Niye Muhatap Oluyor, Öttüre Öttüre Türk Malını Savunurum



Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, resmi internet sitesinde bir açıklama yayınlayarak kendisini eleştiren İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Kadir Topbaş’a sert çıktı. Çağlayan, bu ayın ilk haftasında Temsa Global’in Adana’da ürettiği Avenue marka otobüslerin Almanya ve İngiltere’ye ihracatı için düzenlenen törende, belediye ve kamu yöneticilerinin de mutlaka Türkiye’de üretilen otobüsleri tercih etmeleri gerektiğini söylemişti.

‘Babam gelse fark etmez’

İBB ise resmi internet sitesine 10 Aralık’ta yayınlanan cevap niteliğindeki açıklamada, “Bir gazetede Devlet Bakanı Sayın Zafer Çağlayan’ın ‘Kamu yöneticilerimiz, belediye başkanlarımız da Almanya’ya, İngiltere’ye giden bir otobüsü almazlarsa, onların aklına şaşarım’ sözüne yer vererek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin son otobüs alımları eleştirilmektedir. Söz konusu açıklama düz mantıkla doğru görünmekle birlikte konunun birçok boyutunu göz ardı etmektedir. Sistemi bilmeden verilen hükümler olduğu değerlendirilmektedir” yorumunda bulunmuştu.

Önceki gün Türk işadamlarıyla birlikte Hollanda’ya yaptığı gezinin dönüşünde konuyla ilgili görüşlerini sorduğumuz Bakan Çağlayan, “Bu sözleri yine olsun, yine söylerim. Kadir Topbaş niye muhatap oluyor anlamadım. Türkiye’de üretilen otobüslerin kalitesi ortada. Babam dahi olsa Türk malını savunurum. O kadar yatırım ve mühendislik çalışması yapılıyor. Öttüre öttüre Türk malını savunurum” dedi.

Çağlayan, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın da yerli ürün tercihi konusunda bir genelgesi olduğunu hatırlatarak, “Ben Adana’daki o sözleri zaten otobüs için söyledim. Metrobüs için değil. Metrobüs konusunu da incelemedim. Acaba Kadir Topbaş neden üzerine alınmış” dedi.

İBB: Yerli otobüsler küçük geliyor

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Bakan Çağlayan’a yönelik açıklamasında sık sık arızalanmasıyla gündeme gelen metrobüs hattındaki Phileas otobüslerinden de bahsedilerek şunlar söylenmişti:

“Metrobüs hattında Phileas (230 yolcu kapasiteli) ve Capacity (192 yolcu kapasiteli) marka otobüsler, ulaşımı kolaylaştırmak için özel olarak seçilmiştir. Yerli üretim Mercedes Citaro otobüsler 75 - 90 kişi kapasitelidir. 134 kişi kapasiteli körüklü otobüsler Türkiye’de üretilmemektedir. Eğer sadece yerli üretim otobüsler kullanılsaydı 300 otobüs yerine 660 otobüs metrobüs hattına girecek ve sistem işlemez hale gelecekti.

İBB, mal ve hizmet alımında yerli üretimi hep desteklemiştir. Son 5 yılda yapılan ihalelerin yüzde 96.6’sının yerli, yüzde 3.4’ünün yabancı istekliler tarafından alınmış olması bunun en çarpıcı göstergesidir. Belediyemiz, hükümet tarafından yerli üreticiyi desteklemeye yönelik genelgenin yayınlanmasından önce de yatırımlarını büyük oranda yerli firmalarla yapmaktaydı.”