Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu (YDK) “Demiryollarında
ray yenilemelerinin yeterince yapılamaması kaza riskini arttırıyor” uyarısında
bulundu. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü
Süleyman Karaman da Cumhuriyet’e “Hakikaten ray alımı zorladı
bizi. Hem yol yenile, hem sefer yap, hem geç kalksın, hem bir kaza olsun, onunla
mı uğraşacağız? Kaza olmasın diye seferleri durdurduk” dedi.
YDK’nin 25 Kasım 2010 itibarıyla hazırladığı “TCDD 2009 Yılı
Raporu”nda şöyle denildi: “Her yıl en az 800-1.000 km. yol
yenilemesinin yapılmasında zorunluluk bulunmaktadır. TCDD’nin yol yenileme
kapasitesinin ancak 500 km. olduğu tespit edilmiştir. Yıllık ray ihtiyacı 60-70
bin ton olmasına rağmen, Kardemir AŞ’den 2002-2009 arasında yıllık ortalama 23
bin ton ray temin eden TCDD’nin, ray temin edememesi sonucu planlanan düzeyde
yol yenilemesi yapamadığından, bu durum tren iptallerine, kaza, olay ve
tehirlere neden olmaktadır.”
Raporda şu ifadelere de yer verildi:
“Ray yenilemelerinin ve ultrasonik kontrollerinin yeterli düzeyde
yapılamaması nedeniyle kaza riskleri de artmaktadır. Nitekim 2008 yılında
Kütahya’da meydana gelen (9 kişinin öldüğü) kazada, kaza nedeninin ray
kırılmasından meydana geldiği tespit edilmiştir.”
TCDD Genel Müdürü Karaman ise konuyla ilgili olarak Cumhuriyet’e şöyle
konuştu: “Mesele şu, hakikaten ray alımı çok zorladı bizi. Rayı artık almıyoruz,
Kardemir’de ürettiriyoruz. 2008 yılından itibaren ray temini başladı. Yolları
yenilemeye başlayınca, bu sefer bazı trenleri yol yenileme dolayısıyla
durdurduk. Hem yol yenile, hem sefer yap, hem geç kalksın, hem bir kaza olsun,
onunla mı uğraşacağız? Dolayısıyla seferleri durdurduk. Bu doğrudur. Ama bu
yollar kötü diye durdurmaktan ziyade yolları yenileyeceğiz, yolları yenilerken
bir kaza olmasın diye durdurduk.”
Tren durduğu yerde raydan çıkıyor
Karaman, rayların “ödenek eksikliği veya kaynak olmaması” nedenleriyle mi
alınamadığına “Yok, ne ilgisi var” diye yanıt verdi. Ancak “70 bin ton ihtiyaca
karşın 23 bin ton ray alınabildiği” anımsatılınca şunları söyledi: “Orada haklı
olabilirsiniz. Yoruldum. Kütahya kazası gerçekten bakımla ilgili değil. Kütahya
kazası, 20 yıl önce alınan raylar, gerilmeler ve yorulmadan çatladı. Nasıl
bakacağım oraya? Yol yenilemesi daha fazla yapılabilmiş olsaydı bunlar olmazdı.
Benim de kaderim valla! Geldim 2003’te trenin gitmesine gerek yok, durduğu yerde
raydan çıkıyordu!” Karaman, YDK’nin “Yüksek Hızlı Tren’in güvenlik raporunun
tamamlanmadığı” tespitine yönelik de “Burada ‘Yolculu tren çalıştırılabilir’
raporunu aldık. Raporu onlara ileteceğim” iddiasında bulundu. Ancak raporu
Cumhuriyet’e vermeyi reddetti.