Torino, UIA için üç günlüğüne gerçek bir mimarlık festivali alanına dönüştü. Fakat aslında bu festival, Torino’yu yıl sonuna kadar sarmaya devam edecek. Sebebi de yılın ilk aylarından bu yana süren etkinliklerin, 2008’in son aylarına sarkacak olması. Bunlardan biri de, dünyaca ünlü Brezilyalı mimar Oscar Niemeyer’in kariyerini kutlayan “Oscar Niemeyer, Bir Yüzyıl” sergisi. Guido Lagana ve Marcus Lontra’nın küratörlüğünde hazırlanan sergi, UIA kapsamında mekanlardan I Bastioni delle Porte Palatine’de gerçekleştiriliyor.
Niemeyer’in 70 yıllık mesleki kariyeri dışında yüz yıllık kişisel
yaşamını da mercek altına almak üzere tasarlanan sergi, mimarın Pampulha
Kompleksi gibi çok erken tarihli yapılarından Brazil, Ibirapuera,
Memorial America Latina benzeri olgunluk dönemi işlerine retrospektif bir
bakış atıyor. Mimarın Segrate’deki Mondadori Yönetim Binası veya
Torino’da konumlanan Fata and Cartiere Burgo yapısı gibi özellikle
İtalya’da gerçekleştirdiği işlerine yoğunlaşan sergiye, eskizler, çizimler,
maketlerin yanısıra videolar eşlik
ediyor.
Metropolitan Cathedral of Nossa Senhora
Aparecida (Cathedral de Brasilia) 1959-1970
Yapı-Endüstri
Merkezi (YEM) adına UIA Dünya Mimarlık Kongresi’nde bulunan Birgül Yavuz’un
sergi izlenimleri ise şöyle:“Sergi, Niemeyer’in uzun kariyerinin birçok
işini kapsıyor ve genel anlamda yoğun kurgulanmış. Ancak işlerin kopuk zaman
aralıklarıyla bir araya getirildiği söylenebilir. Sergi mükemmellikten uzak
olmasına rağmen, yine de derli toplu bir izleğe sahip. Kronolojik bir kurguya
sahip olan sergide, Niemeyer’in kariyerindeki 5 önemli dönem vurgulanıyor;
mimarın önem verdiği çeşitli temaları yansıtıyor: Özgürlük, formun organik
bütünlüğü, modern Brezilya mimarlığı, diktatörlük yıllarının sosyal
sorumluluğu...
Orijinal çizimlerine ait özel bir yer ayrılan sergide, ayrıca mimarın eskizlerinin bir kısmı da yer alıyordu. Fakat mekansal kurgu, bazı özel mobilyaların da daha iyi sergilenebilir olduğunu düşündürdü.
Müze, Brazil, 2001
Ayrıca, aynı salonda santralistanbul’un da bir sergisi olması
beklenirken iptal olduğunu öğrendik.”
Torino Politeknik Üniversitesi ve San Paolo Tomie Ohtake Enstitüsü desteğiyle gerçekleştirilen sergi, 30 Eylül’e kadar izlenebilecek.