"Otomobil Toplu Ulaşıma Tercih Edilmemeli"

Birleşik Taşımacılık çalışanları Sendikası'ndan Tugay Kartal, 2007'de "Marmaray Projesi"nin inşaatıyla banliyö trenlerinin kaldırılacağı kararının ardında kent içi ulaşımın da özelleştirilmesinin olduğunu söylüyor Kartal'a göre "Marmaray Projesi" Haydarpaşa projesiyle de bağlantılı. Mimar, karikatürist, yazar Behiç Ak ise banliyö trenlerinin kaldırılmasının aslında deniz taşımacılığını da engelleyeceğini, toplu taşıma araçlarının işlevsizleştirilerek otomobil sektörünün önünün açılmasının planlandığı görüşünde.

Haydarpaşa Dayanışması'nın dün (15 Haziran) toplantısına katılan Birleşik Taşımacılık çalışanları, Sendikası'ndan Kartal ve Ak "Marmaray Projesi"ni değerlendirdi.

Ak: Projeler otomobil endüstrisinin önünü açmaya yönelik
Ak, Marmaray Projesi ve kentsel dönüşüm adı altında yapılan diğer projelere farklı bakmak gerektiğini söyledi. "Otomobil sanayisinin empoze ettiği bakış açısıyla yapılan projeler. Marmaray projesi, toplu taşımacılığın kaldırılması anlamına geliyor".

Ak'a göre bahsi geçen planlarla halkın yüzde 70'i görmezden gelinerek merkezileştirme politikasıyla kent içi ulaşım bireysel çözümlere yani otomobil sektörüne yönlendirilmek isteniyor. "Çünkü toplu taşıma diğer yandan ucuz ulaşım demek. Halkın yüzde 70'i ucuz ulaşım tercih ediyor ve planlara göre ekonomi dışı kalıyorlar."

Ak, Haydarpaşa ve Sirkeci hatlarının toplu ulaşım için iyi örnekler olduğunu söylüyor. Ak'ın talebiyse şöyle: "Raylı sistem artırılsın, raylı sistemin vapurla bağlantısı sağlansın."

Kartal: Marmaray ve Haydarpaşa Projeleri rant odaklı projeler
Kartal'ın bianet'e yaptığı değerlendirmeyse Ak'ı doğrular nitelikte. Haydarpaşa'nın turizm ve alışveriş merkezi haline getirecek yeni planlarla Marmaray projesinin bağlantılı olduğunu söyleyen Kartal, "Marmaray'ın inşaatı nedeniyle bir yıl boyunca insanların banliyö kullanmaları engellenerek kamuoyuna alıştırma yapılması düşünülüyor" dedi.

Marmaray'ın ardından belediye otobüslerinin de özelleştireceğini söyleyen Kartal, "Banliyö trenlerinin yerine tepkiyi önlemek için, hiçbir zaman işlevsel olmayacak ve adına 'nostalji treni, tramvayı' dedikleri ulaşım araçlarını 'süs ya da turistik bir dekor' şeklinde sunacaklar" dedi.

Marmaray Projesinin toplantılarda öne sürülen gerekçeyi Kartal şöyle açıklıyor: "Eğer banliyö trenleri kalkmadan parça parça alanlarda çalışırlarsa proje üç yılda bitecekmiş. Ancak trenler kaldırılınca bu süre kısalacakmış."

Asıl nedeninin bu olmadığını söyleyen Kartal, Marmaray Projesini anlatıyor. "Gebze'den trene binen bir yolcu kesintisiz olarak Halkalı'ya kadar ulaşabilecek. Ancak alttan ulaşım kent içi ulaşımı da tıkayacak ve insanlar alternatifsiz kalacak. Sonuçta bu sistem mutlu azınlığı mutlu etmeye devam edecek. Toplu ulaşımı kullanan insanlar Gebze'den Halkalı'ya kısa sürede gidebileceklerse de kentle bağlantıları kopacak."

Kartal, üretimin bu projelerle şehir dışına atılacağı ve kentin dokusunu, damarını oluşturan mekanların rant elde etmek için bir anlamda insandan arındırılacağı görüşünde.