Murat Karayalçın Nasıl Kazanır?



Yerel seçimlere günler kaldı Ankara bu seçimin kıran kırana yaşandığı yerlerin başında geliyor, Gökçekli, Karayalçınlı ve son ataklarıyla Mansur Yavaşlı üçlü bir yarış var. Bu yarıştan Karayalçın’ın kazanarak çıkması, 15 yıldır Ankara’yı ilkel politikalarla yöneten Gökçekten kurtulmanın tek yolu, en gerçekçi olasılığı. Bu nedenle Karayalçın’ın yürüttüğü kampanyaya ilişkin değerlendirilmesi dileğiyle bazı eleştiriler ve önerilerim olacak;

1. tespit; Melih Gökçek, Karayalçın popülaritesini “demoklesin kılıcı” gibi sağ seçmen üzerinde tutarak sağ seçmendeki “birleşme refleksini” tetikliyor. Her seçimde sağda ağırlık merkezi olmayı başarıyor ve kazanıyor.
2. tespit; Dışsal nedenlerle (MHP-Gökçek çatışması, Altınok’un istifası, 15 yılın yıpranmışlığı, Kılıçtaroğlu tartışması) bu birleşme refleksinde kısmi zayıflama yarattı. Bu zayıflama sağ da mobil seçmen sayısını arttırdı.
3. tespit; Ankara Büyükşehir Belediyesi mücavir alanlarının genişletilmesi, sağ sol seçmen oranını %35-%65 skalasına taşıdı. En az üç kitlesel, diri, iddialı sağ partinin girmeyeceği her yerel seçimde solun işi Ankara’da kat be kat zor olacak.
4. tespit; Sol istisnasız tümüyle Karayalçın ismi üzerinde uzlaştı.

Tüm bu tespitlerden yola çıkarak aşağıdaki değerlendirmelere ulaşmak mümkündür;

Karayalçın’ın başından beri ortaya koyduğu “BİRLEŞE BİRLEŞE KAZANACAĞIZ” yaklaşımı “sol anakara” ile sınırlı kaldı. Sağ seçmeni de kapsayacak bir yaklaşıma, siyasi dile, propaganda söylemine dönüştürülemedi. Oysa Karayalçın’ın “BİRLEŞE BİRLEŞE KAZANACAĞIZ” yaklaşımı sağ seçmeni de kucaklayacak, birliğe katacak bir propaganda söyleminde ete kemiğe bürünseydi şu anda farklı bir noktada olunurdu. Karayalçın’ın ana seçim sloganı yanlış belirlendi; “BİZ HAZIRIZ”, “SİZ HAZIRMISINIZ ?” Karayalçın’ın vizyonuna ve “BİRLEŞE BİRLEŞE KAZANACAĞIZ” temel konseptine uygun bir ana slogan değil, nitekim bırakın ortalama seçmeni aktif kampanya katılımcıları nezdinde bile gerekli etkiyi yaratmadı, kampanyaya pozitif bir etkisi olmadı. Bunun iki nedeni var birincisi, sloganda kullanılan “BİZ” ve “SİZ” vurgusu ayrıştırıcı, ikircikli bir yaklaşımı içeriyor.

“Biz” ve “siz” üzerinden yürütülen ayrıştırıcı dil, negatif bir etki yaratıyor. İkincisi ise Bu seçimde Ankara’lı seçmen acaba Ankara Belediye Başkanlığı’na hazır mıyım? diye tereddüt içindedir onlara “BİZ HAZIRIZ” diyerek mesaj verelim, kafalarındaki kuşkuları giderelim demesi gereken en son aday Karayalçın olsa gerek. Bu acemice bir yaklaşım olmanın ötesinde temel bir yanlıştır. Kampanyanın ve adayın özgüven zafiyeti içinde olduğuna ilişkin bir izlenim yaratıyor. Karayalçın’ın bek raundu bu mesajı kitlelere verme kaygısı taşımaması için yeterli nedendir. Mesaj kitleler de var olan kuşkuları gidermeye yönelik olmalıdır, laf olsun diye verilmemelidir .

Bu ana sloganın kitlelerde yeterli karşılığı bulamaması, güdük kalması, sivil inisiyatiflerin yaratıcılıkları ile ortaya çıkarttıkları bazı sloganların kampanyanın ana sloganıymış gibi seçmen tarafından algılanmalarına neden oldu. Bu yanılsamaların da kampanyaya olumsuz etkileri var. Örneğin, “SOLA ÇEK, GÖKÇEK GİDECEK” sloganı sivil bir inisiyatif tarafından ortaya konuldu, stikırlarla sokaklara yapıştırıldı, etkinliklerle medyada çokça yer aldı. Adeta ilk kullanıldığı dönemde kampanyanın ana sloganı gibi algılandı. Oysa bu yanılsama “BİRLEŞE BİRLEŞE KAZANACAĞIZ” ana fikrinin “sol anakarya” sıkışmasına neden oluyor. Eğer ana propaganda sloganı seçmende ciddi bir etki yaratsaydı, bu sivil inisiyatiflerin yaratıcılıkları, kampanyanın birer rengi olarak kalır ve hedef kitlelerini motive edebilirdi. Fakat ana sloganın etkisizliğinden, silikliğinden dolayı öne çıkmaları, oylarını almak zorunda olduğumuz Ankaralı mobil sağ seçmene ideolojik bir şablonla, slogan düzeyinde bir sol söylemle seslenmek anlamına geliyor ki bu da kampanya da yapılması gereken en son şey olmalıdır. Karayalçın kampanyasının sol seçmen ayağında hiçbir problem yoktur, sol anakara doymuştur, bundan sonra yapılması gereken “sağ anakara” ya ilişkin propaganda atraksiyonlarıdır.

Seçimlerde son 10-15 gün seçmen algısının en açık olduğu ve/fakat siyasi mesaj taarruzuna en fazla maruz kaldıkları dönemdir. Bu hem avantaj hem de dezavantajdır. Bu son propaganda dönemine KARAYALÇIN kampanyası çok temel yapısal değişikliklerle girmelidir. Yukarıda ifade ettiğim hususların tümü göz önünde bulundurularak yeni bir ana slogan tedavüle sokulmalı ve onu bütünleyen, destekleyen etkisini arttıran anlam ve amaç bütünlüğü taşıyan yeni mesajlar seçmene verilmelidir. proje düzeyinde alabildiğince solcu ve toplumcu ama kitlelere iletimde ideolojik şablonlardan ve sloganlardan alabildiğine uzak bir yaklaşım sergilenmelidir.

ANA SLOGAN ÖNERİM;

ANKARA İÇİN KARAYALÇIN
HEPİMİZ İÇİN KARAYALÇIN

 

ALT SLOGAN ÖNERİLERİM;

BİRLEŞELİM SAĞLI SOLLU
YOK EDELİM YOKSULLUĞU

BİRLEŞELİM SAĞLI SOLLU
İÇELİM TEMİZ SUYU


BİRLEŞELİM SAĞLI SOLLU
BİTİRELİM METROYU

SAĞ SOL BİRLEŞECEK
GÖKÇEK GİDECEK

ANKARA BİRLEŞECEK
GÖKÇEK GİDECEK


Yalnız Tüteloğlu / Hukukçu, ekonomist