S. Kaplan TURQUALITY® Vizyon Seminerleri için Türkiye’deydi



Performans ve maliyet yönetim sistemleri alanlarında küresel boyutta çalışmalar yapan Prof. Robert S. Kaplan, dördüncüsü yapılan TURQUALITY® Vizyon Semineri’nin konuğu olarak Türkiye’ye geldi. Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı ve TURQUALITY® Çalışma Grubu Başkanı Ziya Altunyaldız ve sektör temsilcilerinin katılımıyla 11 Kasım 2008 günü İstanbul Hilton Convention Center’da gerçekleşen seminerde Kaplan, “Performans ve Maliyet Yönetimi” başlıklı bir sunum gerçekleştirdi.  

TURQUALITY® kapsamındaki firmaların ortakları ve yöneticilerinin dinleyici olarak katıldığı seminerde Kaplan, kendisi tarafından geliştirilen Performans Karnesi (Balanced Scorecard – BSC) sistemini dünyadaki başarılı uygulama örnekleri ile birlikte anlattı.

“Performans ve Maliyet Yönetimi” çerçevesinde firmalara önemli ipuçları veren Prof. Kaplan yaptığı sunumda; yönetim sisteminin merkez bileşenleri, beş strateji uygulama prensibi, organizasyonu strateji ile uyumlandırmak, strateji odaklı organizasyon, süreç yönetimi konularında da bilgi verdi. Seminerde geliştirdiği yönetim sistemine ilişkin uygulamaları da anlatan Robert Kaplan Kanada Kan Servisi, ABD Ekonomik Kalkınma İdaresi ve Botswana gibi başarılı örneklere de değindi.

Kaplan’dan 5 Strateji Prensibi

2005 yılında Financial Times tarafından iş dünyasının en önemli 25 düşünürü arasında seçilen Prof. Robert S. Kaplan, katılımcılara daha etkin bir maliyet-kârlılık ölçümlemesi ve yönetimini nasıl hayata geçirebileceklerini anlatarak, şirketlerin performansının sadece finansal ölçülerle değil finansal olmayan ölçülerle de değerlendirilmesi gerektiği üzerinde durdu. Kaplan, bu yöntemle şirketlerin finansal ve finansal olmayan ölçümleri arasında denge kurmayı amaçladığını ifade ederek Beş Strateji Uygulama Prensibi’nin altını çizdi.

Kaplan, başarılı performans yönetimi için önerdiği beş performans prensibini; liderlik için değişimin harekete geçirilmesi, stratejinin operasyonel terimlere dönüştürülmesi, organizasyonun stratejiye göre uyumlandırılması, strateji üretmenin herkesin işi olduğu konusunda motivasyon sağlanması ve strateji üretmenin devamlı bir süreç olarak yönetilmesi şeklinde sıraladı.

Bir organizasyonun başarısı için tüm öğelerin uyumlu bir şekilde ilişkilendirilmesi gerektiğinden de söz eden Kaplan; “Başarı, doğru bilgi ve eğitimli doğru insanların, isabetli seçilmiş hedef müşteriler ve bu müşteriler için oluşturulmuş doğru değer önerilerinin birbiriyle uyumunun sağlanması ile olanaklıdır. Finansal olmayan varlıklarınız ile böyle bir uyum sağlanamadığı takdirde stratejiniz amacına ulaşmayacaktır" dedi.

Bakan Kürşad Tüzmen: “Markalarımızı küresel kılmak istiyoruz”

Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen ise Seminer’de yaptığı konuşmada, daha iyi yönetim ve daha dengeli bir bakış açısının, istikrarsız ve belirsiz dönemlerde daha büyük önem kazandığını söyledi.  Şu an böyle bir dönemin yaşandığına dikkat çeken Tüzmen “Uzakdoğu ve Rusya krizlerinden sonra küresel çapta bir “bahar” yaşadık.  Yaklaşık yedi yıl böyle geçti. Ama artık bu dönemin sonuna geldik.” dedi. Ciddi anlamda bir düzelmenin, özellikle ABD dikkate alınırsa, ancak 2011 yılında başlayacağını, uzun vadeli bir durgunluğun ve belirsizlik döneminin “geleneksel”in ötesine geçmeyi gerektiren zamanlar olduğunu söyledi. TURQUALITY®  Vizyon Seminerleri’nin bu açıdan katılımcılar için önemli bir artı ifade ettiğini belirtti.

Türkiye’nin, olumlu küresel koşulları iyi değerlendirdiğini ve özellikle ihracat alanında bir başarılar silsilesi yakaladığını söyleyen Bakan Tüzmen, 2002 yılı sonunda 36 milyar dolar ihracat yapan Türkiye’nin, üç kata yakın bir artışla, 2007 yılı sonunda 107 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştirdiğini belirtti.

Fiyat rekabetinden kalite rekabetine geçişi hızlandırmak için ortaya konan TURQUALITY® Programıyla amacın, üst piyasa katmanlarını ele geçirmek olduğunu söyleyen Tüzmen, sözlerini şöyle sürdürdü: “Küresel gelir artıyor, gelir dağılımı düzeliyor, ürün ve tüketici sofisitikasyonu gelişiyor, yüksek alım gücüne sahip kitleler çoğalıyor. Geleceğimiz burada. Marka oluşturmak, markalarımızı küresel kılmak istiyoruz. Kriz olsun olmasın, bu doğrudan şaşmayacağız.”

Toplantıda bir konuşma yapan Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı ve TURQUALITY® Çalışma Grubu Başkanı Ziya Altunyaldız ise, Vizyon Seminerleri’nin, TURQUALITY®  Programı kapsamında yer alan şirketlerin yöneticilerinin ve ortaklarının küresel rekabet ile baş edebilmek için gerekli vizyon ve yetkinliklerle donanmasına önemli katkılar sağladığına dikkat çekti. Altunyaldız, Financial Times tarafından iş dünyasının en önemli 25 düşünürü arasında yer alan Kaplan’ın daha etkin maliyet-karlılık ölçümlemesi, yönetimi konularında aktaracağı bilgilerin,  özellikle içinde bulunduğumuz küresel ekonomik kriz döneminde firmalar için çok faydalı olacağını ifade etti.