Rapor Korkuttu: "Dikkat! Her An Çökebilir"



Aydın Üniversitesi Afet Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Yrd.Doç.Dr. Kubilay Kaptan ve ekibi, Zonguldak'ın Çaycuma İlçesi'ndeki Çaycuma Köprüsü'nün geçen yıl 6 Nisan'da çökmesi ve 15 kişinin yaşamını yitirmesinin ardından, yıkılan Çaycuma Köprüsü'nün yanındaki mevcut köprü ile ildeki riskli diğer köprü ve yapılarla ilgili çalışma yaptı. DHA'nın haberine göre, Yrd.Doç.Dr. Kaptan, hazırladığı 'Zonguldak İli Risk Alanları' raporunda, 1957'de kent merkezindeki Acılık Deresi üzerine kurulan Fevkani Köprüsü'nde Haziran 2012'de yaptığı araştırmanın sonucuna da yer verdi.

'Köprünün taşıma kapasitesi düşmüştür"'

Raporda, 4 kolu bulunan, 550 metre uzunluğundaki betonarme köprünün geçen sürede yıprandığı ve taşıma gücünü kaybettiği belirtildi. Her gün üzerinden yüzlerce aracın geçiş yaptığı, altında onlarca dükkanın yanında, çevre yolu ve tren yolu bulunan köprüyle ilgili raporda şu tespitler yer aldı:

"Geçen zaman özellikle demirlerde aşınma, korozyon meydana getirmiş ve demir taşıma kapisiteleri oldukça düşmüştür. Kullanılan beton, geçen zaman ve artan yükler altında ilk dayanım değerlerini kaybetmiştir. Bölgede bulunan ve üretimleri kimyasal katkı malzemelerine dayanan fabrikalardan çıkan araçların köprü üstünde bıraktığı kimyasal sıvılar, köprü taşıma sistemini olumsuz etkilemiştir. Köprünün ana ve ara bağlantılarında kullanılan bütün somunlar, civatalar yıpranmış, aşınmış, oksitlenmiş ve deforme olmuştur. Köprü genelinde kullanılan çelik levhalar, parçalar zaman içinde gerçekleşen yorulma etkilerinin de altında deforme olmuştur. Köprü üstünde zamanla artan trafik yükü nedeniyle taşıyıcı sistemi oluşturan malzemelerde aşırı yıpranma meydana gelmiştir. Köprülere zorunlu olarak uygulanması gereken standart bakımlar, köprünün kullanımı süresince yapılmamıştır."

Raporun sonuç bölümünde ise, "Bu tespitler doğrultusunda köprünün mevcut haliyle kullanılmaya devam edilmesi mümkün değildir. Deprem, sel gibi doğal bir afetin yaşanmaması durumunda bile köprünün çökme tehlikesi bulunmaktadır" denildi.

Köprü, ağır tonajlı araç trafiğine kapatıldı

Zonguldak Belediyesi, 2005'te özel bir mühendislik firması, geçen yıl da Bursa Makine Mühendisleri Odası'na hazırlattığı raporlarda can ve mal kaybına neden olabileceği, bu yüzden güçlendirilmesi gerektiği yönünde görüş bildirilen Fevkani Köprüsü'nü, 30 Nisan 2012'de ağır tonajlı araç trafiğine ve araç parkına kapatmıştı. Köprü üzerindeki 20- 25 santimlik asfaltın yerine daha ince bir asfalt dökülmesini kararlaştıran belediye, aradan geçen sürede bu çalışmayı ise yapmadı. Köprüde başka bir güçlendirme çalışması da yapılmadı.