Ne Deprem, Ne Tsunami Marmaray'a Vız Gelecek



Yüzyılın projesi olarak adlandırılan ve dünyanın en derin batırma tüp tüneli olan Marmaray, küresel ısınmadan ve olası tsunamiden etkilenmeyecek. İstanbul'da meydana gelebilecek 7.5 şiddetindeki bir depreme dayanıklı olacak. Sistem, bu büyüklükteki bir depremden sonra işler vaziyette kalacak şekilde projelendirildi. Tamiri mümkün hafif hasar meydana gelebilecek, ancak hiçbir şekilde su sızıntısı görülmeyecek. Marmaray Projesi kapsamında Boğaz'daki fayların durumuyla ilgili olarak üniversitelerle işbirliği yapıldı. Olası tsunami etkileri ve depremsellik detaylı olarak analiz edildi. Buna göre, tüneli etkileyecek deprem, tünelin yaklaşık 20 kilometre güneyinden geçen ana Marmara Fay Sistemi'nden kaynaklanacak. Tünel güzergâhını kesen diğer faylar ise aktif olmadığı için sorun teşkil etmeyecek.

Dayanıklı kapaklar

2011'de sona erecek ve 3 milyar dolara mal olacak proje çerçevesinde Üsküdar ve Kumkapı'daki istasyonlar yüksek olacak. Dev dalgalara karşı yüksek beton duvarlar konacak. Çünkü gelecekte küresel ısınma nedeniyle deniz seviyesinde 1 metrelik yükselme öngörüldü. Bu kapsamda Üsküdar İstasyonu'nda su baskınlarını önlemek amacıyla basınca dayanıklı sel kapakları tasarlandı. Projelendirme çalışmalarında son 60 yılda yapılmış benzer konum ve durumdaki batırma tüp tünellerinden elde edilmiş deneyimler, güncel analitik metodlar ve en gelişmiş bilgisayar yazılımları kullanıldı. Marmaray Projesi boğaz batırma tüp tüneli, boyları yaklaşık 98 ila 140 metre arasında değişen 11 elemandan oluşuyor. Çalışmalar sonunda tüp tünel deniz tabanıyla birleştirilmiş olacak. Tünelde bulunan içi deniz suyuyla doldurulmuş tanklarla, suyun kaldırma gücüne karşı tüpün sabit durması sağlanacak. Deniz tabanının örtülmesiyle tank içindeki su boşaltılmış, içine beton döşenmiş olacak. Tüp deniz tabanına yapışık bir düzenek halini alacak.

İki bilet cepte

Tamamlandığında Marmaray'la İstanbul'un bir ucundan diğerine, boğazın 58 metre altında tek biletle seyahat mümkün hale gelecek. 13.3 kilometrelik hatta Göztepe-Taksim arası 29 dakikaya inecek. Pendik'ten Halkalı'ya gitmek için 3 bilet yerine tek bilet harcanacak. Deniz altından gerçekleşecek yolculuktan ürken İstanbullular için özel tanıtım çalışmaları yapılacak. Yolculuğun güvenli olduğu anlatılacak. Kaygının önüne geçmek için sürekli güncellenen ve 24 saat çalışan plazma ekranlar ve bilgi panoları tesis edilecek. İstasyonlarda projenin geçmişi, bugünü ve geleceği hakkında el broşürleri dağıtılacak.

Çalışmalarda son durum:

Marmaray'ın Kadıköy, Üsküdar ve Fatih kısımlarındaki çalışmalar devam ediyor. Ayrılıkçeşme-Üsküdar arasındaki 2 adet tünel imalatı yüzde 70 oranında tamamlandı. Üsküdar İstasyonu kazısı tamamlandı. İmalatı başladı. 11 adet batırma tüp tünel boğaza yerleştirildi. Sirkeci İstasyonu'nda istasyon giriş yapıları, Yenikapı İstasyonu'nda arkeolojik kazı çalışmaları devam ediyor. Çalışmalar tamamlanıp hizmete açıldıktan sonra hat 24 saat çalışacak. Banliyö trenleri, 06.00 - 00.00'da, yolcu trenleri 06.00-09.00 ila 16.00-19.00 saatleri dışında, yüktrenleri ise 00.00 ila 05.00'te, tüpü kullanabilecek.