Selahattin Tüysüz Mimarlık ve Impromptu Arquitectos'a Portekiz'den Uluslararası Ödül
9 Eylül – 8 Kasım tarihleri arasında Lizbon’da gerçekleştirilen
ExperimentaDesign Festivali’nin bu seneki teması “It’s About Time” olarak
belirlendi. Beşinci senesindeki etkinliğe paralel olarak düzenlenen “Portekiz,
Lizbon’da Bir Bisiklet Köprüsü İçin Fikir Yarışması”nda ise Portekiz’in başkenti
için düzenlenecek yeni altyapı çalışmasına ilham kaynağı olmak üzere mimarlar,
mühendisler ve tüm yan disiplinlerden meslek adamları davet edildi.
Lizbon’a ait bir sürdürülebilirlik
mirası inşa etmek üzere yola çıkılan projede, yalnızca yayalar ve bisikletlilere
açık olacak bir köprünün tasarlanması ve “landmark” statüsüne erişecek bir
strüktürün ortaya konulması isteniyordu. Söz konusu bisiklet köprüsü projesine
dair fikirlerin birleştirilmesi amacıyla yola çıkılan uluslararası yarışma
vasıtası ile de, şehir içinde bisiklet kullanımının teşvik etmesi
hedeflendi.
Sonuçları 4 Ekim’de
açıklanan “Portekiz, Lizbon’da Bir Bisiklet Köprüsü İçin Fikir Yarışması”nın
birinciliğine Portekizli Telmo Cruz + Maximina Almeida + António Adão da
Fonseca’dan oluşan ekip, ikinciliğe ise İngiliz Moxon Architects Limited layık
görüldü. Uluslararası yarışmada üçüncülüğe seçilen proje ise, Selahattin Tüysüz
Mimarlık ile yerel mimarlık pratiği Impromptu Arquitectos’un ortak ürünü
oldu.
8 Kasım’a dek sürecek olan ExperimentaDesign Festivali kapsamında
düzenlenen yarışmanın seçki sergisi, 4-8 Ekim tarihleri arasında izleyicilerle
buluştu.
Selahattin Tüysüz Hakkında
1983 yılında İstanbul’da doğdu. Saint Benoit Fransız Lisesinden mezun oldu.
2002 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nü kazandı. 2004 yılı
Haziran - Ekim arasında Dominique PERRAULT’da çalıştı. 2005 yılında Ecole
Speciale d'Architecture de Paris’de okudu; bu okulda Peter COOK Studio’da
bitirme projesi yaptı ve Claude PARENT Workshop’a katıldı. 2005 yılı Haziran -
Eylül arası Anthony BECHU Architecture’de çalıştı. 2005 Eylül - 2006 Mart arası
EAA’da “Ulus Çarmıklı Housing” projesinin yürütücülüğünü yaptı. 2006 Temmuz’da
Hanif KARA yürütücülüğünde Bauhaus’da “Concrete Master Class on Plastic –
Opacity”ye katıldı. 2006 Ekim’de başladığı Architectural Association DRL (Design
Research Laboratory) lisansüstü programında hazırladığı ”Amalgam - Shanghai Post
– Expo Urban Planning” projesiyle yüksek mimarlık ve şehir planlama diploması
almıştır.
2008 Mart ayında Zaha Hadid Architects’te başladığı
çalışmalarını, 2007’de İstanbul ve Londra’da temellerini attığı “Selahattin
Tüysüz Mimarlık” adı altında kurduğu ofisiyle sürdürmektedir. Mimarın projeleri
London, Paris, Berlin, Minnesota, Delft, Innsbruck, Augsburg, İstanbul ve
Ankara'da çeşitli sergilerde tanıtıldı.
Önerilen proje, yoğun bir
cadde olan ‘İkinci Sirküler’ üzerinde nazikçe uçan ikonik bir ‘landmark’ olmak
üzere tasarlanmış. ‘Sekiz’ rakamının şeklini alan tasarım, asimetrik bir
ayarlama ile köprünün üç temel bileşenini tek ve bütüncül bir obje içerisinde
bir araya getiriyor: Üst örtü, iki giriş rampası ve askı kemeri. Köprü
geometrisi, ona yaklaşan yayalar, bisikletliler ve hatta altından geçen motorlu
taşıtlara, strüktüre yaklaştıkları yöne göre değişen ve zengin çeşitlilikle
formlar sunarak dinamik bir görsel deneyim yaşatıyor.
Köprü, strüktürel olarak kemer tarafından desteklenen bir üst
örtüden meydana geliyor. Köprü geometrisi, dikey plandaki strüktürel davranışın
yarattığı kuvvetlerin yanı sıra, kesitte karşılaşılan burulma ve bükme
kuvvetlerini de indirgiyor.
Köprüde kullanılan malzeme seçimi, uzun
ömürlülük ve düşük maliyete dayanıyor. Strüktür çelikten imal ediliyor ve köprü
örtüsünün üzerinde sulu çimentodan bir katman oluşturuluyor. Bu katman, köprü
boyunca ilerleyen aksların devamlılığını vurgulamak amacı ile bisiklet yolunda
da kullanılıyor. Parapetlerin ince paslanmaz çelikten üretilmesi
öneriliyor.
Tasarım, sürdürülebilir bir aydınlatma sistemi öngörüyor. LED
gibi düşük enerji sarfiyatlı aydınlatma kaynaklarının kullanımı ile köprü
örtüsünün ve kemerin altında da etkili ve homojen dağılmış bir aydınlatma
hedefleniyor. Böylelikle yayaları rahatsız etmeden ya da ışık kirliliği
yaratmadan köprünün geometrisinin vurgulanması planlanıyor. Yaya yönelimi için
aydınlatmanın noktasal olması ve kullanıcılara rehber oluşturacak şekilde
parapetleri takip edecek şekilde yerleştirilmesi düşünülüyor.
Projenin
aydınlatma şemasının kaynağı ise, kemerin üst yüzeyine entegre edilmiş ve güneye
yönelmiş fotovoltaik sistemler olarak planlanmış.
Mühendislik: AfaConsult
Ekip Üyeleri: Carlos Quinaz and Edgar Alves Ribeiro
(stürktür), Ray Serafim (elektrik ve aydınlatma), Paulo Silva (hidrolik), Maria
de Luz Santiago (güvenlik)