Kara yolu ulaşımında ve taşımacılığında
devrim yaratması beklenen motorlu araçları kablosuz sensörlerle birbirine
bağlayacak "otomobil treni" projesinin yakında Avrupa'da kullanılmaya başlanması
bekleniyor.
Avrupa Birliği'nin finanse ettiği araştırma projesi, Avrupa'daki
otoyollarda motorlu taşıtların bir "takım" halinde daha ekonomik şekilde seyahat
edebilmelerini sağlamayı amaçlıyor. Lider aracı takip eden araçların yakıt
tüketimini yüzde 20 oranında azaltacak AB Komisyonu'nun Sartre (Safe Road Trains
for the Environment) adlı projesiyle her gün uzun mesafeler kateden otomobil
yolcularının yanı sıra ticari araçlar da hedefleniyor.
8 motorlu aracın bir arada yol alabileceği kara yolu treninde,
otomobiller, otobüsler ve kamyonlar her biri karışık biçimde gidebilecekler.
Araçları birbirine bağlayarak, yakıt tüketimi, seyahat için harcanan zaman ve
trafik sıkışıklığını azaltmayı amaçlayan projede, lider aracı kara yolu treninin
durumunu sürekli izleyen profesyonel bir sürücü kullanıyor.
Lider aracı takip eden diğer taşıtların sürücüleri ise ellerini
direksiyondan çekerek, otoyolda giderken ister kitap okuyor, ister televizyon
izliyorlar. Bunların araçları, lider araç tarafından otomatik biçimde kontrol
ediliyor.
İki kamyon ve üç otomobille ilk denemesi yapılacak sistem,
İngiltere, İspanya ve İsveç'te 3 yıl süreyle denenecek.
Uzmanlar, yakıt ve zaman tasarrufuna karşılık motorlu araçları,
otonom şekilde gidebilmeleri için kendi kontrol ve yazılım izleme sistemleriyle
donatmanın çok pahalıya mal olabileceği ve özellikle otomobil sürücülerinin
kamyonların arasında seyahat etmek istemeyeceklerinin altını
çiziyorlar.