anlatıyor: ‘‘Elbette hatla kutsal yazılar da yazılır. Ama hat esas olarak kurallı yazı sanatıdır, kutsal yazı sanatı değil. Ayrıca klasik olarak bilinen hatlar Osmanlı icadıdır. Diğer İslam ülkelerinde yoktur. Hat sanatı sürekli yenilenir. Klasik hat sanatı da kendi içinde sürekli olarak gelişiyor. Ben düz çizginin daha kuvvetli bir etkiye sahip olduğuna inanıyorum. Modern hat, klasik yazının bozulmuş ya da geliştirilmiş hali değildir. Bu formlar tamamen yeni; hattın mimari tasarımlarıdır denebilir.’’