Danıştay, 9 otoyol ve 2 boğaz köprüsünün, işletme hakkı
devri yöntemiyle özelleştirilmesini öngören Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun (ÖYK)
19 Nisan 2007 tarihli kararının yürütmesini oy birliğiyle durdurdu.
Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER), ÖYK'nın 9 otoyol ve 2 boğaz köprüsünün
işletme hakkı devri yöntemiyle 31 Aralık 2008’e kadar özelleştirilmesine ilişkin
kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Danıştay’da dava
açmıştı. Adli tatil olduğu için Danıştay 13. Dairesi yerine Danıştay Nöbetçi
Dairesi, istemin ilk incelmesini yaptı ve ÖYK kararının yürütmesini oy
birliğiyle durdurdu.
Önce altyapı sonra karar
Heyetin gerekçesinde, otoyolların ve bu otoyollar üzerinde bulanan hizmet
tesisleri ile köprülerin özelleştirilmesi sürecinde, öncelikle ilgili yasalarda
özelleştirmeye olanak tanıyacak değişikliklerin yapılarak, otoyol ve köprü
özelleştirmelerinin kapsam ve sınırlarının yeniden tanımlanması ve özelleştirme
sonrasında işletici ve kamu otoritesinin yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi
gerektiği vurgulandı.
Gerekçede, Karayolları Genel Müdürlüğünün yapım, bakım, onarım ve işletimini
üstlendiği hizmet üretim birimi olan otoyolların, köprüler ve bunlar üzerinde
yer alan tesislerin, 4046 sayılı Özelleştirme Kanunu’nda öngörülen hukuki yönden
özelleştirmeye hazırlık işlemleri, yasal altyapısı tamamlanmadan özelleştirme
programına alınması mümkün olmadığından ÖYK’nın dava konusu kararında hukuka
uyarlık bulunmadığı kaydedildi.
Davalı Özelleştirme İdaresi Başkanlığının, bu karara itiraz hakkı bulunuyor.
İtirazı, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu görüşecek.
ÖYK kararında, Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus-Mersin,
Tarsus-Adana-Gaziantep, Toprakkale-İskenderun, İzmir-Çeşme, İzmir-Aydın
Otoyolları ile Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprülerinin bağlantı yollarıyla
birlikte özelleştirme programına alınması, Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu, İzmir ve
Ankara Çevre Otoyolunun bağlantı yollarıyla birlikte doğrudan özelleştirme
programına alınması öngörülüyordu. Karar ile ayrıca, söz konusu otoyollar ve
köprüler üzerindeki otoyol hizmet tesisleri ile bakım işletme ve ücret toplama
merkezlerinin doğrudan özelleştirme programına alınması amaçlanıyordu.
Özelleştirme işlemlerinin 31 Aralık 2008 tarihine kadar tamamlanması
planlanıyordu.