Su Altında Kalan Havaalanı İnşaatı Mahkeme Kararı ile Durduruldu



Daha önce göl olan Amik Ovası'nda inşaatı başlayan Hatay Havaalanı, TEMA Vakfı'nın açtığı dava sonucunda durduruldu. TEMA Vakfı, havaalanı için seçilen yerin uçaklara tehlike oluşturacak şekilde yanlış tespit edildiğini savundu.

Hatay Havaalanı inşaatı, TEMA Vakfı'nın açtığı dava sonucunda durduruldu. TEMA Vakfı'nın havaalanının ÇED raporunun iptali ve yürütmenin durdurulması için Adana İdare Mahkemesi'ne açtığı davada, mahkeme yürütmeyi durdurma kararı verdi. Yapımı halen süren ve yüzde 46'sı tamamlanan inşaata harcanan para 22 trilyon liranın üzerinde. 2003 yılının Şubat ve Mart aylarında Asi Nehri'nin taşması sonucu yaşanan sel felaketinin ardından havaalanı inşaatı tamamen su altında kalırken, su seviyesi zemin üzerinde 190 santimetreye ulaşmıştı.

‘Göl’ün tam ortasında’

TEMA Vakfı Hukuk Müşaviri Avukat Ömer Aykul, havaalanının yerinin yanlış olduğunu belirterek, inşaatın durdurulması için açtıkları davada, mahkemenin yürütmeyi durdurma kararı vererek TEMA'nın haklılığını ortaya koyduğunu söyledi. Havaalanı pistinin 1,5 kilometresinin Amik göl çanağının ortasına, yani en derin kısmına yapıldığını, alanın hizmete girmesinin ardından büyük tehlikelerin yaşanabileceğini ileri süren Ömer Aykul, "Ayrıca bölgenin daha önceleri göl olması ve yılın birçok ayında bu özelliğini koruması nedeniyle göçmen kuşlar su ihtiyaçlarını buradan karşılıyor. Bunun sonucunda da havaalanına uçakların iniş ve kalkışları sırasında çok fazla uçak–kuş çarpışması yaşanacaktır. Bu konuda Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın hazırladığı bir rapor- da bölgede uçak–kuş çarpışması olayının yılın 160 gününde ağır, 40 gününde orta, 60 gününde de hafif derecede yaşanacağı belirtiliyor. Bu da uçaklar için büyük tehlike arz ediyor." açıklamasında bulundu.

‘Yanlış kararın hesabı sorulsun’

Yürütmenin durdurulması kararının ardından büyük ihtimalle havaalanı inşaatının iptali kararının verileceğine inandığını belirten Aykul, "Devletin 22 trilyon lirasını buraya yatıranlardan hesap sorulması gerekir. Bilim ve teknolojiye çok ters bir ÇED raporu hazırlanmış. Türkiye bilime ve teknolojiye ters projeler yaptığı için depremlerde ve sellerde çok büyük kayıplar vermiştir. Milletin parasını buralara gömenlerden yetkililerin mutlaka hesap sorması gerekir." şeklinde konuştu.

Havaalanının özel idare bütçesiyle yapıldığını ifade eden Hatay Vali Vekili Cafer Odabaş ise, inşaat bitiminde projelerde yer alan drenaj kanalarının selden kaynaklanacak tehlikeleri önleyeceğini belirterek, "Mahkeme kararı henüz bize ulaşmadı. Ancak yürütmeyi durdurma kararına itiraz edeceğiz. Çünkü bizim havaalanı, Türkiye'de ÇED raporu bulunan ruhsatlı ilk havaalanıdır. Biz ÇED raporu almadan önce Belen geçidinde kuş gözlem evi kurduk. Gözlemevinde yapılan gözlemler sonucunda göçmen kuşların Amik Gölü kurutulmadan önce geçiş güzergahı olarak havaalanının kurulduğu bölgeyi seçmelerine karşın, gölün kurutulmasının ardından kuşların İskenderun sahili üzerinden Ortadoğu'ya göç ettikleri tespit edilmiştir. Pist, apron ve taksirut inşaatı ihale şartnamesine göre olağan şartlarda Ağustos 2004 yılında bitecektir." dedi.