Karadeniz Sahil Yolu İçin Uyarı



Dalgaların, Karadeniz sahil yolunun bir kısmını alıp götürmesinin ardından uzmanlar uyarılarını yineledi: ''Bu yol Karadeniz'in dalgalarına dayanamaz''.

Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi İnşaat Mühendisliği Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanlığı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Fazıl Çelik, Karadeniz sahil yolu konusundaki endişelerini çok uzun yıllardır dile getirdiklerini söyledi. Çelik, Karadeniz'de 20 şubat 1999'daki fırtınada yolun hem eski, hem de yeni yapılan bölümlerinde çok büyük tahribatın meydana geldiğini hatırlattı ve ''Karadeniz'de fırtınanın 80-100 kilometreye ulaşması halinde oluşacak 5-6 metrelik dalgalarla yoldaki tahkimatlar ve mahmuzlar yıkılır. Bundan yüzde 100 eminiz'' diye konuştu.

"Bakımı yapımından pahalı olacak"
Karadeniz Sahil Yolu'nun 'yapımı bitmeyen bir yol' olacağını kaydeden Prof. Çelik, ''yola harcanan para, Türkiye'deki diğer yollara yapılan harcamaların ortalamasının üstündedir. Kilometre maliyeti çok fazladır. Ayrıca bakımı, ayakta tutulması, yapımından çok daha pahalı olacaktır. Mevcut durumu düzeltmek söz konusu olamaz. Dünyanın hiçbir yerinde yüzlerce kilometrelik tahkimat, mahmuz yoktur" dedi.

Yolun yeterli drenajı olmadığına işaret eden Çelik, "seller oluşacak, bunu tahliye etmek mümkün olmayacaktır. Önümüzde bir Çin Seddi yapmışız, bu Çin Seddi'nin suyu geçirmesi yeterli değildir. İyi bir yağışta, iyi bir selde yollar su altında kalacaktır. Bunu yaşadık, yaşayacağız" ifadesini kullandı.

Karşıt görüş: "Yol emniyetli"
KTÜ Mühendislik-Mimarlık Fakültesi İnşaat Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hızır Önsoy ise, hiçbir mühendislik yapısının yüzde 100 güvenli olamayacağını söyledi.

Prof. Dr. Önsoy, ''Karadeniz Sahil Yolu yedi - sekiz metrelik dalgalar dikkate alınarak yapıldı. Yol emniyetlidir, hiç kimsenin endişe etmesine gerek yok. Uygulamada teoriye uymayan yanlışlıklar varsa hasarlar olabilir. Karadeniz sahil yolu dünya standartlarına göre yapılmıştır. Bütün mühendislik yapılarında sıfır zarar diye bir şey söz konusu olamaz'' dedi.

Bu arada Karayolları 103'üncü Şube Şefi Mehmet Yağcı, dalgaların yola taşması sonucu Karadeniz sahil yolunun deniz tarafındaki şeridinin 4 martta iki noktada ulaşıma kapandığını, ekiplerin aynı gün açtığı yolda tahribat olmadığını söyledi.

Yol 4 martta kapandı
Yağcı, 4 martta İyidere-Rize-Ardeşen Devlet Yolu'nun 25 ve 45'inci kilometreleri arasında deniz tarafındaki şeridin aşırı dalgaların yola taş taşıması nedeniyle saat 13.00'de ulaşıma kapandığını, Karayolları ekiplerinin çalışması sonucu yolun saat 18.00'de ulaşıma açıldığını belirtti. Aynı gün saat 14.00'te Ardeşen-Fındıklı-Arhavi devlet yolunun 15 - 16'ncı kilometreleri arasında deniz tarafındaki şeridin aynı nedenle ulaşıma kapandığını ifade eden Yağcı, buradaki çalışmaların da saat 17.00'de tamamlanarak yolun ulaşıma açıldığını söyledi.

Dalgalar nedeniyle yolda herhangi bir tahribat olmadığını vurgulayan Yağcı, söz konusu kesimlerde ulaşımın sorunsuz olarak sağlandığını kaydetti.

347.3 milyon dolarlık harcama

Bugün Milliyet gazetesinde Şükran Özçakmak imzasıyla yayımlanan haberde ise, Rize'nin Fındıklı ilçesi Güngören mevkiinde milyonlarca dolar harcanarak, denizin doldurulmasıyla yapılan yolun dört - beş metreyi bulan dalgalar tarafından dövüldüğü, dolguda kullanılan taş ve kayaların sökülüp yolun üzerine fırladığı ve tahribat nedeniyle milyonlarca dolarlık zarar meydana geldiği belirtildi.

Karayolları Genel Müdürlüğü'nün verdiği bilgiye göre, yüzde 44'ü tamamlanan 77 kilometrelik Çayeli-Ardeşen-Fındıklı-Hopa geçişine bugüne kadar 347.3 milyon dolar harcandı. Gazetenin haberine göre, bu güzergahta deniz dolgusuyla yol yapılamayacağı yönünde beş ayrı mahkeme kararı var. Dava dosyaları da hala temyiz incelemesi nedeniyle Danıştay'da.

Gazeteye konuşan Mimar Sinan Üniversitesi'nden Prof. Dr. Cengiz Eruzun, "kaç yüz milyon dolar denize döküldü? Deniz götürecek, müteahhit dağları dinamitleyip denizi tekrar tekrar dolduracak ve para kazanacak. Hani mahmuzlar yolu koruyacaktı? Hukuksuz olan bu yolu başlatan AKP hükümeti değil, ancak bu yanlışı devam ettirmek için neden bu kadar ısrarlı?" dedi.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. İlyas Yılmazer de, "doğaya zarar vermeden tüneller yoluyla alternatif projeler üretmiştik. Bizim hesapladığımız maliyet, sahil dolgusunun üçte biri kadardı, ancak onlar 'pahalı' dediler. Bu yol bitmez. Deniz götürür, müteahhit yapar" diye konuştu.

www.kgm.gov.tr