Nüfus kağıdı örneği, ikametgah senedi ve sabıka kaydı. Resmi işlemlerin
değişmez üçlüsü artık tamamen ortadan kaldırılıyor. Bugün Resmi Gazete’de
yayınlanması beklenen yönetmelikle 421 değişik belge artık devlet dairelerinde
istenmeyecek. 215 hizmette artık noter onayı aranmayacak.
Hükümet, bürokrasinin azaltılması kapsamında bir süre önce
başlattığı çalışmanın ilk adımını tamamladı. Devlet kapısında “vatandaş
iktidarı” kurulmasını sağlayacak çerçeve yönetmelik, dün Bakanlar Kurulu üyeleri
ve Başbakan Erdoğan’ın imzalarının tamamlanmasının ardından Cumhurbaşkanlığı’na
gönderildi. Köşk onayının ardından yönetmeliğin bugün Resmi Gazete’de
yayınlanması bekleniyor.
Başbakanlık Müsteşarı Efkan Ala ile birlikte dün basın
toplantısı düzenleyen Çalışma Bakanı Ömer Dinçer, yeni dönemle ilgili bilgi
verdi. Dinçer, “Eğer Sayın Cumhurbaşkanımız hemen onaylarsa, yarın (bugün) büyük
ihtimalle Resmi Gazete’de yayımlanacak” dedi. Dinçer şöyle devam
etti:
“170 yönetmelikte değişiklik yapılarak yayıma hazır hale
getirildi. 46 yetkinin merkezden taşraya, 26 yetki de valilik ve bölge
müdürlüğünden alt kademelere devredildi. 421 değişik belge işlemden kaldırıldı.
215 hizmette artık noter onayı aranmayacak”
Sabıka kaydı yok
Bakan Dinçer, nüfus kağıdı ve ikametgah belgesi ile sabıka
kaydının tamamen ortadan kaldırıldığını belirtirterek, bu belgelerin hiçbirinin
artık devlet dairesinde ne işlem yapılırsa yapılsın gerekli olmadığının altını
çizdi. İşlemlerin TC kimlik numarası ile yürütülebilecek olmasına rağmen,
yıllardır süren alışkanlıklar ve düzenlemeler nedeniyle kamu personelinin
vatandaştan hala her bir işlem için nüfus kağıdı sureti, ikametgah senedi
istediğini belirten Bakan Dinçer bu bürokrasinin yarattığı masraf ve zaman
kaybına da dikkat çekti. Öte yandan sabıka kaydı belgesinin de tamamen
kaldırıldığını belirten Dinçer, “sabıka kaydının sorulması gerektiği durumlarda
vatandaşın beyanı esas olacak” dedi. Bakan, Türkiye’de her yıl yaklaşık 15
milyon sabıka kaydı belgesi üretildiğine dikkat çekti. Dinçer, sadece nüfus
cüzdanı örneği, ikametgah, sabıka kaydı, sağlık kurulu raporu, noter onaylı
fotokopiler gibi belgelerin işlemden kaldırılmasıyla yılda 1.1 milyar TL
tasarruf sağlanacağını kaydetti.
Yeni dönemde vatandaş “Sabıka kaydım yok” diyorsa, kurumlar bunu
esas alacaklar. Noter onayının kaldırıldığı işlemlerde gerekli belgenin aslının
da getirilmesi halinde kurum, o belgenin fotokopisini aslına uygun olarak tasdik
edecek.
Bir Türk ıssız adaya düşerse yanına ne
alır?
Çalışma Bakanı Ömer Dinçer, yeni sistemle ilgili sohbet
sırasında ilginç bir yorum getirerek, devlet kapısında istenen belgeler ve bunun
pisikolojik maliyetine de dikkat çekti, duruma ilginç bir yorum getirdi. Dinçer,
“Hayatımızdan bezdik. Yeni sistemle bunlardan kurtulacağız. ’Issız adaya
düşerseniz yanınıza alacağınız 3 şey nedir?’ diye sorulduğunda Türkler artık,
’nüfus cüzdanı sureti, 6 fotoğraf ve ikametgah senedi diye imalı ve esprili
cevap veremeyecek. Mizah konusu olmaktan kurtulacağız” dedi.
Hangi belgeler kalkıyor?
Başbakanlık Merkez Teşkilatı, Denizcilik Müsteşarlığı, Dış
Ticaret Müsteşarlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı, Gümrük Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı, SHÇEK, Vakıflar Genel Müdürlüğü, TÜİK, Özürlüler İdaresi, TÜBA,
DPT, TRT, TOKİ, Adalet, İçişleri, Dışişleri, Maliye, Milli Eğitim, Bayındırlık
ve İskân, Sağlık, Ulaştırma, Tarım ve Köyişleri, Sanayi, Enerji, Kültür ve
Turizm, Çevre ve Orman, Çalışma bakanlıklarında yapılan bir çok işlemde istenen
“nüfus cüzdanı, vukuatli nüfus kaydı, adli sicil kaydı, sağlık (kurulu) raporu,
ikametgah belgesi, fotoğraf, askerlik durum belgesi, taahhütname” gibi belgeler
ortadan kaldırılıyor.