Şehir Trafiğine Karşı 'Paralı' Önlem!



Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanan “Sürdürülebilir Kentiçi Ulaşım Politikaları ve Toplu Taşıma Sistemlerinin Karşılaştırılması” konulu araştırmada, şehir trafiğini azaltmaya ve ulaşımı rahatlatmaya yönelik çalışmaların yetersiz kaldığı belirtilirken, ulaşımın rahatlatılması için özel araç sahiplerine ek yük getiren önerilere yer verildi.

Dolmuşlar kalkmalı 

Bugün Gazetesi'nin haberine göre, bakanlığın uzmanlık tezi olarak yayımladığı ve bisikletin de ulaşım ağına katılması istenen çalışmadaki bazı öneriler şöyle:

*Kentlerde yapımı planlanan toplu taşıma sistemlerinin seçiminde 'doruk saat' tek yön yolculuk talebi esas alınarak saatte 7 bin 500 yolcuyu aşan güzergahlarda otobüs yerine metrobüs, tramvay ve metro sistemi tercih edilmeli.

*Otobüs hatları işletme hakkı şirketlere ya da minibüs, dolmuş ve özel halk otobüsü sahiplerinin kuracakları kooperatiflere belirli süreler için devredilmeli.

Ortak bilet sistemi

*Büyükşehirlerde, minibüs ve dolmuşlar tamamen kaldırılmalı ya da yalnızca doruk saatler dışında kullanılacak şekilde düzenlenmeli.

*Ortak bilet tüm ulaşıma entegre edilmeli.

*Motorlu taşıt vergilerinin hesaplanmasında, “kullanan öder” ve “kirleten öder” kavramları çerçevesinde, yapılan yıllık kilometre, araç yaşı, emisyon oranı gibi faktörler değerlendirilerek daha etkin ve adil bir yöntem geliştirilmeli.

*Akaryakıt vergilerinden elde edilen gelirin bir kısmı, ulaşım yatırımları için belediyelere transfer edilmeli.

Metrobüse ucuz yakıt

*Belediye otobüsü ve metrobüslere vergisiz ya da düşük vergili akaryakıt kullandırılmalı.

*Trafik sıkışıklığının yoğun olduğu kentlerde toplu taşıma sistemlerinin yaygınlaştırılmasını müteakip yol ücretlendirme sistemleri devreye alınmalı, elde edilen gelir ulaşım altyapısında kullanılmalı.

Park ücreti artsın

*Kent merkezlerine özel araç ile erişim sınırlandırılmalı, park alanları azaltılmalı ve park ücretleri artırılmalı.

*Toplanan ücretler kentiçi ulaşımın geliştirilmesinde kullanılmalı.

*Raylı sistemlerin istasyon alanlarında park et-bin uygulamaları kurulmalı.

Trafik yavaşlatılmalı

*Bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması için küçük yaşta eğitim başlatılmalı, bisiklet yolu ağının geliştirilmesi teşvik edilmeli, yol standardizasyonu sağlanmalı.

*Kent merkezlerinde yayalaştırma projeleri hayata geçirilmeli. Yaya ve bisiklet trafiğinin güvenliği için kentlerde trafik yavaşlatılmalı.

Kalkınma Bakanlığı Açıklaması

Kalkınma Bakanlığı, "Kalkınma Bakanlığından şehre giriş paralı olsun" önerisi şeklinde verilen haberde değinilen konuların, bakanlığın resmi görüşünü yansıtmadığını belirtti.

Kalkınma Bakanlığından yapılan yazılı açıklamada, Bakanlığın Uzman Yardımcısı Faruk Cirit'e ait "Sürdürülebilir Kentiçi Ulaşım Politikaları ve Toplu Taşıma Sistemlerinin Karşılaştırılması" konulu uzmanlık tezinin, bir televizyon kanalında, Kalkınma Bakanlığı raporu olarak nitelendirilerek "Kalkınma Bakanlığından şehre giriş paralı olsun" önerisi şeklinde verildiği ifade edildi. Açıklamada, haberde değinilen konuların bakanlığın resmi görüşünü yansıtmadığı bildirildi.

Bakanlık uzman yardımcılarınca hazırlanan uzmanlık tezlerinin bilimsel niteliğe sahip olduğu, tezde incelenen konularda dünyadaki akademik görüşleri, ilgili konudaki örnek uygulamaları ve politika önerilerini içerdiğine işaret edilen açıklamada, söz konusu tez çalışmasında da aynı yolun izlendiği ve kentiçi ulaşımın rahatlatılmasına yönelik çeşitli politika önerileri ve örnek uygulamaların sıralandığı kaydedildi.

Kalkınma Bakanlığı uzman yardımcılarının hazırladığı uzmanlık tezlerinin, "Bu çalışma Kalkınma Bakanlığının görüşlerini yansıtmaz. Sorumluluğu yazara aittir. Yayın ve referans olarak kullanılması Kalkınma Bakanlığının iznini gerektirmez" ibaresiyle yayımlandığı vurgulandığı açıklamada, "Dolayısıyla Bakanlığımız Uzman Yardımcısı Faruk Cirit'in tezinde ortaya koyduğu görüşler, Kalkınma Bakanlığının görüşlerini yansıtmaz" ifadesi kullanıldı.